Tydzień z kodowaniem (albo dłużej)

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W otaczającym nas świecie będzie coraz więcej urządzeń elektronicznych, za pomocą których będziemy wpływać na otaczający nas świat. Aby postępowały one zgodnie z naszym zamysłem, muszą być odpowiednio zaprogramowane – wtedy będą służyły człowiekowi i przyczyniały się do rozwoju świata. Roboty i procesy automatyzacji będą czymś naturalnym dla dzieci uczących się dziś w szkołach. W rozpoczętym wczoraj Europejskim Tygodniu Kodowania możemy spotkać wiele inicjatyw, które przybliżają uczniom i osobom dorosłym świat robotów i programowania.

Europejski Tydzień Kodowania 2018 rozpoczął się wczoraj od mocnego „uderzenia”. Na rozpoczęcie #CodeWeek2018 Centrum Projektów Polska Cyfrowa wraz z Ministerstwem Cyfryzacji i NASK Publicznym Instytutem Badawczym zorganizowało w centrum Warszawy Święto Programowania. Wzięło w nim udział ponad 700 dzieci w wieku od 3 do 15 lat, którzy przyprowadzili swoich rodziców i przez sześć godzin poznawali zasady programowania robotów i urządzeń elektronicznych na 12 stoiskach i stacjach.

Dzieci poznawały wczoraj roboty i uczyły się je programować do prostych czynności. Podczas wydarzenia były obecne m.in. Dash i Dot, Photon, Lofi z zestawem logicznych wyzwań, małe Ozoboty, sterowane gąsiennice. Można było zobaczyć, jak działają drukarki 3D i zaprojektować proste elementy do druku. Dzieci grały również w Scottie Go, któremu pomagały naprawić kosmiczny statek. Na bananach, pomarańczach, widelcach i nożach można było rozgrzać się muzycznie z wykorzystaniem Makey Makey. Nad zwiedzającymi latał dron, który robił zdjęcia uczestnikom. Ponieważ programowanie to nie tylko tablety i komputery, można było również poćwiczyć elementy kodowania na macie Mistrzów Kodowania, a także wziąć udział w tańcach robotycznych. Aby nie zapomnieć o rodzicach i opiekunach NASK i Samsung - Mistrzowie Kodowania zorganizowały dla nich warsztaty na temat bezpieczeństwa w sieci, narzędzi i aplikacji, które mogą rozwijać dzieci. Łącznie w wydarzeniu wzięło udział około 1400 osób.

Europejski Tydzień Kodowania odbywa się w dniach 6-21 października. Akcja organizowana jest na terenie całej Europy i dedykowana wszystkim, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. W Polsce odbędzie się jeszcze kilkaset, a może i kilka tysięcy wydarzeń (co roku Polacy są jednymi z liderów akcji), poprzez które młodzi ludzie (i dorośli) będą poznawać tajniki programowania. Zapraszamy do udziału lub do organizacji warsztatów dla przyszłych programistów!

Tylko w ramach zeszłorocznej edycji Europejskiego Tygodnia Kodowania w Polsce odbyło się ponad 2200 wydarzeń, zorganizowanych przez 846 podmiotów. Szkoły, biblioteki, organizacje pozarządowe, a także osoby prywatne. Oznacza to, że co około 9 minut startował nowy warsztat. W tym roku nie możemy być gorsi – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Znaczna część ubiegłorocznych wydarzeń została zorganizowana przez amatorów programowania, osoby zainteresowane tematem, ale bez większego doświadczenia – dodaje.

Scenariusze przykładowych zajęć, a także więcej informacji o tym dlaczego warto uczyć programowania i o samym Europejskim Tygodniu Kodowania, można znaleźć na stronie www.koduj.gov.pl.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie