Nowe technologie dobre dla edukacji szkolnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiBrytyjska Agencja ds. Komunikacji i Technologii w Edukacji (BECTA) ogłosiła wyniki czteroletniego projektu badawczego poświęconego ocenie efektywności wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie edukacji szkolnej. Zastosowanie technologii znacząco poprawia rezultaty, o ile w szkole jest zrozumienie i entuzjazm dla ich wykorzystania w nauczaniu.

 

Badanie ICT Test Bed brytyjski Departament Edukacji i BECTA zaczęły w 2002 r. Niezależna ewaluacja projektu została przeprowadzona przez uniwersytety w Manchester i Nottingham. Do projektu wybrano 23 szkoły podstawowe, pięć średnich i trzy szkoły kształcenia uzupełniającego z mniej rozwiniętych społecznie i gospodarczo regionów Wielkiej Brytanii. Każda ze szkół opracowała swój własny plan włączenia nowych technologii w proces edukacji szkolnej i otrzymała środki na wdrożenie tego planu, w szczególności na zakup sprzętu i oprogramowania oraz szkolenie kadry.

W wyniku realizacji projektu stwierdzono, że:

  • Gdy w procesie edukacji zastosowano nowoczesne technologie, szkoły wyraźnie poprawiły swojej wyniki w testach krajowych;
  • Poprawiła się atmosfera w klasach, głównie dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technik prezentacji, co wpłynęło również na lepszą interakcję między uczniem i nauczycielem;
  • Uczniowie mogli bardziej personalizować swój proces edukacji, mieli większe możliwości wyboru ścieżki edukacji i mogli uczyć się w różny sposób, zgodnie z osobistymi preferencjami;
  • Nauczyciele i uczniowie mogli lepiej współpracować określając cele podlegające ocenie, a samym nauczycielom łatwiej było formułować oceny indywidualne uczniów;
  • W szkołach kształcenia uzupełniającego wprowadzenie platform narządzania przełożyło się na większe możliwości studentów nauki w miejscu zamieszkania, a systemy zarządzania informacjami okazały się bardziej efektywne i wydajne, zarówno dla nauczycieli, jak i dla studentów.
  • Poprawiło się zachowanie uczniów i poziom uczestnictwa w zajęciach dzięki wykorzystaniu systemu rejestracji elektronicznej.

Wprowadzenie nowych technologii w nauczaniu spowodowało fundamentalną zmianę w pracy nauczycieli i kadry zarządzającej, dzięki czemu administracja i personel wspierający mogły przyjąć na siebie większe obowiązki. Zdjęcie z nauczycieli części obowiązków administracyjnych pozwoliło im zwiększyć ich poziom zaangażowania w edukację uczniów.

Poprawiły się również umiejętności nauczycieli w wykorzystaniu nowych technologii w nauczaniu, ale także samokształceniu. Pozwoliło to również poprawić umiejętności z zakresu zarządzania. Wprowadzenie platform zarządzania nauką pozwoliło im szybciej wyszukiwać potrzebne materiały, przechowywać, dzielić się z innymi nauczycielami, a także tworzyć nowe lub zmieniać dotychczas wykorzystywane narzędzia edukacyjne.

Z wyników badań zadowolony był szczególnie Minister Jim Kinkaid, odpowiedzialny za szkolnictwo. „Nowe technologie od dawna pomagają nauczycielom podnosić standardy nauczania w naszych szkołach, a jednocześnie przygotowują młodych ludzi do funkcjonowania w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Dlatego od 1998 r. zainwestowaliśmy 5 miliardów funtów w technologie informatyczno-komunikacyjne w szkołach – zwielokrotniając stosunek komputerów do liczby uczniów w szkołach podstawowych, wprowadzając interaktywne multimedialne tablice i zapewniając praktycznie każdej szkole dostęp do szerokopasmowego Internetu.”

Badanie jest dowodem, że technologie informatyczne i komunikacyjne mają moc zmieniania sposobów uczenia się tak w szkole, jak i poza nią. Integracja nowoczesnych technologii w szkole może efektywnie wspierać nauczycieli w procesie nauczania, zwiększyć aktywność uczniów, a także włączyć ich rodziców w edukację swoich dzieci. Końcowy raport z badania dostępny jest na stronie internetowej ICT Test Bed.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie