#SuperKoderzy z nagrodą Komisji Europejskiej!

Fot. Bartek Bartosiński/ www.fantasmatic.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Program edukacyjny Fundacji Orange #SuperKoderzy otrzymał prestiżową nagrodę European Digital Skills 2016, przyznawaną przez Komisję Europejską. Jego głównym celem jest nauka programowania dla dzieci, zdobywanie przez nie kompetencji przyszłości. To jedyna z nagrodzonych inicjatyw, która jest realizowana także w Polsce, we współpracy z Fundacją Akademia Młodego Hakera i Fundacją Think!.

Nagrody wybrano spośród 16 finalistów. Komisja Europejska doceniła działania, które „mają znaczący i mierzalny wpływ oraz są możliwe do powtórzenia w innych regionach”. Program #SuperKoderzy jest prowadzony w grupie Orange w 17 krajach Europy i Afryki. W ubiegłorocznej edycji dzieci z 9 krajów – Polski, Egiptu, Francji, Hiszpanii, Mali, Rumunii, Senegalu, Tunezji i Wybrzeża Kości Słoniowej – wspólnie kodowali, a potem dzielili się wrażeniami i efektami pracy za pomocą wideokonferencji. Głównym celem programu #SuperKoderzy jest nauka programowania na wczesnym etapie edukacji. Dzieci w wieku 9-13 lat zdobywają kompetencje przyszłości wspólnie z nauczycielami i wolontariuszami Orange. Tylko do końca 2016 w zajęciach weźmie udział ponad 6000 dzieci.

"Nowe technologie zmieniły sposób, w jaki się uczymy, porozumiewamy, pracujemy. Wiemy, że od tej drogi nie ma odwrotu. Od 10 lat uczymy, jak mądrze i kreatywnie korzystać z technologii. Jestem dumna, że Komisja Europejska doceniła działania edukacyjne grupy Orange" – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange, która jest odpowiedzialna za polską odsłonę programu. W ogłoszonym w tym roku pilotażu bierze udział 35 szkół, a w zajęciach uczestniczy ponad 800 dzieci. W 2017 Fundacja Orange zaprosi do #SuperKoderów większą liczbę placówek.

Polską innowacją jest programowanie na lekcjach historii, przyrody, matematyki, języka polskiego czy muzyki. Technologie są więc narzędziem, a nie bezpośrednim celem nauki. Szkoły wybierają jedną z pięciu ścieżek tematycznych. #SuperKoderzy w Polsce wcielają się w rolę poszukiwaczy skarbów, odkrywców świata, dziennikarzy przyszłości, majsterkowiczów 2.0 lub cyfrowych DJów.

"Wspólnie z dziećmi piszemy kod muzyczny, odkrywamy cyfrowe narzędzia. Na koniec zajęć sprawimy, że naszymi instrumentami staną się… banany" – opowiada Aleksandra Schoen-Kamińska, pasjonat nowych technologii i nauczyciel w Zespole Szkół nr 3 z Piły. Na innych lekcjach uczniowie tworzą np. interaktywne osie czasu, stacje pogodowe, samodzielnie programują roboty.

Każdy z przygotowanych przez Fundację Orange zestawów materiałów zawiera 12 szczegółowych scenariuszy lekcji, atrakcyjnych dla uczniów i dostosowanych do programu nauczania. Fundacja zapewnia także bezpłatne szkolenie dla nauczycieli i dotację na zakup sprzętu potrzebnego do przeprowadzenia zajęć. Wszystkie materiały dydaktyczne są dostępne online bezpłatnie dla wszystkich nauczycieli i rodziców do wykorzystania podczas zajęć w szkołach lub w domu. Więcej informacji oraz scenariusze zajęć można znaleźć na stronie Programu: www.superkoderzy.pl

Fundacja Orange działa na rzecz nowoczesnej edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży. Ma ponad 10 lat doświadczenia w prowadzeniu projektów edukacyjnych i społecznych. Przez te lata pomogła 450 tys. dzieci i młodzieży korzystać z internetu i technologii w sposób bezpieczny i pożyteczny; zapewniła dostęp do internetu dla 3,5 tys. bibliotek publicznych i 14,5 tys. szkół; w 80 szpitalach zamontowała multimedialne stanowiska dla dzieci; wspomogła ponad 900 organizacji społecznych w Polsce; utworzyła i wspiera Pracownie Orange – w całej Polsce powstało już 77 multimedialnych świetlic dla mieszkańców małych miejscowości. Jest jedyną fundacją wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce. Więcej na www.fundacja.orange.pl

Partnerami programu #SuperKoderzy w Polsce są: Fundacja Akademia Młodego Hakera oraz Fundacja Think!, która jest także operatorem tego programu.

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie