Tydzień z kodowaniem (albo dłużej)

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W otaczającym nas świecie będzie coraz więcej urządzeń elektronicznych, za pomocą których będziemy wpływać na otaczający nas świat. Aby postępowały one zgodnie z naszym zamysłem, muszą być odpowiednio zaprogramowane – wtedy będą służyły człowiekowi i przyczyniały się do rozwoju świata. Roboty i procesy automatyzacji będą czymś naturalnym dla dzieci uczących się dziś w szkołach. W rozpoczętym wczoraj Europejskim Tygodniu Kodowania możemy spotkać wiele inicjatyw, które przybliżają uczniom i osobom dorosłym świat robotów i programowania.

Europejski Tydzień Kodowania 2018 rozpoczął się wczoraj od mocnego „uderzenia”. Na rozpoczęcie #CodeWeek2018 Centrum Projektów Polska Cyfrowa wraz z Ministerstwem Cyfryzacji i NASK Publicznym Instytutem Badawczym zorganizowało w centrum Warszawy Święto Programowania. Wzięło w nim udział ponad 700 dzieci w wieku od 3 do 15 lat, którzy przyprowadzili swoich rodziców i przez sześć godzin poznawali zasady programowania robotów i urządzeń elektronicznych na 12 stoiskach i stacjach.

Dzieci poznawały wczoraj roboty i uczyły się je programować do prostych czynności. Podczas wydarzenia były obecne m.in. Dash i Dot, Photon, Lofi z zestawem logicznych wyzwań, małe Ozoboty, sterowane gąsiennice. Można było zobaczyć, jak działają drukarki 3D i zaprojektować proste elementy do druku. Dzieci grały również w Scottie Go, któremu pomagały naprawić kosmiczny statek. Na bananach, pomarańczach, widelcach i nożach można było rozgrzać się muzycznie z wykorzystaniem Makey Makey. Nad zwiedzającymi latał dron, który robił zdjęcia uczestnikom. Ponieważ programowanie to nie tylko tablety i komputery, można było również poćwiczyć elementy kodowania na macie Mistrzów Kodowania, a także wziąć udział w tańcach robotycznych. Aby nie zapomnieć o rodzicach i opiekunach NASK i Samsung - Mistrzowie Kodowania zorganizowały dla nich warsztaty na temat bezpieczeństwa w sieci, narzędzi i aplikacji, które mogą rozwijać dzieci. Łącznie w wydarzeniu wzięło udział około 1400 osób.

Europejski Tydzień Kodowania odbywa się w dniach 6-21 października. Akcja organizowana jest na terenie całej Europy i dedykowana wszystkim, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. W Polsce odbędzie się jeszcze kilkaset, a może i kilka tysięcy wydarzeń (co roku Polacy są jednymi z liderów akcji), poprzez które młodzi ludzie (i dorośli) będą poznawać tajniki programowania. Zapraszamy do udziału lub do organizacji warsztatów dla przyszłych programistów!

Tylko w ramach zeszłorocznej edycji Europejskiego Tygodnia Kodowania w Polsce odbyło się ponad 2200 wydarzeń, zorganizowanych przez 846 podmiotów. Szkoły, biblioteki, organizacje pozarządowe, a także osoby prywatne. Oznacza to, że co około 9 minut startował nowy warsztat. W tym roku nie możemy być gorsi – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Znaczna część ubiegłorocznych wydarzeń została zorganizowana przez amatorów programowania, osoby zainteresowane tematem, ale bez większego doświadczenia – dodaje.

Scenariusze przykładowych zajęć, a także więcej informacji o tym dlaczego warto uczyć programowania i o samym Europejskim Tygodniu Kodowania, można znaleźć na stronie www.koduj.gov.pl.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie