Jaka będzie szkoła przyszłości?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiOtwarta, aktywna i wirtualna – taka ma być polska szkoła promowana w projekcie „Szkoła dla przyszłości”. Ten postęp nie będzie jednak możliwy bez nauczycieli, którzy są tym ogniwem edukacji, bez którego nie można sobie wyobrazić ani funkcjonowania systemu oświatowego, ani wprowadzenia w nim jakichkolwiek zmian.

 

Szkoła przyszłości powinna być otwarta na:

  • nowe technologie (przede wszystkim ze względu na ich znaczenie w posługiwaniu się informacją), aby stworzyć uczniom możliwości poznania ich podstaw i zastosowań;
  • wiedzę, która poprzez modyfikowanie i poszukiwanie twórczych rozwiązań w zakresie realizowanych celów i zadań dydaktyczno-wychowawczych zachęca nauczycieli do twórczego analizowania własnej pracy.

Nowoczesna szkoła musi być aktywna w zakresie zastosowań i propagowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych, bowiem system edukacji powinien uwzględniać technologie informacyjną ze względu na jej znaczenie w posługiwaniu się informacją. Technologia ta dostarcza nowych metod i środków, dzięki którym jest możliwe odmienne spojrzenie na dotychczas przekazywane w nauczaniu treści. Ponadto wciąż pojawiają się istotne dla kształcenia treści i umiejętności, których nie można realizować bez pomocy komputerów. Szkoła przyszłości powinna też wykazywać aktywność na polu dzielenia się wiedzą i doświadczeniem poprzez postrzeganie i zaspokajanie potrzeb najbliższego środowiska oraz skupiać swoje poczynania wokół wszechstronnego rozwoju uczniów, w czym pomaga utrzymywanie partnerskich kontaktów z innymi szkołami.

Projekt „Szkoła dla Przyszłości” adresowany jest do twórczych nauczycieli, którzy są ważnym ogniwem inicjującym zmiany na lepsze. Mogą oni otrzymać pomoc metodyczną w rozwiązywaniu problemów odnośnie wdrażania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu różnych przedmiotów. Na portalu „Partnerstwa dla Przyszłości” powstają też wirtualne kluby grupujące nauczycieli w ramach przedmiotów i ścieżek edukacyjnych.

(Gazeta Szkolna, 23.11.2007)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie