Globalna mobilna uczelnia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiCzy szkoły wyższe mogą szybciej rozwijać się dzięki mobilnym technologiom? Co mogą dzięki nim zyskać studenci i kadra akademicka? Czy potrzeba wielkich inwestycji, aby poprawić zarządzanie informacją i wiedzą w uczelni? Jak pokazuje przykład z University of Washington w Seattle, czasem wystarczy niewielka innowacja, a skok jakościowy już jest olbrzymi.
 
Uczelnia w Seattle zaliczana jest do ścisłej światowej czołówki jeśli chodzi o badania naukowe. Jej 150 wydziałów zebranych w 18 koledżach i szkołach oferuje ponad 250 programów studiów. Studiuje i pracuje na niej 65 tysięcy osób, wliczając kadrę akademicką i administrację. Od laboratorium po akademiki – cała społeczność akademicka jest podłączona do opracowanej na potrzeby szkoły aplikacji m.UW (skrót z ang. „mobile University of Washington”) przygotowanej na popularne telefony iPhone (i odtwarzacze iTouch).

„Nasi studenci i wykładowcy są na całym świecie i potrzebujemy mieć stałe połączenie z uczelnią. Ta społeczność jest przecież zawsze w ruchu.” – mówi David Morton, Dyrektor ds. Mobilnej Komunikacji. Nie ma znaczenia, czy student siedzi w ławce, idzie przez kampus, czy jest akurat gdzieś na świecie – uczelnia stara się, aby w każdej chwili mógł czuć się ważnym członkiem społeczności uniwersyteckiej. Mając zainstalowaną aplikację w telefonie i dostęp do sieci – zawsze ma również dostęp do potrzebnej informacji na temat uczelni i tworzonych przez uczelnię zasobów wiedzy, bez względu na to, gdzie akurat przebywa.

Uniwersytet w Seattle zadbał także o sieć wi-fi we wszystkich swoich budynkach. Z sieci mogą korzystać poprzez komputery i urządzenia mobilne wszyscy studenci i pracownicy uczelni. Według danych departamentu IT miesięcznie około 15 tysięcy urządzeń mobilnych łączy się regularnie z tą siecią.

„Społeczność akademicka nie jest już definiowana przez miejsce, w którym się znajdujemy.” – zauważa Grant Kollet, Dyrektor Programów I Roku. „Społeczność to już nie miejsce, to aktywność - a aktywność zależy właśnie od komunikacji i interakcji. Dzięki takim narzędziom jak na przykład iPhone, otrzymujemy wsparcie w naszej działalności i wykorzystujemy je w całym procesie edukacji.”

Opracowanie aplikacji, która ułatwiła życie i studia tysiącom osób zabrało mniej niż 6 tygodni. Dzięki aplikacji m.UW cała społeczność ma przez telefon dostęp do poczty elektronicznej, kalendarzy, kontaktów, planów zajęć, map, wiadomości uczelnianych, informacji o zbliżających się wydarzeniach. Uczelniana strategia rozwoju edukacji nastawiona jest także na tworzenie zasobów wiedzy w programach, które są łatwo dostępne z sieci lub właśnie poprzez aplikacje zainstalowane w telefonach. Studenci mogą więc przez telefon korzystać z zasobów iTunes U, w których jest już ponad 1000 wykładów wideo z najważniejszych przedmiotów przygotowanych przez naukowców Uniwersytetu Waszyngton. Studenci są zachwyceni takim rozwiązaniem, zwłaszcza że wiele osób to studenci zagraniczni (policzono, że z aplikacji korzystają studenci uczelni z 33 krajów świata).

„Urządzenia mobilne dają nam całkowicie nową metodę komunikowania się, tworzenia społeczności, zarządzania informacją.” – mówi Kollet. „Ta aplikacja [m.UW] jest o uczelni – nie tylko jej studentach, ale także przyszłych studentach, wydziałach, kadrze i pracownikach, absolwentach. Dzięki niej możemy pozostać w kontakcie z uczelnią, gdziekolwiek się ruszamy.” Mobilne urządzenia zmieniają więc komunikowanie się uczelni ze swoimi studentami, ale i zmieniają sposób studiowania – więcej wiedzy dostępnych jest bezpośrednio w urządzeniu, które studenci posiadają w kieszeni. A jesteśmy dopiero na starcie mobilnej rewolucji, na której uczelnie mogą zyskać jeszcze więcej. Proces edukacji musi się szybko zmienić, ponieważ zmieniły się metody (praktyki) uczenia się i interakcje pomiędzy studentami. Dzięki mobilnym urządzeniom i ich oprogramowaniu szkoły wyższe mogą szybko dopasowywać się do tych globalnych zmian.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie