Szyfrowanka ortograficzna

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kodowanie staje się popularne także na etapie wczesnoszkolnym. Oto propozycja zabawy ortograficznej z kodowaniem. Jest nią szyfrowanka ortograficzna. Zabawa przebiega w dwóch etapach. W pierwszym etapie wszystkie zespoły odkodowują zaszyfrowane wyrazy, w II etapie szyfrują dla innego zespołu i odkodowują zagadkę od innego zespołu.

Klasę dzielimy na zespoły dwuosobowe.

I etap:

Każdy zespół otrzymuje zestaw kart: szyfr i klucz do szyfru oraz kartę na rozwiązanie. Poniżej przykład kart z zaszyfrowanym wyrazem "pszczółka".

Uczniowie w zespole współpracują. Jeden kolejno odczytuje kolory kropek z muszli ślimaka zaczynając od środka. Drugi zaznacza kolorem w tabeli zgodnie z kierunkiem strzałek i kolorami podanymi przez partnera. Litery na polach czerwonych tworzą rozwiązanie. Uczniowie zapisują wyraz na karcie rozwiązania i umieszczają na tablicy.

Wyrazy umieszczone na tablicy wspólnie porządkują w kolejności alfabetycznej i przepisują do zeszytów.

II etap:

Zespoły otrzymują czyste zestawy kart i ilustrację (wyraz), który należy zakodować. Pracujemy na tym samym zestawie wyrazów, co w poprzednim etapie, jednakże zespoły otrzymują do zakodowania inny wyraz niż wcześniej. Tabelę kodu wypełniają odpowiednimi literami i szyfrują na muszli ślimaka. Zagadka trafia do drugiego zespołu, który próbuje ją odszyfrować. Sami otrzymują szyfrowankę od innego zespołu. Rozwiązanie zapisują na karcie i przyczepiają do tablicy. Wszystkie rozwiązania szyfrowanek umieszczone są na tablicy. Uczniowie wyrazy odczytują i segregują zgodnie z zasadami ortograficznymi.


Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku i członkinią społeczności Superbelfrzy Mini. Prowadzi własne blogi pod adresami: http://dorotadankowska.pl/, http://d-klasa.blogspot.com/. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Zamiast Kserówki.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie