Strona 2 z 2
Społeczności internetowe w życiu szkoły
Typografia
- Smaller Small Medium Big Bigger
- Default Helvetica Segoe Georgia Times
- Tryb czytania
Spis treści
Tworzenie treści edukacyjnych nie jest łatwe, a przy tym dość czasochłonne, więc zdecydowanie łatwiej jest skorzystać z gotowych rozwiązań. Dobrym pomysłem jest wykorzystywanie zasobów edukacyjnych, które funkcjonują w sposób całkowicie zgodny z wymaganiami stawianymi przez portale społecznościowe, są kompatybilne ze światowymi standardami oraz w łatwy sposób zintegrują się z wirtualnym środowiskiem. Pożądaną cechą jest również możliwość dostępu do ww. zasobów za pośrednictwem dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu oraz niezależność od systemu operacyjnego (...)
Praca z młodzieżą szkolną, z wykorzystaniem portali społecznościowych jest nowym wyzwaniem, które jednak już na starcie ma bardzo duże szanse na powodzenie. Naturalna potrzeba przynależności do grupy, bycia członkiem wspólnoty może zostać właściwie zagospodarowana. Ponieważ młodzi ludzie spotkali się w szkole i nawiązali już pierwszą znajomość, a ponadto są zorientowani wokół wspólnych celów – tym samym najtrudniejsza część w budowaniu społeczności internetowej zostaje zrealizowana. Również nauczyciel, prowadząc wirtualne spotkania, bazuje na własnych doświadczeniach zdobytych w trakcie spotkań i lekcji klasowych, ma zatem świadomość, jakich zachowań i reakcji może się spodziewać. Należy wykorzystać fakt, że większość ludzi w wirtualnym świecie poszukuje przede wszystkim znajomych i przyjaciół, a dopiero w następnej kolejności jest skłonna do poznawania nowych ludzi i zawierania znajomości. I ta bariera, też w przypadku pracy z klasą szkolną, zostaje przełamana.
Najlepszym dowodem potwierdzającym zainteresowanie budowaniem portali społecznościowych, jest przykład „Naszej-Klasy”, która odniosła ogromny sukces m.in. dzięki temu, że jednym z głównych jej założeń było umożliwienie kontaktu ludzi, którzy dobrze się znali, a w wirtualnym świecie jedynie odnawiali lub kontynuowali znajomości czy przyjaźnie.
Wzbogacenie zajęć o multimedialne zasoby edukacyjne dodatkowo zwiększy stopień zainteresowania tematem – uczniowie zdobędą dostęp do rzetelnego źródła wiedzy, a nauczyciel – środki dydaktyczne, które można wykorzystać zarówno w trakcie zajęć internetowych, jak i stacjonarnych.
Prowadzenie zajęć w połączeniu z udziałem w portalu społecznościowym może przynieść korzyści wszystkim: uczniowie zyskają dodatkową wiedzę, ale co ważniejsze – motywację do jej zdobywania, a nauczyciel zdobędzie nowe narzędzia do realizacji procesu kształcenia oraz łatwiej będzie mu zintegrować grupę uczniów, a tym samym kierować jej działaniami.
Bardzo często pojawia się pytanie, czy można uczyć nowocześnie i dobrze? Tak postawione pytanie jest tematem do dyskusji, jednak na pewno eksperymentowanie z nowymi technologiami spowoduje wzrost zainteresowania młodzieży omawianym tematem, a ciekawość to pierwszy stopień… do wiedzy.
Praca z młodzieżą szkolną, z wykorzystaniem portali społecznościowych jest nowym wyzwaniem, które jednak już na starcie ma bardzo duże szanse na powodzenie. Naturalna potrzeba przynależności do grupy, bycia członkiem wspólnoty może zostać właściwie zagospodarowana. Ponieważ młodzi ludzie spotkali się w szkole i nawiązali już pierwszą znajomość, a ponadto są zorientowani wokół wspólnych celów – tym samym najtrudniejsza część w budowaniu społeczności internetowej zostaje zrealizowana. Również nauczyciel, prowadząc wirtualne spotkania, bazuje na własnych doświadczeniach zdobytych w trakcie spotkań i lekcji klasowych, ma zatem świadomość, jakich zachowań i reakcji może się spodziewać. Należy wykorzystać fakt, że większość ludzi w wirtualnym świecie poszukuje przede wszystkim znajomych i przyjaciół, a dopiero w następnej kolejności jest skłonna do poznawania nowych ludzi i zawierania znajomości. I ta bariera, też w przypadku pracy z klasą szkolną, zostaje przełamana.
Najlepszym dowodem potwierdzającym zainteresowanie budowaniem portali społecznościowych, jest przykład „Naszej-Klasy”, która odniosła ogromny sukces m.in. dzięki temu, że jednym z głównych jej założeń było umożliwienie kontaktu ludzi, którzy dobrze się znali, a w wirtualnym świecie jedynie odnawiali lub kontynuowali znajomości czy przyjaźnie.
Wzbogacenie zajęć o multimedialne zasoby edukacyjne dodatkowo zwiększy stopień zainteresowania tematem – uczniowie zdobędą dostęp do rzetelnego źródła wiedzy, a nauczyciel – środki dydaktyczne, które można wykorzystać zarówno w trakcie zajęć internetowych, jak i stacjonarnych.
Prowadzenie zajęć w połączeniu z udziałem w portalu społecznościowym może przynieść korzyści wszystkim: uczniowie zyskają dodatkową wiedzę, ale co ważniejsze – motywację do jej zdobywania, a nauczyciel zdobędzie nowe narzędzia do realizacji procesu kształcenia oraz łatwiej będzie mu zintegrować grupę uczniów, a tym samym kierować jej działaniami.
Bardzo często pojawia się pytanie, czy można uczyć nowocześnie i dobrze? Tak postawione pytanie jest tematem do dyskusji, jednak na pewno eksperymentowanie z nowymi technologiami spowoduje wzrost zainteresowania młodzieży omawianym tematem, a ciekawość to pierwszy stopień… do wiedzy.
(Źródło: Edukacja i Dialog, Nr 5/2009)