Godzina Kodowania 2015

fot. Hour of Code

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Godzina Kodowania to jedna z najpowszechniejszych na świecie inicjatyw promujących edukację informatyczną dla każdego. Zapoczątkowana została w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej w 2013 roku w Stanach Zjednoczonych i od początku była adresowana do uczniów, jak i dorosłych (w tym nauczycieli) na całym świecie. W tym roku, w dniach 7-13 grudnia do inicjatywy po raz kolejny przystąpiły miliony osób na całym świecie, w tym oczywiście Polacy - w naszym kraju zarejestrowano ponad 700 wydarzeń.

Inicjatywa Godziny Kodowania jest przybliżana w kraju od samego początku na stronie http://godzinakodowania.pl. Wbrew nazwie, można uczestniczyć w niej okrągły rok. Polega ona na rozwiązywaniu różnych zestawów łamigłówek, poprzez komponowanie programów z bloków. Najprostszy zestaw łamigłówek jednotematycznych jest przewidziany na jedną godzinę – stąd oryginalna nazwa tej inicjatywy. Takich zestawów jest już 8 i są adresowane głównie do najmłodszych, dlatego występują w nich postacie znane z gier i zabaw najbardziej popularnych wśród dzieci. Od roku są również oferowane 20-godzinne kursy na czterech różnych poziomach zaawansowania, poświęcone rozwijaniu metod rozwiązywania problemów i programowania. W Godzinie Kodowania uczestniczą pojedyncze osoby, uczniowie, jak i nauczyciele z całymi klasami. Rejestrując się na stronie Godziny Kodowania, uczestnicy mogą gromadzić swoje wyniki z poszczególnych konkursów.

W zeszłym roku, 1/3 uczniów w Stanach Zjednoczonych przystąpiła do inicjatywy Godzina Kodowania. Polska na tym tle wypada całkiem nieźle. Upowszechniamy Godzinę Kodowania od samego jej początku i przynosi to widoczne efekty. Według danych organizatorów, od grudnia 2014, Godzinę Kodowania odwiedziło blisko 300 tysięcy osób z Polski w czasie niemal 500 tysięcy sesji. W samym grudniu 2014, ponad 80 tysięcy osób uczestniczyło w 127 tysiącach sesji, a w listopadzie 2015 – ponad 43 tysiące osób uczestniczyło w ponad 72 tysiącach sesji. Na ponad 200 krajów wymienionych w zestawieniu, nasz kraj plasuje się na miejscach od 10 do 16 (poza miesiącami wakacyjnymi). Mamy nadzieję, że w grudniu tego roku pobijemy zeszłoroczny rekord.

Warto podkreślić przy tej okazji, że znajomość języka programowania jest obecnie jedną z najbardziej cenionych umiejętności na rynku pracy. Powinno się ją szerzyć wśród młodzieży, gdyż by być dobrym programistą nie wystarczy znajomość samego języka programowania. Język programowania, jak każdy język, służy do zapisywania rozwiązań problemów i przekazywania ich komputerowi. Nauka programowania powinna iść w parze z rozwojem umiejętności rozwiązywania problemów. W Godzinę Kodowania zaangażowały się również takie programy edukacyjne jak Mistrzowie Kodowania czy Samsung LABO. Takie inicjatywy, jak i im podobne realizowane przez instytucje pozaszkolne, są bardzo cenne dla uczniów i nauczycieli, a także dla szkół. Nowości, zwłaszcza związane z technologią, bardzo powoli zmieniają szkoły i sposoby ich funkcjonowania. Inicjatywy pozaszkolne mają szansę przyspieszyć zmiany w szkołach i dostosowanie się szkół do współczesnych warunków życia naszych dzieci – one nie chcą czekać, już teraz chcą przygotowywać się na wyzwania, które czekają na nie w przyszłości, w kształceniu, w życiu zawodowym i osobistym. Współcześnie, edukacja nie przebiega tylko w szkole, inicjatywy pozaszkolne są naturalnym poszerzeniem możliwości i szans rozwoju uczniów i nauczycieli. W dużym stopniu dotyczy to rozwoju umiejętności programowania, gdyż szkoły dopiero przygotowują się do kształcenia tych umiejętności.

Zachęcam wszystkich do świetnej zabawy, do nauki przez zabawę, do nauki potężnych narzędzi logicznego i kreatywnego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów z pomocą komputerów i współczesnej technologii podczas tegorocznej Godziny Kodowania. Polecam również przewodnik w języku polskim po możliwościach Godziny Kodowania na stronie http://godzinakodowania.pl.

 

Notka o autorze: Maciej M. Sysło (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), matematyk i informatyk. Autor blisko 200 prac naukowych i kilkunastu książek. Działalność naukowa przyniosła mu prestiżowe nagrody i granty krajowe oraz międzynarodowe. Promotor Godziny Kodowania w Polsce, zajmuje się mi.in. przekładem materiałów tej inicjatywy na język polski członek Rady ds. Informatyzacji Edukacji przy MEN.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie