Nasi uczniowie żyją w tym samym świecie, co dorośli. Są otoczeni przez wiele urządzeń technologicznych i z wielu korzystają na co dzień. Byłoby wskazane, gdyby potrafili z nich korzystać także do celów edukacyjnych. Smartfony i tablety powinny być takimi samymi elementami wyposażenia piórnika ucznia, jak każde inne przybory. W pewnych sytuacjach możemy i nawet powinniśmy po nie sięgać, aby użyć ich do wykonania określonych zadań i rozwijać niektóre kompetencje.
O tym, że nauczyciele wczesnoszkolni nie powinni bać się tych urządzeń przekonywała podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2017 Jolanta Okuniewska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie, członkini grupy Superbelfrzy RP. „Tablet daje mi i moim dzieciom wolność. Możemy wyjść z dziećmi wszędzie i nagrywać obrazy i dźwięki.” – mówi Jolanta Okuniewska. „Mogę zmienić miejsce, poprowadzić zajęcia w dowolnej części klasy, na korytarzu, możemy wyjść z dziećmi do parku, na łąkę.”
Tablet to nie tylko wolność, ale również indywidualizacja – każde dziecko może pracować we własnym tempie. Ważne jest, aby to urządzenie stało się „transparentne”. Nie jest celem użycie takiego tabletu czy smartfonu przez nauczyciela i ucznia, lecz osiągnięcie danego edukacyjnego celu, realizacja zadania, które może być lepiej wykonane niż z wykorzystaniem innych, bardziej tradycyjnych metod.
Posłuchajmy o tym, jak można pracować z tabletami i smartfonami w edukacji wczesnoszkolnej:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Squla, DrOmnibus, EduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.
Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).