Nowe technologie dobre dla edukacji szkolnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiBrytyjska Agencja ds. Komunikacji i Technologii w Edukacji (BECTA) ogłosiła wyniki czteroletniego projektu badawczego poświęconego ocenie efektywności wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie edukacji szkolnej. Zastosowanie technologii znacząco poprawia rezultaty, o ile w szkole jest zrozumienie i entuzjazm dla ich wykorzystania w nauczaniu.

 

Badanie ICT Test Bed brytyjski Departament Edukacji i BECTA zaczęły w 2002 r. Niezależna ewaluacja projektu została przeprowadzona przez uniwersytety w Manchester i Nottingham. Do projektu wybrano 23 szkoły podstawowe, pięć średnich i trzy szkoły kształcenia uzupełniającego z mniej rozwiniętych społecznie i gospodarczo regionów Wielkiej Brytanii. Każda ze szkół opracowała swój własny plan włączenia nowych technologii w proces edukacji szkolnej i otrzymała środki na wdrożenie tego planu, w szczególności na zakup sprzętu i oprogramowania oraz szkolenie kadry.

W wyniku realizacji projektu stwierdzono, że:

  • Gdy w procesie edukacji zastosowano nowoczesne technologie, szkoły wyraźnie poprawiły swojej wyniki w testach krajowych;
  • Poprawiła się atmosfera w klasach, głównie dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technik prezentacji, co wpłynęło również na lepszą interakcję między uczniem i nauczycielem;
  • Uczniowie mogli bardziej personalizować swój proces edukacji, mieli większe możliwości wyboru ścieżki edukacji i mogli uczyć się w różny sposób, zgodnie z osobistymi preferencjami;
  • Nauczyciele i uczniowie mogli lepiej współpracować określając cele podlegające ocenie, a samym nauczycielom łatwiej było formułować oceny indywidualne uczniów;
  • W szkołach kształcenia uzupełniającego wprowadzenie platform narządzania przełożyło się na większe możliwości studentów nauki w miejscu zamieszkania, a systemy zarządzania informacjami okazały się bardziej efektywne i wydajne, zarówno dla nauczycieli, jak i dla studentów.
  • Poprawiło się zachowanie uczniów i poziom uczestnictwa w zajęciach dzięki wykorzystaniu systemu rejestracji elektronicznej.

Wprowadzenie nowych technologii w nauczaniu spowodowało fundamentalną zmianę w pracy nauczycieli i kadry zarządzającej, dzięki czemu administracja i personel wspierający mogły przyjąć na siebie większe obowiązki. Zdjęcie z nauczycieli części obowiązków administracyjnych pozwoliło im zwiększyć ich poziom zaangażowania w edukację uczniów.

Poprawiły się również umiejętności nauczycieli w wykorzystaniu nowych technologii w nauczaniu, ale także samokształceniu. Pozwoliło to również poprawić umiejętności z zakresu zarządzania. Wprowadzenie platform zarządzania nauką pozwoliło im szybciej wyszukiwać potrzebne materiały, przechowywać, dzielić się z innymi nauczycielami, a także tworzyć nowe lub zmieniać dotychczas wykorzystywane narzędzia edukacyjne.

Z wyników badań zadowolony był szczególnie Minister Jim Kinkaid, odpowiedzialny za szkolnictwo. „Nowe technologie od dawna pomagają nauczycielom podnosić standardy nauczania w naszych szkołach, a jednocześnie przygotowują młodych ludzi do funkcjonowania w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Dlatego od 1998 r. zainwestowaliśmy 5 miliardów funtów w technologie informatyczno-komunikacyjne w szkołach – zwielokrotniając stosunek komputerów do liczby uczniów w szkołach podstawowych, wprowadzając interaktywne multimedialne tablice i zapewniając praktycznie każdej szkole dostęp do szerokopasmowego Internetu.”

Badanie jest dowodem, że technologie informatyczne i komunikacyjne mają moc zmieniania sposobów uczenia się tak w szkole, jak i poza nią. Integracja nowoczesnych technologii w szkole może efektywnie wspierać nauczycieli w procesie nauczania, zwiększyć aktywność uczniów, a także włączyć ich rodziców w edukację swoich dzieci. Końcowy raport z badania dostępny jest na stronie internetowej ICT Test Bed.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie