Nie tylko Tydzień Kodowania, nie tylko Scratch

fot. #SuperKoderzy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ostatnio sporo się słyszy o programowaniu w polskich mediach. Między innymi za sprawą Tygodnia Kodowania, który obchodziliśmy w całej Europie od 15 do 23 października. W samej akcji Tydzień Kodowania – codeweek.eu wzięło udział ponad pół miliona osób z 46 krajów.

Bardzo cieszy fakt, że akcja oddolna, w postaci inicjatywy Codeweek przynosi tak duże efekty w trakcie zaledwie jednego tygodnia. Ważniejsze jest jednak to, że w wielu szkołach na tygodniu się nie kończy, a przeciwnie – Tydzień Kodowania w wielu przypadkach okazuje się pierwszym krokiem w kierunku promowania programowania w szkołach.

Nauka programowania nie musi ograniczać się do tygodnia, nie musi być elementem zajęć komputerowych, czy informatyki. Z powodzeniem elementy kodowania można przenieść na grunt przedmiotów matematycznych (przedstawiając algorytmy, pętle), czy muzyki (wykorzystanie MakeyMakey i Scratcha do gry na bananach).

Gdzie szukać inspiracji, jakimi narzędziami się zainteresować? Które rozwiązania powinny pojawić się w mojej szkole? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ każda szkoła jest inna. Narzędzia i urządzenia należy dostosować do poziomu grupy, czy zasobności portfela szkoły (niektóre elementy są do zrealizowania zupełnie bezpłatnie). Poniżej krótkie podpowiedzi:

Rozwiązania programowe:

Code Commander – online’owa rozgrywka polegająca na sterowaniu czołgiem za pomocą kodu, który uczeń musi samodzielnie skonstruować. Nie wymaga rejestracji.

Scratch – popularny w szkołach bezpłatny, obiektowy język programowania, spod znaku MIT. Jego zaletą jest mnogość pomocy i poradników oraz społeczność zbudowana wokół oficjalnego portalu aplikacji. Sam program działa online, istnieje też jego wersja do instalacji na komputerach nie posiadających dostępu do Internetu.

Microsoft Small Basic – bezpłatne środowisko programistyczne oparte na języku Basic. Sporą zaletą aplikacji jest bogata pomoc kontekstowa w języku polskim, samo środowisko zostało maksymalnie uproszczone, polecane jest jednak dla nieco starszych uczniów.

Rozwiązania sprzętowe:

LOFI Robot – programowalny robot oparty o środowisko Scratch i Arduino.

ScottieGo! – gra planszowa składająca się z bloczków (podobnych do tych występujących w Scratchu), w której użytkownik ma za zadanie rozwiązać zagadkę pisząc kod, a następnie skanując go przy pomocy tabletu. Na ekranie urządzenia, bohater gry wykona wszystkie zaprogramowane przez użytkownika czynności.

Dash i Dot – zestaw dwóch programowalnych, sympatycznych robotów stworzonych z myślą o najmłodszych. Urządzenia są odporne na dziecięcą energię, a jednocześnie naszpikowane zestawem czujników. Roboty posiadają głośniki, mikrofony, diody LED, czujniki odległości, czy przyspieszenia.

Więcej rozwiązań z dokładnym opisem znajdziesz znajdziesz tutaj.

Nadal nie czujesz się przekonany do wprowadzenia chociażby podstaw kodowania w swojej szkole? Sprawdź poniżej, czy warto uczyć dzieci programowania.

 

Notka o autorze: Tomasz Mikołajczyk jest nauczycielem informatyki w Szkole Podstawowej nr 9 w Tarnowskich Górach i członkiem grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi bloga Pan Informatyk.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie