Strona 1 z 2Wdrażanie do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Na każdym etapie życia, człowiek nabywa nowe umiejętności, które następnie wykorzystywane są w rozwijaniu kluczowych kompetencji, charakterystycznych dla danej społeczności. Im wcześniej rozpocznie się ten proces, tym szybciej przyniesie wymierne efekty.
Według raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wstęp do formułowania założeń polityki Państwa”, rozwój kształcenia na odległość, oraz stworzenie nowego multimedialnego oprogramowania oświatowego to niezbędne wymogi wykorzystania możliwości tworzonych w tym zakresie przez społeczeństwo informacyjne, które nie może powstać bez rozwiniętej, nowoczesnej oświaty, zapewniającej m.in. powszechną edukację trwającą przez całe życie.
Obecnie coraz więcej autorów pisze o „nowoczesnej edukacji”, niekonwencjonalnych metodach nauczania oraz o nowatorskich środkach dydaktycznych. Świadczy to o stale pogłębiającej się świadomości, oraz o konieczności doinformowania społeczeństwa o skali zjawiska oraz o potrzebie opublikowania rzetelnej wiedzy na temat ww. zagadnień.
Społeczności internetowe, będące jednym z elementów społeczeństwa informacyjnego, można definiować w różny sposób. W podstawowym znaczeniu, są to wszelkie wspólnoty ludzi – choćby tymczasowe – zgromadzone wokół wspólnego celu lub dyskusji na interesujący dla wszystkich temat (Wikipedia).
Tematem tworzenia ww. społeczności warto zająć się już w szkole. Należy zwrócić uwagę na korzyści, jakie może przynieść przynależność do danej grupy (choć pozornie wirtualnej) oraz przeciwdziałać negatywnym zjawiskom. Bardzo często pojawia się problem z integracją klasy lub ze zwyczajnym zainteresowaniem młodych ludzi danym problemem lub zjawiskiem. Może zatem spróbować wykorzystać możliwości, które daje nowa technologia i zadziałać w inny, niekonwencjonalny sposób?
Wyniki badań Megapanel PBI/Gemius (XII 2007) prowadzonych w Polsce wskazują, że ok. 95% osób będących w wieku 15–19 lat oraz ok. 45% w wieku 7–14 lat aktywnie używa Internetu. 85% z nich najczęściej korzysta z Internetu w domu, a tylko 12,5% w szkole, spędzając w sieci przeciętnie ok. 40 godzin miesięcznie.
Czego zatem szuka młodzież w globalnej sieci? Większość zagadnień, których poszukują i czynności, które wykonują młodzi ludzie można pogrupować w 4 kategorie: komunikacja, informacja, rozrywka, biznes.
Obecnie coraz więcej autorów pisze o „nowoczesnej edukacji”, niekonwencjonalnych metodach nauczania oraz o nowatorskich środkach dydaktycznych. Świadczy to o stale pogłębiającej się świadomości, oraz o konieczności doinformowania społeczeństwa o skali zjawiska oraz o potrzebie opublikowania rzetelnej wiedzy na temat ww. zagadnień.
Społeczności internetowe, będące jednym z elementów społeczeństwa informacyjnego, można definiować w różny sposób. W podstawowym znaczeniu, są to wszelkie wspólnoty ludzi – choćby tymczasowe – zgromadzone wokół wspólnego celu lub dyskusji na interesujący dla wszystkich temat (Wikipedia).
Tematem tworzenia ww. społeczności warto zająć się już w szkole. Należy zwrócić uwagę na korzyści, jakie może przynieść przynależność do danej grupy (choć pozornie wirtualnej) oraz przeciwdziałać negatywnym zjawiskom. Bardzo często pojawia się problem z integracją klasy lub ze zwyczajnym zainteresowaniem młodych ludzi danym problemem lub zjawiskiem. Może zatem spróbować wykorzystać możliwości, które daje nowa technologia i zadziałać w inny, niekonwencjonalny sposób?
Wyniki badań Megapanel PBI/Gemius (XII 2007) prowadzonych w Polsce wskazują, że ok. 95% osób będących w wieku 15–19 lat oraz ok. 45% w wieku 7–14 lat aktywnie używa Internetu. 85% z nich najczęściej korzysta z Internetu w domu, a tylko 12,5% w szkole, spędzając w sieci przeciętnie ok. 40 godzin miesięcznie.
Czego zatem szuka młodzież w globalnej sieci? Większość zagadnień, których poszukują i czynności, które wykonują młodzi ludzie można pogrupować w 4 kategorie: komunikacja, informacja, rozrywka, biznes.
Czas, który poświęca przeciętny młody człowiek na przebywanie w serwisach o tematyce stricte informacyjnej jest jednak krótszy od czasu, który przeznacza na witryny o profilu kulturalnym i rozrywkowym oraz na udział w życiu wirtualnych społeczności.
Nikogo nie powinno zatem dziwić, po zapoznaniu się z wynikami powyższych badań, że największym powodzeniem cieszą się portale, które w sposób kompleksowy zaspokajają oczekiwania młodych ludzi. Jeśli w jednym miejscu można przeczytać wiadomości o wydarzeniach ze świata, znaleźć informacje na temat ulubionego klubu sportowego lub muzycznego, dyskutować na forach tematycznych, odszukać przyjaciół i znajomych oraz wymienić się plikami – to na pewno każdy chętnie spędzi tam dużo czasu. Portale potrafiące zaspokoić różne potrzeby użytkowników, cieszą się obecnie największym powodzeniem, m.in. dzięki temu, że potrafią tworzyć społeczności internetowe i coraz częściej rozpoznawać zainteresowania użytkowników na podstawie obserwacji ich zachowania i aktywności w ramach portalu. Umiejętnie wykorzystują następnie tę wiedzę, by wysłać spersonalizowane informacje czy reklamy, które pozwolą jeszcze bardziej przywiązać do portalu czy danej społeczności.
Jak zatem szkoła może konkurować z portalami społecznościowymi? Może zamiast konkurować, trzeba spróbować je wykorzystać? Ogromne możliwości serwisów społecznościowych mogą wspomagać np.: lekcje wychowawcze lub być uzupełnieniem dowolnego przedmiotu, gdzie po zakończonych zajęciach można kontynuować lub rozszerzać dane zagadnienia w tym samym gronie w ramach społeczności wirtualnej. Skoro młodzi ludzie tak chętnie korzystają z Internetu, to namówienie ich do wirtualnej pracy na pewno nie będzie trudne.
Wyniki badań potwierdzają ten kierunek działania – jest on zgodny z oczekiwaniami Internautów: zainteresowaniem ok. 60% cieszą się zagadnienia związane z edukacją (rysunek 2). Tak duże skoncentrowanie uwagi na materiałach edukacyjnych jest kolejną przesłanka do tego, aby połączyć działania edukacyjne szkoły z portalami społecznościowymi. Jednak o ile wiadomości z życia codziennego aktualizowane są na bieżąco, to dostęp do wartościowych treści edukacyjnych wymaga zastosowania dedykowanych rozwiązań.
Nikogo nie powinno zatem dziwić, po zapoznaniu się z wynikami powyższych badań, że największym powodzeniem cieszą się portale, które w sposób kompleksowy zaspokajają oczekiwania młodych ludzi. Jeśli w jednym miejscu można przeczytać wiadomości o wydarzeniach ze świata, znaleźć informacje na temat ulubionego klubu sportowego lub muzycznego, dyskutować na forach tematycznych, odszukać przyjaciół i znajomych oraz wymienić się plikami – to na pewno każdy chętnie spędzi tam dużo czasu. Portale potrafiące zaspokoić różne potrzeby użytkowników, cieszą się obecnie największym powodzeniem, m.in. dzięki temu, że potrafią tworzyć społeczności internetowe i coraz częściej rozpoznawać zainteresowania użytkowników na podstawie obserwacji ich zachowania i aktywności w ramach portalu. Umiejętnie wykorzystują następnie tę wiedzę, by wysłać spersonalizowane informacje czy reklamy, które pozwolą jeszcze bardziej przywiązać do portalu czy danej społeczności.
Jak zatem szkoła może konkurować z portalami społecznościowymi? Może zamiast konkurować, trzeba spróbować je wykorzystać? Ogromne możliwości serwisów społecznościowych mogą wspomagać np.: lekcje wychowawcze lub być uzupełnieniem dowolnego przedmiotu, gdzie po zakończonych zajęciach można kontynuować lub rozszerzać dane zagadnienia w tym samym gronie w ramach społeczności wirtualnej. Skoro młodzi ludzie tak chętnie korzystają z Internetu, to namówienie ich do wirtualnej pracy na pewno nie będzie trudne.
Wyniki badań potwierdzają ten kierunek działania – jest on zgodny z oczekiwaniami Internautów: zainteresowaniem ok. 60% cieszą się zagadnienia związane z edukacją (rysunek 2). Tak duże skoncentrowanie uwagi na materiałach edukacyjnych jest kolejną przesłanka do tego, aby połączyć działania edukacyjne szkoły z portalami społecznościowymi. Jednak o ile wiadomości z życia codziennego aktualizowane są na bieżąco, to dostęp do wartościowych treści edukacyjnych wymaga zastosowania dedykowanych rozwiązań.
Czytaj dalej...