Komputery mają służyć dzieciom do majsterkowania

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzisiaj dzieci przewijają świat palcami na telefonach. Ale jeśli nie damy im narzędzi do tworzenia z komputerami, wychowamy użytkowników, nie twórców – zauważyła Linda Liukas podczas wystąpienia na konferencji TEDxCERN w październiku 2015 r. Urządzeń komputerowych w domach uczniów i w szkołach jest coraz więcej, ale czy są odpowiednio wykorzystywane? Czy jest jakiś sposób na to, żeby wykorzystać potencjał technologii w sposób bardziej kreatywny?

Podczas TEDxCERN Linda Liukas opowiedziała taką historię: „Kiedyś podeszła do mnie dziewczynka z lampką rowerową: "Gdyby to był komputer, to by zmieniał kolory". Pochwaliłam pomysł i spytałam, co jeszcze. Pomyślała i mówi: "Gdyby lampka rowerowa była komputerem, mogłabym pojechać z tatą na wycieczkę rowerową, spalibyśmy w namiocie i ta lampka mogłaby wyświetlać filmy". Właśnie na taki moment czekam. Moment, w którym dzieci zdają sobie sprawę, że świat nie jest jeszcze gotowy, że można go wspaniale przygotować przez tworzenie technologii i że każdy z nas może brać w tym udział.” Nauka programowania to sposób na majsterkowanie XXI wieku. Dzięki programowaniu dzieci będą miały swoją własną wizję świata i będą go współtworzyć w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności oraz z pomocą technologii. I to jest wyzwanie współczesności, któremu powinny już dziś starać się sprostać szkoły.

„Jako dziecko chciałam opowiadać historie. Uwielbiałam wymyślać światy. Najbardziej lubiłam budzić się w dolinie Muminków. Popołudniami przemierzałam planetę Tatooine. Wieczorami szłam spać w Narnii. Programowanie okazało się dla mnie idealnym zawodem. Nadal tworzę światy. Zamiast opowieściami, robię to kodem.” – przekonuje Linda Liukas. „Programowanie daje mi zdumiewającą siłę do budowania całych wszechświatów z własnymi prawami, paradygmatami i praktykami. Do tworzenia czegoś z niczego dzięki czystej sile logiki.”

Zobaczmy jej wystąpienie (włącz polskie napisy):

Linda Liukas jest programistką, ilustratorką książek i opowiadaczką historii. Napisała książeczkę „Hello Ruby” (także w jęz. polskim), która jest niezwykłą opowieścią o programowaniu dla dzieci w wieku 4-8 lat, poprzez zabawę wprowadzającą je w fascynujący świat technologii. Założyła także organizację Rails Girls, która promuje wykorzystanie technologii przez kobiety i organizuje warsztaty w kilkuset miastach na całym świecie.

 

(Źródło: TED.com)

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie