Jaka będzie szkoła przyszłości?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiOtwarta, aktywna i wirtualna – taka ma być polska szkoła promowana w projekcie „Szkoła dla przyszłości”. Ten postęp nie będzie jednak możliwy bez nauczycieli, którzy są tym ogniwem edukacji, bez którego nie można sobie wyobrazić ani funkcjonowania systemu oświatowego, ani wprowadzenia w nim jakichkolwiek zmian.

 

Szkoła przyszłości powinna być otwarta na:

  • nowe technologie (przede wszystkim ze względu na ich znaczenie w posługiwaniu się informacją), aby stworzyć uczniom możliwości poznania ich podstaw i zastosowań;
  • wiedzę, która poprzez modyfikowanie i poszukiwanie twórczych rozwiązań w zakresie realizowanych celów i zadań dydaktyczno-wychowawczych zachęca nauczycieli do twórczego analizowania własnej pracy.

Nowoczesna szkoła musi być aktywna w zakresie zastosowań i propagowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych, bowiem system edukacji powinien uwzględniać technologie informacyjną ze względu na jej znaczenie w posługiwaniu się informacją. Technologia ta dostarcza nowych metod i środków, dzięki którym jest możliwe odmienne spojrzenie na dotychczas przekazywane w nauczaniu treści. Ponadto wciąż pojawiają się istotne dla kształcenia treści i umiejętności, których nie można realizować bez pomocy komputerów. Szkoła przyszłości powinna też wykazywać aktywność na polu dzielenia się wiedzą i doświadczeniem poprzez postrzeganie i zaspokajanie potrzeb najbliższego środowiska oraz skupiać swoje poczynania wokół wszechstronnego rozwoju uczniów, w czym pomaga utrzymywanie partnerskich kontaktów z innymi szkołami.

Projekt „Szkoła dla Przyszłości” adresowany jest do twórczych nauczycieli, którzy są ważnym ogniwem inicjującym zmiany na lepsze. Mogą oni otrzymać pomoc metodyczną w rozwiązywaniu problemów odnośnie wdrażania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu różnych przedmiotów. Na portalu „Partnerstwa dla Przyszłości” powstają też wirtualne kluby grupujące nauczycieli w ramach przedmiotów i ścieżek edukacyjnych.

(Gazeta Szkolna, 23.11.2007)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie