Kreatywne lekcje z komiksami i kostkami opowieści

domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczanie moim zdaniem jest sztuką inspirowania uczniów i odkrywania nowych „lądów” do rozwijania twórczego myślenia. Dlatego też chciałbym dzisiaj podzielić się z Wami kilkoma inspiracjami na kreatywne lekcje z wykorzystaniem komiksów i interaktywnych kostek opowieści.

Na początek może trochę historii. Już w dzieciństwie w witrynach kiosków moją uwagę przyciągały głównie komiksy. Pamiętam, jak dostałem od rodziców jeden z numerów „Przygód Tytusa, Romka i Atomka”. Był to moment kluczowy, ponieważ dzięki temu odkryłem, że czytanie nie musi być w cale nudne.

W dobie szybkiego rozwoju nowych technologii nauczyciele muszą poszukiwać nowych sposobów na zainspirowanie uczniów. Wiadomo, że nic nie zastąpi tradycyjnego przekazu, ale można go łączyć z nowinkami technologicznymi. Warto, więc poznać narzędzia które sprawią, że uczniowie będą zaangażowani emocjonalnie w tworzenie swoich własnych komiksowych opowieści. O jakich narzędziach mówię? Specjalnie dla Was wybrałem dwa z nich:

1. Make Beliefs Comix

To proste i intuicyjne narzędzie pozwoli Wam tworzyć wspólnie z uczniami baśnie, bajki matematyczne, opowieści do lektur i zrealizować wiele innych pomysłów. Aby rozpocząć z nim pracę wystarczy wejść w link: https://www.makebeliefscomix.com/

W górnym pasku znajdują się narzędzia do dodawania okien komiksu (maksymalnie 18), na dolnym pasku odnajdziecie z kolei maski, postaci, dymki oraz obiekty, które pozwolą uczniom na stworzenie ciekawych historii. Gotowe komiksy można zapisać lub drukować.

2. Pixton

Kolejne polecane przeze mnie narzędzie okaże się również bardzo pomocne przy tworzeniu opowieści, bajek, historii, omawianiu lektur, powtórkach. Można je także wykorzystać do tworzenia opowieści do klasowego pokoju zagadek. Wystarczy, że w komiksowych dymkach opiszecie krótko zadania i miejsca, gdzie można je znaleźć i eduroomowy sukces gwarantowany. Aby zapisać swoje projekty należy wejść w poniższy link i założyć konto: https://www.pixton.com/

Świetnym pomysłem na pobudzanie aktywności i zaangażowania uczniów na lekcji są kostki opowieści. Ze swoimi uczniami wykorzystuję zarówno te tradycyjne, jak również interaktywne. Polecam Wam szczególnie dwie aplikacje działające na systemie Android i IOS.

1. Rorys Story Cubes

To płatna aplikacja (koszt mniejszy aniżeli zakup tradycyjnego zestawu kostek). Dostępne są w niej takie kategorie tematyczne, jak chociażby: baśnie, prehistoria, galaktyka, medycyna, sport, groza, zwierzęta, supermoce, na ratunek, średniowiecze. Zasada jest prosta losujemy 9 kostek i tworzymy opowieści, bajki matematyczne. Mogą to być także eduroomowe konwencje (uczniowie stworzą opowieść wraz z zadaniami dla innych grup). Opis aplikacji znajdziecie pod linkami na stronie https://www.storycubes.com/app.

2. Story Dice

Z kolei ta aplikacja jest darmowa. Oprócz tego, że można wykorzystać ją na obowiązkowych zajęciach dydaktycznych, ma w sobie wiele walorów terapeutycznych, gdyż jest to świetna narzędzie do pracy z uczniami mającymi trudności w nauce oraz problemy logopedyczne. Opis aplikacji znajdziecie pod linkiem w sklepie Google Play.

Przedstawione przeze mnie pomysły są tylko jednym z drogowskazów, jak możemy pobudzać twórcze myślenie u uczniów. Wy oczywiście możecie opisane narzędzia wykorzystać po swojemu. Pamiętajmy jednak o, iż jak mawia jeden z moich edukacyjnych guru - sir Ken Robinnson - "kreatywność w pracy z uczniami jest tak samo ważna, jak nauka czytania i pisania". Podążając za jego słowami można pójść dalej i powiedzieć, iż kreatywność nauczyciela pozwala wzniecić ogień w uczniach, ale aby tak było sami musimy płonąć a to płonięcie jest możliwe dzięki różnorodnym metodom, formom i narzędziom pracy.

 

Autor: Bartosz Chyś- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, oligofrenopedagog, terapeuta w Szkole Podstawowej nr 1 im. bł. Edmunda Bojanowskiego w Luboniu, XXXVII Liceum Ogólokształcącym z Oddziałami Terapeutycznymi im. Jana Pawła II w Poznaniu, pomysłodawca Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni, autor bloga Digitalni i kreatywni. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
W roku 2025 na ogólną liczbę maturzystów (ok. 190 tysięcy) abiturienci złożyli ponad 38 tysięcy wn...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Jeśli uczelnie miałyby przeprowadzać swoje odrębne egzaminy wstępne, to chyba jest to bardzo dobry p...
Anna napisał/a komentarz do Chatbot AI nie jest przyjacielem dziecka!
niezrozumiała rekomendacja: "dzieci poniżej 18 roku życia nie powinny w ogóle móc wchodzić w interak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie