Słuchowisko 2.0 w szkole

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przywykliśmy do towarzystwa technologii mobilnych na co dzień. Corz częściej naszymi telefonami i tabletami robimy zdjęcia i filmy. Ale myśląc o wykorzystaniu technologii edukacyjnych, czy zbyt dużej wagi nie przywiązujemy do obrazów? A co z dźwiękami? Czy nie powinniśmy większej uwagi poświęcić edukacyjnym przekazom audio, które również świetnie łączą się z nowymi technologiami. Przecież w każdym smartfonie jest też świetny dyktafon.

Jednak nie chodzi tu o odsłuchiwanie nagranych już raz audycji i wykorzystanie ich jako kolejnego źródła pozyskiwania wiedzy. Powinniśmy raczej zmierzać do czegoś, co można nazwać słuchowiskiem 2.0. Czyli takie słuchowisko, które sami tworzymy dla innych. Własnoręcznie piękne dźwięki mogą już nagrywać sześciolatki. Czy warto? Chyba tak. Tworzone indywidualnie lub grupowo nagrania (podkasty) mają przewagę nad odsłuchiwaniem gotowych audycji (np. radiowych) – bardziej angażują w proces tworzenia i rozwijają. Nie tylko wiedzę, ale i umiejętności związane z nagraniem i montażem dźwięków w spójną całość.

Korzystajmy z naszych smartfonów. Nawet najstarsze modele mają wciąż bardzo dobre dyktafony. A zatem nagrywajmy w szkole (i poza nią): siebie, uczniów. Co nagrywać? Deklamacje, historyjki, piosenki, brzmienie instrumentów. A także odgłosy zwierząt, dźwięki przyrody, maszyn. Twórzmy koncerty, wywiady, audycje, podkasty, a nawet audiobooki. Świat dźwięków w edukacji daje olbrzymie możliwości rozwoju kompetencji naszych uczniów. Spróbujmy to dostrzec, albo lepiej: spróbujmy to usłyszeć.

O tym wszystkim mówił na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2017 Lechosław Hojnackiego z RODN "WOM" w Bielsku Białej podczas wystąpienia poświęconego dźwiękom w edukacji szkolnej. Zobaczmy:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja OrangeSqulaDrOmnibusEduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie