Mundial i nauka programowania

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trwają Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, więc nie może w naszej szkole zabraknąć działań z nimi związanych, przy okazji doskonalących pewne umiejętności, niwelujących dysfunkcje i wyrównujących deficyty w zakresie np. logicznego myślenia i orientacji przestrzennej.

W związku z tym mamy propozycję kilku ćwiczeń na macie Mistrzów Kodowania, ale wy możecie je zrobić na planszy edukacyjnej lub kratownicy, wprowadzających w atmosferę mistrzostw. Na początek kategoryzacja, czyli ułożenie pionowych kolumn z piłek w tym samym kolorze, wprowadzenie warunków np. niebieskie piłki muszą być położone przy zielonych itd. następnie dopełnianie do 10 piłek, piłeczkowe sudoku, no i najlepsze…wyścig pt. „Mundialowy wyścig”, czyli kto pierwszy przedostanie na drugą stronę swoją piłkę, przesuwając się o tyle miejsc, ile wskaże wyrzucona kostka, Na deser znajomość państw biorących udział w mistrzostwach i rozpoznawanie ich flag oraz zabawa pt. „Mundialowy mistrz strzelców”.

Pobierz flagi państwa jadących na mundial

Opis gier na kratownicy i macie:

1. Mundialowy król strzelców

Gra polega na tym, że na macie rozkładamy kilka kolorowych piłek na dowolnym miejscu. Dzieci najpierw wskazują współrzędne tych piłek, a następnie losują wizerunki piłkarzy i poruszają się po macie ruchem szachowym 2 kroki w przód lub w tył i jeden w prawo lub w lewo. Jeśli na trafi na pole z piłką to ją zabiera i trafia ona na konto piłkarza. Ten piłkarz, ktry na koniec gry zbierze najwięcej punktów, ten wygrywa. Dodatkowo możemy uatrakcyjnić grę i wprowadzić element matematyki polegający na doskonaleniu dodawania liczb i wtedy wcześniej ustalamy punkty, które odpowiadają konkretnemu kolorowi piłki. Ta osoba, która zbierze najwięcej punktów, ta wygrywa.

Druga wersja gry polega na odczytywaniu współrzędnych flag państw biorących udział w mundialu, a dodatkowo trzeba wskazać jakiego państwa to flaga. Młodsze dzieci na początku mogą korzystać ze źródeł i sprawdzać w Internecie, albumie, książce czy informatorze z flagi jakie to państwo. Piłkarze zbierają flagi i zwycięzcą jest ten, który uzbiera ich najwięcej.

Pobierz kartę pracy do tego ćwiczenia. Po ćwiczeniach dzieci mogą wypełnić kartę pracy. Ich zadaniem jest odczytanie współrzędnych flag, wpisanie jakiego państwa to flaga. Udostępniamy kartę pracy w wersji edytowalnej, aby można było sobie pozmieniać flagi.

2. Mundialowy wyścig do mety

Dzielimy uczniów na 2 grupy, które zajmują miejsca po obu stronach maty. Kazda drużyna otrzymuje po 10 piłek tego samego koloru i ich zadaniem jest jak najszybsze przerzucenie piłek na drugą stronę przesuwając się o tyle miejsc ile wyrzucimy na kostce- zasady jak w grach planszowych, przy samym końcu musimy wyrzucić tyle oczek ile brakuje miejsc do mety. Jeśli mamy więcej uczniów, to każdemu z nich możemy przypisać po 1 lub 2 piłki. Dzieci w tym ćwiczeniu uczą się przeliczania, obierania strategii, współpracy w grupie.

3. Dopełnianie do 10

Układamy w rzędzie po kilka piłek w danym kolorze, ale mnie niż 10. Dzieci mają za zadanie przeliczyć je i i dołożyć tyle piłek, ile brakuje do 10.

4. Kategoryzacja z warunkami

Zadaniem uczniów jest ułożenie w kolumnach piłek, w tym samym kolorze. Jedna kolumna to ten sam kolor. Następnie prosimy o przeliczenie piłek. Pod kolumna dzieci mogą ułożyć odpowiedni liczman lub liczbę.

Kolejne zadanie polega na wprowadzeniu warunków do ćwiczenia. Daje dzieciom polecenie, aby ułożyły piłki tak, by np. niebieskie znajdowały się się przy czerwonych, zielonych lub innych. Inny warunek może brzmieć, co druga piłka w kolumnie musi być odwrócona, lub piłki w kolumnie C musza być odwrócone.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.plwww.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, członkinie grupy Superbelfrzy RP. Są też autorkami scenariuszy do ścieżki "Młodzi patrioci" w programie #SuperKoderzy. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie