Zbliżający się koniec roku szkolnego jest zawsze okresem podsumowań. Zapytaliśmy nauczycieli z grupy Superbelfrzy RP, z jakimi aplikacjami pracowali najczęściej w tym roku szkolnym na lekcjach. Bez względu na stopnień awansu, staż i nauczany przedmiot. Zobaczmy która z nich wygrała i jeśli ktoś jeszcze jej nie zna to może czas zacząć. Czas zacząć być „trendy”, jak nieraz mówią nasi uczniowie.
W sumie padło 88 propozycji różnych aplikacji i stron. Najczęściej wymienianą jest Kahoot.
Kahoot to strona, ale także aplikacja do pobrania na tablety i smartfony. Zarówno na iOS’a, jak i na Androida. Z jej pomocą można w bardzo łatwy i przyjemny sposób przygotować różnego rodzaju quizy i konkursy. Można dodać różnego rodzaju media: zdjęcia, filmy, muzykę po to aby uatrakcyjnić dany test. Uczniowie na swoich smartfonach udzielają odpowiedzi, a nauczyciel prezentuje pytania z wykorzystaniem projektora. Po zakończonym quizie (to dla nas Nauczycieli ważne) można pobrać plik i otworzyć w arkuszu kalkulacyjnym z udzielonymi odpowiedziami, aby przeanalizować wyniki uczniów, dowiedzieć się kto jak odpowiadał, ile popełnił błędów, które pytanie było najtrudniejsze, a które najłatwiejsze. W szybki sposób otrzymujemy pełną analizę na temat tego jak odpowiadali Nasi uczniowie i mamy informację zwrotną.
Więcej na: www.getkahoot.com oraz www.kahoot.it
Aplikacja która zdobyła drugie miejsce, także należy do kategorii sprawdzających wiedzę. Jest nią Quizizz. Aplikację możemy pobrać na urządzenia z systemem iOS, lub skorzystać z niej poprzez stronę internetową. Podobnie w jak z Kahootem, możemy tworzyć własne quizy lub skorzystać z innych quizów, dostępnych publicznie i stworzonych przez innych użytkowników. Dodatkową rzeczą która czyni te testy ciekawe jest możliwość wstawienia po każdej dobrej lub złej odpowiedzi mema mającego wyrażać emocje. W odróżnieniu od Kahoota korzystając z tej aplikacji możemy przygotowany quizy zadać uczniom jako zadanie domowe i określić w jakim terminie uczniowie mają rozwiązać dany test. Bardzo przydatną opcją dla osób korzystających z możliwości jakie daje G-Suite for education jest możliwość bezpośredniego udostępnienia danego testu w classroom. Oczywiście jako Nauczyciele mamy możliwość przeanalizowania wyników danego testu i ewentualnie na podstawie tych wyników możemy wystawić uczniom oceny. Całość strony zaprojektowana jest w dość intuicyjny sposób i korzystanie z niej nie powinno sprawić trudności nikomu posiadającemu podstawowe kompetencje cyfrowe.
Więcej na: https://quizizz.com/
Ostatnie miejsce na podium należy do Dysku Google. Z racji gromadzenia wielu rzeczy w formie elektronicznej i potrzeby ciągłego dostępu do zgromadzonych zasobów, nie powinno to nikogo dziwić. Możliwości zastosowania tego narzędzia są wielorakie, poprzez przetrzymywanie na dysku w chmurze własnych materiałów przygotowanych na lekcje, poprzez zbieranie od uczniów prac, udostępnianie im własnych zasobów. Co może dziwić to to, że jest to w sumie jedyna aplikacja z wielu oferowanych przez giganta z Mountain View, która znalazła się w tym zestawieniu.
Tuż za podium (ex aequo) znalazła się świetna aplikacja służąca katalogowaniu wszelkich możliwych zasobów dostępnych w Internecie: Padlet. Z wykorzystaniem Padleta możemy tworzyć kolekcje tematyczne różnego rodzaju materiałów: plików, linków do stron, filmów, muzyki. Zaletą Padleta jest możliwość stworzenia kolekcji na konkretny temat i uzupełnianie jej w miarę znajdowania nowych rzeczy. Możemy robić to samodzielnie, lub grupowo udostępniając nasz padlet osobom przez nas wybranym (Jak napisali autorzy strony pizzą i padletem najlepiej się dzielić, bo wtedy smakuje najlepiej.).
Stworzone kolekcje możemy wykorzystać na naszych lekcjach prezentując je uczniom albo wykorzystując to narzędzie do pracy projektowej w zespołach i tworząc przydatne kolekcje, które pozostaną z Nami, nawet jak nasi uczniowie opuszczą już mury szkoły. Stworzone kolekcje możemy udostępniać za pomocą Facebooka oraz innych mediów społecznościowych, drukować jako pliki pdf lub po prostu wygenerować odpowiedni kod QR, który od razu przekieruje zainteresowane osoby do naszego padleta.
Więcej na: https://padlet.com/
Razem z padletem na miejscu czwartym znalazła się kolejna aplikacja, która służy do ćwiczeń z uczniami i sprawdzania ich wiedzy. Mowa o Learning Apps. W odróżnieniu od wyżej prezentowanych aplikacji Learning apps dostępne jest tylko i wyłącznie przez www. Z pomocą różnego rodzaju szablonów możemy tworzyć ćwiczenia interaktywne, które Nasi uczniowie mogą wykonywać na tablicy interaktywnej w klasie lub logując się na stronie po przypisaniu ich do „wirtualnej klasy”. Klasy tworzymy poprzez wpisanie na stronie listy uczniów lub poprzez zaimportowanie jej z dowolnej listy którą posiadamy. Uczniowie mogą się logować w dowolnym miejscu (w szkole lub w domu) i wykonywać ćwiczenia które im udostępnimy. Tak jak w społecznościach korzystających z Kahoota lub quizziz mamy dostęp do publicznie dostępnych ćwiczeń, które możemy modyfikować lub możemy utworzyć nowe ćwiczenia samodzielnie. W okienku ze statystykami obserwujemy jakie postępy czynią Nasi uczniowie. Tworzenie ćwiczeń jest stosunkowo proste, ale jeśli na początku mamy z tym problemy to możemy przeglądać ćwiczenia stworzone przez innych i za pomocą jednego klawisza stworzyć podobne ćwiczenia na nasze potrzeby. Katalog gotowych ćwiczeń obejmuje zarówno edukację wczesnoszkolną jak i kształcenie zawodowe i ustawiczne.
Więcej na: www.learningapps.org
Piąte miejsce w Naszym zestawieniu przypadło czytnikom kodów QR i narzędziom służącym do ich generowania. W Internecie jest dostępnych za darmo kilkanaście różnych stron generujących kody QR (nawet arkusz kalkulacyjny udostępniany przez Google w ramach G-Suite ma możliwość generowania kodów QR). Jeśli ktoś przegapił rewolucję w pozyskiwaniu informacji za pomocą kodów QR, to śpieszę poinformować w skrytości, że kod QR służy do kodowania wszelakiego typu informacji. Ma postać kwadratu z różnymi wzorkami odczytywanymi przez nasze smartfony i tablety. Zakodować można w nich wszystko począwszy od tekstu poprzez wizytówki, adresy stron internetowych, etc. Możliwości wykorzystania tych kodów na lekcjach są przeróżne, najprostszym z nich jest kodowanie adresów stron internetowych i zamiast podawać w materiałach prezentacyjnych długich linków z mnóstwem ukośników, numerków czy innych trudnych do zapamiętania znaków możemy wstawić schludny kwadracik, który odczyta każdy smartfon lub tablet. Również w ten sposób możemy wzbogacić Naszą lekcję i zaciekawić uczniów zakodowanym tekstem dostępnym do odczytania tylko z wykorzystaniem technologii (różnego rodzaju gry i zabawy, zgadywanki, escape roomy czy chociażby kodując nimi odpowiedzi na sprawdzianach, które uczeń odczyta dopiero po napisaniu własnej odpowiedzi celem samodzielnego sprawdzenia wiedzy.)
Pobierz na urządzenia iOS (QR Reader)
Pobierz na urządzenia Android (QR Skaner)
Więcej na: http://www.qr-online.pl/
Jako narzędzie służące komunikacji z uczniami uczestnicy ankiety wskazali jakże popularnego (nie tylko) wśród młodzieży Facebooka. Zalet i wad tej aplikacji omawiać nie trzeba, a możliwości jej wykorzystania z uczniami jest wiele. Począwszy od tworzenia wspólnie szkolnego fanpage’a poprzez tworzenie grup służących wymianie informacji z uczniami.
Więcej na: www.facebook.com
Tuż za Facebookiem na kolejnej pozycji uplasowała się aplikacja do tworzenia różnego rodzaju „chmur wyrazowych”: AnswerGarden. Pracując z uczniami w grupie, na dowolnym warsztacie możemy dzięki nim sprawdzić co sądzą uczestnicy. Każdy z nich ma możliwość wypowiedzi i wpisania dowolnego tekstu do chmury. Teksty powtarzające się zaczynają robić się coraz większe i większe, a wtedy kolokwialnie mówiąc, widzimy od razu co jest popularne, a co cieszy się mniejszym uznaniem. Zaczynając na lekcjach języka polskiego poprzez wszystkie inne przedmioty możemy tworzyć, drukować, udostępniać świetnie wyglądające „chmury wyrazowe” i omawiać je z naszymi interlokutorami.
Więcej na: https://answergarden.ch/
W erze wszechobecnych smartfonów, zestawienie przydatnych aplikacji nie było by pełne gdyby nie znalazła się w nim aplikacja służąca do tworzenia różnego rodzaju ciekawych grafik i dzielenia się nimi z innymi. Społeczność SBRP wybrała z wielu aplikacji i wskazała jako tę która zasługuje na uwagę Pic Collage. Aplikacja dostępna jest zarówno na urządzenia z Androidem jak i na iOS’a, a także można skorzystać tradycyjnie poprzez stronę www. W aplikacji możemy stworzyć z posiadanych przez nas zdjęć dowolny kolaż, dodać do niego różne naklejki, ozdobne teksty, ramki i publikować w dowolny sposób w mediach społecznościowych lub wykorzystywać w inny tylko nam znany sposób (np. stworzyć kolaż ze zdjęć uczniów do szkolnej kroniki, zobrazować jednym zdjęciem imprezę szkolną, etc., etc.)
Więcej na: https://pic-collage.com/
W ten sposób można by opisywać kolejne aplikacje i ich zastosowanie, ale ilu nauczycieli tyle możliwości. Każdy z Nas ma swój ulubiony zestaw stron i aplikacji z których korzysta. Narzędzia codziennego użytku takie jak edytor tekstu, dowolny program do tworzenia prezentacji, czy chociażby konto pocztowe są tak powszechne, że nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego jak bardzo ułatwiają Nam życie. Połączenie dostępnych narzędzi z tymi przytoczonymi powyżej może spowodować, że nasze lekcje staną się ciekawsze i pozostaną w pamięci uczniów na długo. Przy okazji oprócz wiedzy którą chcemy im przekazać, pokażemy im, że smartfon na lekcji nie służy tylko do słuchania muzyki czy grania, ale jest to potężne narzędzie które można wykorzystać do zdobywania wiedzy.
A na koniec roku, weźmiemy kijek do selfie i zrobimy sobie grupowe zdjęcia z uczniami, bo przecież bez „selfie” na FB, Instagrama czy Snapa się nie obędzie. W końcu po co jest aparat w smartfonie, prawda?
Notka o autorze: Maciej Danieluk – urodzony w Poznaniu, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na kierunku Planowanie Przestrzenne i Gospodarka Lokalna. Od 2009 roku nauczyciel informatycznych przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Powszechnych w Damasławku – technikum informatyczne, oraz informatyki w Szkole Podstawowej (I-VI) i Gimnazjum. Twórca, właściciel i długoletni (2002 – 2008) prowadzący portal internetowy dla nauczycieli pod adresem: http://www.literka.pl. Fanatyk wykorzystania TiK w edukacji. Członek grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.