Education Show 2007

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageW 2007 r. około 20 tysięcy osób odwiedziło w Birmingham największe w Wielkiej Brytanii targi edukacyjne „The Education Show 2007”.  Przez trzy dni mieli oni możliwość odwiedzenia stoisk edukacyjnych ponad 600 wystawców – instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, samorządów, szkół, małych i średnich firm, korporacji międzynarodowych i mediów.

 

W 2008 r. Education Show odbędzie się w dniach 28 lutego-1 marca. Warto się na taką imprezę wybrać, aby zobaczyć, jak wiele w polskiej edukacji mamy do nadrobienia.

Targi zorganizowano przede wszystkim dla edukatorów, tak nauczycieli prowadzących zajęcia, jak i dyrektorów szkół oraz pracowników organizacji i instytucji realizujących projekty edukacyjne skierowane do szkół. Dominowały propozycje kierowane do szkół podstawowych i średnich, choć sporo wystawców proponowało również działania edukacyjne kierowane do osób dorosłych lub do szerokiej opinii publicznej.

Image

Targom towarzyszyło ponad 40 seminariów prowadzonych przez edukatorów z kilkudziesięciu instytucji i organizacji edukacyjnych. Dzielili się oni swoją wiedzą na temat zarządzania szkołą lub projektami edukacyjnymi, technik liderskich programów, nowoczesnych technologii, fundraisingu, a także prowadzenia ciekawych zajęć skierowanych do dzieci i młodzieży, także niepełnosprawnych. 

Olbrzymia hala targowa została podzielona na 7 stref: wczesnej edukacji; nowoczesnych technologii i software; polityki edukacyjnej i praktyki; wydawniczą; edukacji specjalnej; edukacji artystycznej; zdrowych szkół.

Zwiedzając targi nie można nie odnieść wrażenia, że w Wielkiej Brytanii istnieje wysoce rozwinięty rynek usług edukacyjnych, tak publicznych, jak i prywatnych. Postęp technologiczny i cywilizacyjny oraz procesy globalizacji powodują, że również metody edukacji się zmieniają. Na przykład powoli odchodzi do lamusa tradycyjna tablica i kreda. Dziś dominuje już komputer, stąd też pojawiły się „magiczne” białe tablice, które umożliwiają nauczycielowi wyświetlenie zawartości programu komputerowego na ścianie, a także kontrolowanie tego przekazu za pomocą ręki, w podobny sposób jak posługujemy się komputerową myszą.

Zmienia się również sama klasa – dostawcy ławek szkolnych proponują nowoczesne stanowiska pracy (jedno lub kilkuosobowe), w których wszystko jest do dyspozycji ucznia – monitor, gniazda USB i inne oprzyrządowanie niezbędne do efektywnego udziału w lekcji.

Image

Kilka lat temu w Wielkiej Brytanii wprowadzono nowoczesne podstawy nauczania, w których olbrzymią uwagę poświęca się umiejętności posługiwania się komputerem (ICT). Każdy uczeń zdaje w szkole średniej egzamin z tego przedmiotu. Na targach zauważalna była obecność kilkudziesięciu producentów oprogramowania i narzędzi multimedialnych dotyczących praktycznie każdego przedmiotu i umiejętności nauczanych w przedszkolach czy szkołach. Nowym elementem w brytyjskim systemie edukacji jest personalizacja przekazu. Uczeń ma otrzymywać za pośrednictwem komputera takie treści, które są właśnie dla niego przeznaczone i dopasowane do jego poziomu oraz luk edukacyjnych. 

Edukacja w Wielkiej Brytanii jest traktowana jako wielkie wyzwanie dla państwa, stąd też aktywna obecność instytucji publicznych. Osobne stoiska i prezentacje swoich działań edukacyjnych realizowanych w szkołach miały Departament Edukacji i Umiejętności – DfES (odpowiednik polskiego MEN-u), Agencja Szkoleń i Rozwoju – TDA (odpowiednik polskiego CODN), Brytyjska Agencja ds. Komunikacji i Technologii Edukacyjnych (BECTA), Agencja ds. Kwalifikacji i Podstawy Nauczania (QAA), Departament Obrony (MoD), Brytyjska Agencja Energii Atomowej (British Nuclear Group), Komisja Praw Osób Niepełnosprawnych, a nawet Brytyjska Agencja Lotów Kosmicznych. 

Image

Swoje stoiska przygotowały również media. W Wielkiej Brytanii telewizje BBC, Sky czy Channel 4 od wielu lat przygotowują i realizują projekty z zakresu Edutainment. Wiele z nich jest dostępne dla szkół na specjalnych zasadach. Nauczyciele wiedzą też, w jaki sposób narzędzia mogą wykorzystać podczas zajęć lekcyjnych. Z myślą o nich wychodzi nawet edukacyjny dwutygodnik telewizyjny, w którym każdy program edukacyjny w telewizji jest dokładnie opisany i oznaczony. Obecna jest oczywiście również Teachers TV, która stworzona została przez nauczycieli z myślą o nauczycielach i edukatorach.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie