Gdy programowanie weszło w sposób formalny do podstawy programowej na niektórych twarzach pojawił się strach. Wywołany on był obawami, których źródeł upatrywać się można w różnych strefach edukacyjnych. Pojawiły się pytania...
Czy to na pewno kompetencje niezbędne dla ucznia?
Czy szkoły mają odpowiednie zaplecze sprzętowe, aby udało się to zrealizować?
Czy uczniowie będą rozumieli język programowania?
Czy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej mają dostateczne umiejętności i kompetencje cyfrowe, aby sprawnie uczyć programowania?
Dotychczasowy stopień zaangażowania w działania związane z kodowaniem i programowanie w dużej mierze zależy od tego jak jako nauczyciele odpowiemy sobie na poszczególnej pytania.
Jaką rangę nadamy poszczególnym obszarom i jaką odwagę mamy w sobie by przełamywać negatywne stereotypy związane z poruszonymi powyżej „teoretycznymi” barierami.
Chciałam wykład ten nazwać początkowo „Przeprogramuj się …” Jakie było moje zdziwienie, gdy na programie zobaczyłam „Zaprogramuj się …”. Pomyślałam wtedy, że coś nade mną czuwa … w końcu czy faktycznie zakładam, że nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej obecnie zajmują się kiepsko lub niedostatecznie kodowaniem i chcę wywołać w nich zmianę…
Hmmm … myślę, że nie. Chcę, żeby odkryli w sobie swoje umiejętności i nakierowali się na działania z kodowaniem i programowaniem w których wykorzystają swoje umiejętności, mocne strony i pasje.
Czy zatem w klasach 1-3 programować będziemy według utartej metodyki? Jak z monografią liczby?
Nieeee, absolutnie nie. Co nie oznacza, że nie można podziałać według sprawdzonych reguł, które spowodują, że wszystkie wspomniane wyżej obawy w jednej chwili znikną.
Zapraszam na wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 o tym, jak w sposób harmonijny wplatać kodowanie i programowanie nie tylko na zajęciach komputerowych, ale również o tym jak wykorzystać właśnie te zajęcia do otwierania nowych horyzontów - wykraczających poza płytę do programu:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.
Notka o autorce: Teresa Smoleń - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i terapeuta pedagogiczny w Szkole Podstawowej nr 111 w Krakowie. Trenerka w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog (d. Mistrzowie Kodowania). Członkini grupy Superbelfrzy Mini.