Nauczanie moim zdaniem jest sztuką inspirowania uczniów i odkrywania nowych „lądów” do rozwijania twórczego myślenia. Dlatego też chciałbym dzisiaj podzielić się z Wami kilkoma inspiracjami na kreatywne lekcje z wykorzystaniem komiksów i interaktywnych kostek opowieści.
Na początek może trochę historii. Już w dzieciństwie w witrynach kiosków moją uwagę przyciągały głównie komiksy. Pamiętam, jak dostałem od rodziców jeden z numerów „Przygód Tytusa, Romka i Atomka”. Był to moment kluczowy, ponieważ dzięki temu odkryłem, że czytanie nie musi być w cale nudne.
W dobie szybkiego rozwoju nowych technologii nauczyciele muszą poszukiwać nowych sposobów na zainspirowanie uczniów. Wiadomo, że nic nie zastąpi tradycyjnego przekazu, ale można go łączyć z nowinkami technologicznymi. Warto, więc poznać narzędzia które sprawią, że uczniowie będą zaangażowani emocjonalnie w tworzenie swoich własnych komiksowych opowieści. O jakich narzędziach mówię? Specjalnie dla Was wybrałem dwa z nich:
1. Make Beliefs Comix
To proste i intuicyjne narzędzie pozwoli Wam tworzyć wspólnie z uczniami baśnie, bajki matematyczne, opowieści do lektur i zrealizować wiele innych pomysłów. Aby rozpocząć z nim pracę wystarczy wejść w link: https://www.makebeliefscomix.com/
W górnym pasku znajdują się narzędzia do dodawania okien komiksu (maksymalnie 18), na dolnym pasku odnajdziecie z kolei maski, postaci, dymki oraz obiekty, które pozwolą uczniom na stworzenie ciekawych historii. Gotowe komiksy można zapisać lub drukować.
2. Pixton
Kolejne polecane przeze mnie narzędzie okaże się również bardzo pomocne przy tworzeniu opowieści, bajek, historii, omawianiu lektur, powtórkach. Można je także wykorzystać do tworzenia opowieści do klasowego pokoju zagadek. Wystarczy, że w komiksowych dymkach opiszecie krótko zadania i miejsca, gdzie można je znaleźć i eduroomowy sukces gwarantowany. Aby zapisać swoje projekty należy wejść w poniższy link i założyć konto: https://www.pixton.com/
Świetnym pomysłem na pobudzanie aktywności i zaangażowania uczniów na lekcji są kostki opowieści. Ze swoimi uczniami wykorzystuję zarówno te tradycyjne, jak również interaktywne. Polecam Wam szczególnie dwie aplikacje działające na systemie Android i IOS.
1. Rorys Story Cubes
To płatna aplikacja (koszt mniejszy aniżeli zakup tradycyjnego zestawu kostek). Dostępne są w niej takie kategorie tematyczne, jak chociażby: baśnie, prehistoria, galaktyka, medycyna, sport, groza, zwierzęta, supermoce, na ratunek, średniowiecze. Zasada jest prosta losujemy 9 kostek i tworzymy opowieści, bajki matematyczne. Mogą to być także eduroomowe konwencje (uczniowie stworzą opowieść wraz z zadaniami dla innych grup). Opis aplikacji znajdziecie pod linkami na stronie https://www.storycubes.com/app.
2. Story Dice
Z kolei ta aplikacja jest darmowa. Oprócz tego, że można wykorzystać ją na obowiązkowych zajęciach dydaktycznych, ma w sobie wiele walorów terapeutycznych, gdyż jest to świetna narzędzie do pracy z uczniami mającymi trudności w nauce oraz problemy logopedyczne. Opis aplikacji znajdziecie pod linkiem w sklepie Google Play.
Przedstawione przeze mnie pomysły są tylko jednym z drogowskazów, jak możemy pobudzać twórcze myślenie u uczniów. Wy oczywiście możecie opisane narzędzia wykorzystać po swojemu. Pamiętajmy jednak o, iż jak mawia jeden z moich edukacyjnych guru - sir Ken Robinnson - "kreatywność w pracy z uczniami jest tak samo ważna, jak nauka czytania i pisania". Podążając za jego słowami można pójść dalej i powiedzieć, iż kreatywność nauczyciela pozwala wzniecić ogień w uczniach, ale aby tak było sami musimy płonąć a to płonięcie jest możliwe dzięki różnorodnym metodom, formom i narzędziom pracy.
Autor: Bartosz Chyś- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, oligofrenopedagog, terapeuta w Szkole Podstawowej nr 1 im. bł. Edmunda Bojanowskiego w Luboniu, XXXVII Liceum Ogólokształcącym z Oddziałami Terapeutycznymi im. Jana Pawła II w Poznaniu, pomysłodawca Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni, autor bloga Digitalni i kreatywni. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.