Społeczności internetowe w życiu szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
web 2.0Wdrażanie do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Na każdym etapie życia, człowiek nabywa nowe umiejętności, które następnie wykorzystywane są w rozwijaniu kluczowych kompetencji, charakterystycznych dla danej społeczności. Im wcześniej rozpocznie się ten proces, tym szybciej przyniesie wymierne efekty.
 
Według raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wstęp do formułowania założeń polityki Państwa”, rozwój kształcenia na odległość, oraz stworzenie nowego multimedialnego oprogramowania oświatowego to niezbędne wymogi wykorzystania możliwości tworzonych w tym zakresie przez społeczeństwo informacyjne, które nie może powstać bez rozwiniętej, nowoczesnej oświaty, zapewniającej m.in. powszechną edukację trwającą przez całe życie.

Obecnie coraz więcej autorów pisze o „nowoczesnej edukacji”, niekonwencjonalnych metodach nauczania oraz o nowatorskich środkach dydaktycznych. Świadczy to o stale pogłębiającej się świadomości, oraz o konieczności doinformowania społeczeństwa o skali zjawiska oraz o potrzebie opublikowania rzetelnej wiedzy na temat ww. zagadnień.

Społeczności internetowe, będące jednym z elementów społeczeństwa informacyjnego, można definiować w różny sposób. W podstawowym znaczeniu, są to wszelkie wspólnoty ludzi – choćby tymczasowe – zgromadzone wokół wspólnego celu lub dyskusji na interesujący dla wszystkich temat (Wikipedia).

Tematem tworzenia ww. społeczności warto zająć się już w szkole. Należy zwrócić uwagę na korzyści, jakie może przynieść przynależność do danej grupy (choć pozornie wirtualnej) oraz przeciwdziałać negatywnym zjawiskom. Bardzo często pojawia się problem z integracją klasy lub ze zwyczajnym zainteresowaniem młodych ludzi danym problemem lub zjawiskiem. Może zatem spróbować wykorzystać możliwości, które daje nowa technologia i zadziałać w inny, niekonwencjonalny sposób?

Wyniki badań Megapanel PBI/Gemius (XII 2007) prowadzonych w Polsce wskazują, że ok. 95% osób będących w wieku 15–19 lat oraz ok. 45% w wieku 7–14 lat aktywnie używa Internetu. 85% z nich najczęściej korzysta z Internetu w domu, a tylko 12,5% w szkole, spędzając w sieci przeciętnie ok. 40 godzin miesięcznie.

Czego zatem szuka młodzież w globalnej sieci? Większość zagadnień, których poszukują i czynności, które wykonują młodzi ludzie można pogrupować w 4 kategorie: komunikacja, informacja, rozrywka, biznes.
 
innowacje w edukacjiCzas, który poświęca przeciętny młody człowiek na przebywanie w serwisach o tematyce stricte informacyjnej jest jednak krótszy od czasu, który przeznacza na witryny o profilu kulturalnym i rozrywkowym oraz na udział w życiu wirtualnych społeczności.

Nikogo nie powinno zatem dziwić, po zapoznaniu się z wynikami powyższych badań, że największym powodzeniem cieszą się portale, które w sposób kompleksowy zaspokajają oczekiwania młodych ludzi. Jeśli w jednym miejscu można przeczytać wiadomości o wydarzeniach ze świata, znaleźć informacje na temat ulubionego klubu sportowego lub muzycznego, dyskutować na forach tematycznych, odszukać przyjaciół i znajomych oraz wymienić się plikami –  to na pewno każdy chętnie spędzi tam dużo czasu. Portale potrafiące zaspokoić różne potrzeby użytkowników, cieszą się obecnie największym powodzeniem, m.in. dzięki temu, że potrafią tworzyć społeczności internetowe i coraz częściej rozpoznawać zainteresowania użytkowników na podstawie obserwacji ich zachowania i aktywności w ramach portalu. Umiejętnie wykorzystują następnie tę wiedzę, by wysłać spersonalizowane informacje czy reklamy, które pozwolą jeszcze bardziej przywiązać do portalu czy danej społeczności.

Jak zatem szkoła może konkurować z portalami społecznościowymi? Może zamiast konkurować, trzeba spróbować je wykorzystać? Ogromne możliwości serwisów społecznościowych mogą wspomagać np.: lekcje wychowawcze lub być uzupełnieniem dowolnego przedmiotu, gdzie po zakończonych zajęciach można kontynuować lub rozszerzać dane zagadnienia w tym samym gronie w ramach społeczności wirtualnej. Skoro młodzi ludzie tak chętnie korzystają z Internetu, to namówienie ich do wirtualnej pracy na pewno nie będzie trudne.

innowacje w edukacji

Wyniki badań potwierdzają ten kierunek działania – jest on zgodny z oczekiwaniami Internautów: zainteresowaniem ok. 60% cieszą się zagadnienia związane z edukacją (rysunek 2). Tak duże skoncentrowanie uwagi na materiałach edukacyjnych jest kolejną przesłanka do tego, aby połączyć działania edukacyjne szkoły z portalami społecznościowymi. Jednak o ile wiadomości z życia codziennego aktualizowane są na bieżąco, to dostęp do wartościowych treści edukacyjnych wymaga zastosowania dedykowanych rozwiązań.
 
Czytaj dalej...

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie