Społeczności internetowe w życiu szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
web 2.0Wdrażanie do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Na każdym etapie życia, człowiek nabywa nowe umiejętności, które następnie wykorzystywane są w rozwijaniu kluczowych kompetencji, charakterystycznych dla danej społeczności. Im wcześniej rozpocznie się ten proces, tym szybciej przyniesie wymierne efekty.
 
Według raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wstęp do formułowania założeń polityki Państwa”, rozwój kształcenia na odległość, oraz stworzenie nowego multimedialnego oprogramowania oświatowego to niezbędne wymogi wykorzystania możliwości tworzonych w tym zakresie przez społeczeństwo informacyjne, które nie może powstać bez rozwiniętej, nowoczesnej oświaty, zapewniającej m.in. powszechną edukację trwającą przez całe życie.

Obecnie coraz więcej autorów pisze o „nowoczesnej edukacji”, niekonwencjonalnych metodach nauczania oraz o nowatorskich środkach dydaktycznych. Świadczy to o stale pogłębiającej się świadomości, oraz o konieczności doinformowania społeczeństwa o skali zjawiska oraz o potrzebie opublikowania rzetelnej wiedzy na temat ww. zagadnień.

Społeczności internetowe, będące jednym z elementów społeczeństwa informacyjnego, można definiować w różny sposób. W podstawowym znaczeniu, są to wszelkie wspólnoty ludzi – choćby tymczasowe – zgromadzone wokół wspólnego celu lub dyskusji na interesujący dla wszystkich temat (Wikipedia).

Tematem tworzenia ww. społeczności warto zająć się już w szkole. Należy zwrócić uwagę na korzyści, jakie może przynieść przynależność do danej grupy (choć pozornie wirtualnej) oraz przeciwdziałać negatywnym zjawiskom. Bardzo często pojawia się problem z integracją klasy lub ze zwyczajnym zainteresowaniem młodych ludzi danym problemem lub zjawiskiem. Może zatem spróbować wykorzystać możliwości, które daje nowa technologia i zadziałać w inny, niekonwencjonalny sposób?

Wyniki badań Megapanel PBI/Gemius (XII 2007) prowadzonych w Polsce wskazują, że ok. 95% osób będących w wieku 15–19 lat oraz ok. 45% w wieku 7–14 lat aktywnie używa Internetu. 85% z nich najczęściej korzysta z Internetu w domu, a tylko 12,5% w szkole, spędzając w sieci przeciętnie ok. 40 godzin miesięcznie.

Czego zatem szuka młodzież w globalnej sieci? Większość zagadnień, których poszukują i czynności, które wykonują młodzi ludzie można pogrupować w 4 kategorie: komunikacja, informacja, rozrywka, biznes.
 
innowacje w edukacjiCzas, który poświęca przeciętny młody człowiek na przebywanie w serwisach o tematyce stricte informacyjnej jest jednak krótszy od czasu, który przeznacza na witryny o profilu kulturalnym i rozrywkowym oraz na udział w życiu wirtualnych społeczności.

Nikogo nie powinno zatem dziwić, po zapoznaniu się z wynikami powyższych badań, że największym powodzeniem cieszą się portale, które w sposób kompleksowy zaspokajają oczekiwania młodych ludzi. Jeśli w jednym miejscu można przeczytać wiadomości o wydarzeniach ze świata, znaleźć informacje na temat ulubionego klubu sportowego lub muzycznego, dyskutować na forach tematycznych, odszukać przyjaciół i znajomych oraz wymienić się plikami –  to na pewno każdy chętnie spędzi tam dużo czasu. Portale potrafiące zaspokoić różne potrzeby użytkowników, cieszą się obecnie największym powodzeniem, m.in. dzięki temu, że potrafią tworzyć społeczności internetowe i coraz częściej rozpoznawać zainteresowania użytkowników na podstawie obserwacji ich zachowania i aktywności w ramach portalu. Umiejętnie wykorzystują następnie tę wiedzę, by wysłać spersonalizowane informacje czy reklamy, które pozwolą jeszcze bardziej przywiązać do portalu czy danej społeczności.

Jak zatem szkoła może konkurować z portalami społecznościowymi? Może zamiast konkurować, trzeba spróbować je wykorzystać? Ogromne możliwości serwisów społecznościowych mogą wspomagać np.: lekcje wychowawcze lub być uzupełnieniem dowolnego przedmiotu, gdzie po zakończonych zajęciach można kontynuować lub rozszerzać dane zagadnienia w tym samym gronie w ramach społeczności wirtualnej. Skoro młodzi ludzie tak chętnie korzystają z Internetu, to namówienie ich do wirtualnej pracy na pewno nie będzie trudne.

innowacje w edukacji

Wyniki badań potwierdzają ten kierunek działania – jest on zgodny z oczekiwaniami Internautów: zainteresowaniem ok. 60% cieszą się zagadnienia związane z edukacją (rysunek 2). Tak duże skoncentrowanie uwagi na materiałach edukacyjnych jest kolejną przesłanka do tego, aby połączyć działania edukacyjne szkoły z portalami społecznościowymi. Jednak o ile wiadomości z życia codziennego aktualizowane są na bieżąco, to dostęp do wartościowych treści edukacyjnych wymaga zastosowania dedykowanych rozwiązań.
 
Czytaj dalej...

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie