Światowy Dzień Scratch 2016

CC-BY-SA scratch.mit.edu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

14 maja na całym świecie odbędzie się jednocześnie kilkaset wydarzeń promujących kodowanie w programie Scratch. To wizualny język programowania zaprojektowany przez Mitchela Resnicka, profesora uniwersytetu Massachusetts Institute of Technology. Każdego dnia swoje gry i animacje tworzą w nim miliony ludzi z ponad 150 krajów. Wielkie święto programowania celebrować będą również Mistrzowie Kodowania w całej Polsce.

Dzięki intuicyjnemu, obrazkowemu interfejsowi Scratch jest idealny dla dzieci i osób rozpoczynających przygodę z kodowaniem, dla których motywujące jest robienie szybkich postępów w nauce. Właśnie dlatego Scratch stał się głównym językiem programu edukacyjnego Mistrzowie Kodowania – mówi Magdalena Olborska odpowiedzialna za Mistrzów Kodowania w Samsung Electronics w Polsce.

Specjalnie na okoliczność Światowego Dnia Scratcha , w dniu 13 maja Mistrzowie Kodowania organizują ogólnopolską akcję „Podaj Dalej”. Jej celem jest zachęcenie osób znających Scratch’a do podzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi.

W ramach obchodów Światowego Dnia Scratch w Polsce zarejestrowano już około 60 wydarzeń edukacyjnych. Scratch i jego młodszy brat Scratch Junior (uproszczona wersja programu przeznaczona dla dzieci w przedszkolach) będą gościli w klasach, na szkolnych boiskach, piknikach, spacerach. Programować będą szkoły i biblioteki, najmłodsi uczestnicy naszego programu, ci nieco starsi, ale też dorośli. Wśród planowanych działań są m.in. zajęcia, podczas których starsi uczniowie będą uczyć młodszych, dzieci będą programowały z rodzicami, szkoły będą łączyły się online z innymi placówkami, żeby wspólnie celebrować Dzień Scratcha, będą także roboty sterowane za pomocą „scratchowych” komend. Relacje na żywo z lokalnych wydarzeń, organizowanych przez uczestników programu, oglądać będzie można na stronie: facebook.com/MistrzowieKodowania.

Wszystkie wydarzenia organizowane w ramach Światowego Dnia Scratcha można śledzić na stronie: day.scratch.mit.edu.

Jak zacząć?

Mistrzowie Kodowania przygotowali prostą instrukcję podpowiadającą, jak zacząć prace w Scratch (można ją też pobrać w PDF). 

Tylko 3 kroki dzielą Cię od stworzenia swojego pierwszego projektu w Scratchu:

Krok 1. Aby rozpocząć swoją przygodę ze Scratchem, potrzebny będzie Ci komputer (z systemem operacyjnym Windows, Linux lub Mac OSX) i dostęp do internetu. Wejdź na oficjalną stronę Scratcha - https://scratch.mit.edu, gdzie możesz założyć konto do zapisywania swoich projektów programistycznych i dzielenia się nimi z innymi, z całym światem. Tu też możesz zobaczyć, co robią inni miłośnicy Scratcha na całym świecie. Zacznij jednak od stworzenia swojego pierwszego próbnego projektu. Kliknij „Stwórz” na górnym pasku menu (czerwona strzałka). Jeśli masz słabe łącze internetowe, możesz ściągnąć program Scratch na dysk komputera, zainstalować go i korzystać z niego w trybie offline. Szczegóły znajdziesz tutaj.

fot. Mistrzowie Kodowania

Krok 2. Brawo! Jesteś w programie. Zapoznaj się z nim. Przyjrzyj się jego poszczególnym funkcjom. Do dzieła.

fot. Mistrzowie Kodowania

Krok 3. Przesuwając „klocki” z działu Skrypty na obszar roboczy po prawej stronie ekranu układasz kod, dzięki któremu wprawiasz w ruch swoją postać, decydujesz, co się będzie z nią działo i tworzysz. Spróbuj! Ułóż dowolny skrypt i zobacz, co się stanie.

fot. Mistrzowie Kodowania

Udało się? Gratulacje!

O programie Mistrzowie Kodowania

Ogólnopolski program edukacyjny firmy Samsung Electronics Polska opiera się na lekcjach programowania m.in. w intuicyjnym języku Scratch. W 3. edycji programu umiejętności programistyczne pod okiem ponad 3 000 nauczycieli rozwija 100 000 dzieci z 1 300 szkół w Polsce.

 

(Źródło: Program Mistrzowie Kodowania, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie