Matematyka ciekawie - wykorzystanie innowacyjnych strategii dydaktycznych

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lekcje matematyki powinny służyć rozumowaniu, argumentacji, dowodzeniu. Jednak wciąż matematyka postrzegana jest jako jeden z trudniejszych przedmiotów szkolnych. Zdarza się, że uczniowie się jej po prostu boją. Można również dostrzec mechanizm dzielenia uczniów na tzw. „matematyków” i „humanistów”, ci drudzy – czują się „zwolnieni z uczenia się” tego przedmiotu. Podział ten stosują zarówno nauczyciele, jak i rodzice. Częściej do grupy „humanistów” przyporządkowywane są dziewczynki, co może powodować mniejsze zainteresowanie przedmiotami ścisłymi w przyszłości.

Mając na uwadze wiele problemów związanych z nauczaniem matematyki, w latach 2017-2019 przeprowadzono projekt Wartość Dodana oferujący nauczycielom innowacyjne sposoby nauczania tego przedmiotu. Celem było włączanie kompetencji matematycznych do codziennego życia i zaszczepianie uczucia zachwytu i entuzjazmu związanego z uczeniem się matematyki. Zaproponowano scenariusze lekcji wykorzystujące rozwiązywanie problemów metodą Design Thinking – projektowaniem rozwiązań poprzedzonym o sondowanie potrzeb określonej grupy oraz testowanie pomysłów. Wszystko po to, aby pokazać nauczycielom i uczniom, że matematyki można uczyć się w sposób ciekawy, rozwiązując realne problemy – takie jak projektowanie wymarzonej sali lekcyjnej (geometria), zaplanowanie wycieczki szkolnej (szacowanie kosztów, kalkulacje), pieczenie muffinek (przeliczanie miar i wag, proporcje).

Zastosowanie metody Design Thinking pozwoliło na osiągnięcie również wielu cennych efektów wychowawczych. Uczniowie zrozumieli, że warto poświęcić czas na zebranie różnorodnych pomysłów – był to trening wzajemnego słuchania się i argumentowania. Testowanie zaproponowanych rozwiązań pokazało, że popełnianie błędów nie jest katastrofą – ale w dobrze zaplanowanym procesie jest czas i miejsce na ich poprawienie. Uczniowie podejmowali wspólne decyzje i brali za nie odpowiedzialność – umiejętności kluczowe w dorosłym życiu – rzadko jednak trenowane podczas klasycznych lekcji. Zaproponowana metoda angażowała wszystkich uczniów, była pomocna również dla tych słabszych. Projekt promował naukę przez działanie. Dzięki temu nie trzeba tłumaczyć uczniom, że matematyka im się przyda w życiu – oni tego doświadczą.

Poniżej wypowiedzi nauczycieli biorących udział w projekcie:

Bardzo pozytywne; poza miłym widokiem chętnie mierzących, liczących i rysujących uczniów mogłam ich poobserwować jak dzielą się zadaniami, pomagają sobie wzajemnie i każdy jest zaangażowany wg swoich możliwości.

Uczniowie wcielili się w rolę właścicieli biura podróży, chcieli maksymalnie zoptymalizować decyzję o wybranej trasie, dodatkowo przeprowadzili kalkulację kosztów, byli zaangażowani w 150%, odczuli zastosowanie matematyki w sytuacjach praktycznych.

Tekst powstał jako podsumowanie projektu Fundacji Szkoła z Klasą Wartość Dodana, prowadzonego wspólnie z Asociación Smilemundo (Hiszpania), NHL Stenden (Holandia) i Universal Learning Systems (Irlandia) ze środków programu Erasmus +.

Na portalu Szkoły z Klasą dostępne są bezpłatnie scenariusze zajęć. Zapraszamy do skorzystania.

 

Notka o autorce: Magdalena Smak jest ekspertką ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Instytucie Badań Edukacyjnych. 

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Ostatnio bardzo "zgrywamy się" w tematyce przemyśleń :) . Pozwolę sobie na kilka uwag, jeszcze zanim p...
  • Written by Robert Raczyński
    Tłuczenie termometru, nawet przekłamującego, nie jest dobrym pomysłem. Z całą pewnością trzeba mieć ...
  • Written by Administrator
    Test testowi nie równy. Akurat ten jest przykładem sensownego ułożenia pytań i raczej do koncepcji s...
  • Written by Ppp
    Bezsensowny test, którego sprawne wypełnianie nie oznacza, że uczeń jest faktycznie mądry i poradzi ...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo mnie cieszy pańskie zainteresowanie tematem i moim tekstem, ale chyba nie do końca się rozumi...
  • Written by Jan
    Możemy się spierać czy powinno być mniej czy więcej państwa opiekuńczego, ale na końcu sporu ktoś mu...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie