Twoja edukacja i rozwój w Web 2.0

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiWeb 2.0 oznacza zupełnie nowy wymiar komunikacji i edukacji. Dotychczasowy użytkownik zasobów internetowych staje się ich jednoczesnym twórcą. W ten sposób możemy nie tylko korzystać z wiedzy dostępnej w sieci, ale również dzielić się nią, zwłaszcza w kontekście osobistych doświadczeń. Z tej możliwości korzysta coraz więcej osób.

 

Szacunki Technorati za 2006 r. wskazują, że na świecie jest już ok. 60 milionów blogów. Codziennie powstaje 175 tys. nowych, a średnio dziennie mamy do czynienia z 1,6 mln postów w blogach. Internauci, zwłaszcza młodzi, uwierzyli już w Web 2.0. Zdaniem prof. Ray’a Land’a z University of Strathclyde (Glasgow) 62% treści tworzonej w Internecie, przygotowują ludzie wieku do 21 lat. Już 57% wszystkich nastolatków w Wielkiej Brytanii powiększa różnymi działaniami zasoby Internetu. Zmieniło się również podejście do źródeł naukowych – teraz już 73% studentów korzysta ze źródeł zamieszczonych w Internecie częściej niż z naukowej biblioteki.

Coraz częściej możemy mówić o tzw. osobistym środowisku edukacyjnym, który tworzy samemu sobie internauta. Z myślą o takich (ale nie tylko) osobach Stephen Downes, ekspert z National Research Council z Montcon (Kanada) przygotował ciekawy 22-minutowy weblog na temat wykorzystania Web 2.0 dla osobistej edukacji i rozwoju. Nie chodzi przy tym o skorzystanie z istniejących w sieci kursów e-learning. Downes proponuje stworzenie własnych kanałów edukacyjnych z wykorzystaniem prostych narzędzi społecznej komunikacji.

Downes zwraca w swojej prezentacji uwagę na 3 najważniejsze zasady własnej edukacji i rozwoju: interakcję (ang. interaction), rozumianą jako tworzenie społeczności osób uczących się i dzielenie się wiedzą i pomysłami; użyteczność (ang. usability), czyli coś co jest łatwo dostępne i na czym można się oprzeć (musi być proste w użyciu i wewnętrznie spójne); trafność (ang. relevance) – to, czego uczysz się w sieci, powinno być dla ciebie ważne teraz, ale także w temacie, formie, czasie i tempie, jakie ci odpowiadają.

Główny przekaz tej prezentacji brzmi: To ty jesteś odpowiedzialny za własną edukację i rozwój. Nie czekaj, aż inni zrobią to dla ciebie. We współczesnym świecie będziesz się rozwijać, jeśli będziesz nastawiony na samokształcenie. Zaprojektuj swoje środowisko edukacyjne tworząc (przy pomocy e-maili, list wysyłkowych, postów na blogach, Skype, czatów, forum, etc.) własną sieć osób zainteresowanych podobnymi tematami. Dziel się wiedzą i korzystaj z wiedzy innych.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie