Szyfrowanka ortograficzna

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kodowanie staje się popularne także na etapie wczesnoszkolnym. Oto propozycja zabawy ortograficznej z kodowaniem. Jest nią szyfrowanka ortograficzna. Zabawa przebiega w dwóch etapach. W pierwszym etapie wszystkie zespoły odkodowują zaszyfrowane wyrazy, w II etapie szyfrują dla innego zespołu i odkodowują zagadkę od innego zespołu.

Klasę dzielimy na zespoły dwuosobowe.

I etap:

Każdy zespół otrzymuje zestaw kart: szyfr i klucz do szyfru oraz kartę na rozwiązanie. Poniżej przykład kart z zaszyfrowanym wyrazem "pszczółka".

Uczniowie w zespole współpracują. Jeden kolejno odczytuje kolory kropek z muszli ślimaka zaczynając od środka. Drugi zaznacza kolorem w tabeli zgodnie z kierunkiem strzałek i kolorami podanymi przez partnera. Litery na polach czerwonych tworzą rozwiązanie. Uczniowie zapisują wyraz na karcie rozwiązania i umieszczają na tablicy.

Wyrazy umieszczone na tablicy wspólnie porządkują w kolejności alfabetycznej i przepisują do zeszytów.

II etap:

Zespoły otrzymują czyste zestawy kart i ilustrację (wyraz), który należy zakodować. Pracujemy na tym samym zestawie wyrazów, co w poprzednim etapie, jednakże zespoły otrzymują do zakodowania inny wyraz niż wcześniej. Tabelę kodu wypełniają odpowiednimi literami i szyfrują na muszli ślimaka. Zagadka trafia do drugiego zespołu, który próbuje ją odszyfrować. Sami otrzymują szyfrowankę od innego zespołu. Rozwiązanie zapisują na karcie i przyczepiają do tablicy. Wszystkie rozwiązania szyfrowanek umieszczone są na tablicy. Uczniowie wyrazy odczytują i segregują zgodnie z zasadami ortograficznymi.


Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku i członkinią społeczności Superbelfrzy Mini. Prowadzi własne blogi pod adresami: http://dorotadankowska.pl/, http://d-klasa.blogspot.com/. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Zamiast Kserówki.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie