Nie tylko Tydzień Kodowania, nie tylko Scratch

fot. #SuperKoderzy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ostatnio sporo się słyszy o programowaniu w polskich mediach. Między innymi za sprawą Tygodnia Kodowania, który obchodziliśmy w całej Europie od 15 do 23 października. W samej akcji Tydzień Kodowania – codeweek.eu wzięło udział ponad pół miliona osób z 46 krajów.

Bardzo cieszy fakt, że akcja oddolna, w postaci inicjatywy Codeweek przynosi tak duże efekty w trakcie zaledwie jednego tygodnia. Ważniejsze jest jednak to, że w wielu szkołach na tygodniu się nie kończy, a przeciwnie – Tydzień Kodowania w wielu przypadkach okazuje się pierwszym krokiem w kierunku promowania programowania w szkołach.

Nauka programowania nie musi ograniczać się do tygodnia, nie musi być elementem zajęć komputerowych, czy informatyki. Z powodzeniem elementy kodowania można przenieść na grunt przedmiotów matematycznych (przedstawiając algorytmy, pętle), czy muzyki (wykorzystanie MakeyMakey i Scratcha do gry na bananach).

Gdzie szukać inspiracji, jakimi narzędziami się zainteresować? Które rozwiązania powinny pojawić się w mojej szkole? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ każda szkoła jest inna. Narzędzia i urządzenia należy dostosować do poziomu grupy, czy zasobności portfela szkoły (niektóre elementy są do zrealizowania zupełnie bezpłatnie). Poniżej krótkie podpowiedzi:

Rozwiązania programowe:

Code Commander – online’owa rozgrywka polegająca na sterowaniu czołgiem za pomocą kodu, który uczeń musi samodzielnie skonstruować. Nie wymaga rejestracji.

Scratch – popularny w szkołach bezpłatny, obiektowy język programowania, spod znaku MIT. Jego zaletą jest mnogość pomocy i poradników oraz społeczność zbudowana wokół oficjalnego portalu aplikacji. Sam program działa online, istnieje też jego wersja do instalacji na komputerach nie posiadających dostępu do Internetu.

Microsoft Small Basic – bezpłatne środowisko programistyczne oparte na języku Basic. Sporą zaletą aplikacji jest bogata pomoc kontekstowa w języku polskim, samo środowisko zostało maksymalnie uproszczone, polecane jest jednak dla nieco starszych uczniów.

Rozwiązania sprzętowe:

LOFI Robot – programowalny robot oparty o środowisko Scratch i Arduino.

ScottieGo! – gra planszowa składająca się z bloczków (podobnych do tych występujących w Scratchu), w której użytkownik ma za zadanie rozwiązać zagadkę pisząc kod, a następnie skanując go przy pomocy tabletu. Na ekranie urządzenia, bohater gry wykona wszystkie zaprogramowane przez użytkownika czynności.

Dash i Dot – zestaw dwóch programowalnych, sympatycznych robotów stworzonych z myślą o najmłodszych. Urządzenia są odporne na dziecięcą energię, a jednocześnie naszpikowane zestawem czujników. Roboty posiadają głośniki, mikrofony, diody LED, czujniki odległości, czy przyspieszenia.

Więcej rozwiązań z dokładnym opisem znajdziesz znajdziesz tutaj.

Nadal nie czujesz się przekonany do wprowadzenia chociażby podstaw kodowania w swojej szkole? Sprawdź poniżej, czy warto uczyć dzieci programowania.

 

Notka o autorze: Tomasz Mikołajczyk jest nauczycielem informatyki w Szkole Podstawowej nr 9 w Tarnowskich Górach i członkiem grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi bloga Pan Informatyk.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie