Mundial i nauka programowania

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trwają Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, więc nie może w naszej szkole zabraknąć działań z nimi związanych, przy okazji doskonalących pewne umiejętności, niwelujących dysfunkcje i wyrównujących deficyty w zakresie np. logicznego myślenia i orientacji przestrzennej.

W związku z tym mamy propozycję kilku ćwiczeń na macie Mistrzów Kodowania, ale wy możecie je zrobić na planszy edukacyjnej lub kratownicy, wprowadzających w atmosferę mistrzostw. Na początek kategoryzacja, czyli ułożenie pionowych kolumn z piłek w tym samym kolorze, wprowadzenie warunków np. niebieskie piłki muszą być położone przy zielonych itd. następnie dopełnianie do 10 piłek, piłeczkowe sudoku, no i najlepsze…wyścig pt. „Mundialowy wyścig”, czyli kto pierwszy przedostanie na drugą stronę swoją piłkę, przesuwając się o tyle miejsc, ile wskaże wyrzucona kostka, Na deser znajomość państw biorących udział w mistrzostwach i rozpoznawanie ich flag oraz zabawa pt. „Mundialowy mistrz strzelców”.

Pobierz flagi państwa jadących na mundial

Opis gier na kratownicy i macie:

1. Mundialowy król strzelców

Gra polega na tym, że na macie rozkładamy kilka kolorowych piłek na dowolnym miejscu. Dzieci najpierw wskazują współrzędne tych piłek, a następnie losują wizerunki piłkarzy i poruszają się po macie ruchem szachowym 2 kroki w przód lub w tył i jeden w prawo lub w lewo. Jeśli na trafi na pole z piłką to ją zabiera i trafia ona na konto piłkarza. Ten piłkarz, ktry na koniec gry zbierze najwięcej punktów, ten wygrywa. Dodatkowo możemy uatrakcyjnić grę i wprowadzić element matematyki polegający na doskonaleniu dodawania liczb i wtedy wcześniej ustalamy punkty, które odpowiadają konkretnemu kolorowi piłki. Ta osoba, która zbierze najwięcej punktów, ta wygrywa.

Druga wersja gry polega na odczytywaniu współrzędnych flag państw biorących udział w mundialu, a dodatkowo trzeba wskazać jakiego państwa to flaga. Młodsze dzieci na początku mogą korzystać ze źródeł i sprawdzać w Internecie, albumie, książce czy informatorze z flagi jakie to państwo. Piłkarze zbierają flagi i zwycięzcą jest ten, który uzbiera ich najwięcej.

Pobierz kartę pracy do tego ćwiczenia. Po ćwiczeniach dzieci mogą wypełnić kartę pracy. Ich zadaniem jest odczytanie współrzędnych flag, wpisanie jakiego państwa to flaga. Udostępniamy kartę pracy w wersji edytowalnej, aby można było sobie pozmieniać flagi.

2. Mundialowy wyścig do mety

Dzielimy uczniów na 2 grupy, które zajmują miejsca po obu stronach maty. Kazda drużyna otrzymuje po 10 piłek tego samego koloru i ich zadaniem jest jak najszybsze przerzucenie piłek na drugą stronę przesuwając się o tyle miejsc ile wyrzucimy na kostce- zasady jak w grach planszowych, przy samym końcu musimy wyrzucić tyle oczek ile brakuje miejsc do mety. Jeśli mamy więcej uczniów, to każdemu z nich możemy przypisać po 1 lub 2 piłki. Dzieci w tym ćwiczeniu uczą się przeliczania, obierania strategii, współpracy w grupie.

3. Dopełnianie do 10

Układamy w rzędzie po kilka piłek w danym kolorze, ale mnie niż 10. Dzieci mają za zadanie przeliczyć je i i dołożyć tyle piłek, ile brakuje do 10.

4. Kategoryzacja z warunkami

Zadaniem uczniów jest ułożenie w kolumnach piłek, w tym samym kolorze. Jedna kolumna to ten sam kolor. Następnie prosimy o przeliczenie piłek. Pod kolumna dzieci mogą ułożyć odpowiedni liczman lub liczbę.

Kolejne zadanie polega na wprowadzeniu warunków do ćwiczenia. Daje dzieciom polecenie, aby ułożyły piłki tak, by np. niebieskie znajdowały się się przy czerwonych, zielonych lub innych. Inny warunek może brzmieć, co druga piłka w kolumnie musi być odwrócona, lub piłki w kolumnie C musza być odwrócone.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.plwww.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, członkinie grupy Superbelfrzy RP. Są też autorkami scenariuszy do ścieżki "Młodzi patrioci" w programie #SuperKoderzy. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie