Scratch w nowej odsłonie

fot. Mistrzowie Kodowania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wraz z nowym rokiem nadchodzi wiele zmian, jedne są dobre, inne mniej korzystne. Zmiana, o której chcę Wam dziś powiedzieć, jest najlepsza! To chyba jeden z bardziej ekscytujących dni w ostatnim czasie na jaki czekałam. Dlaczego? Przeczytajcie sami!

Oto dziś, 2 stycznia Scratch 2.0 przechodzi istną metamorfozę. Staje się Scratchem 3.0 – programem, który sprawi, że przygoda z programowaniem stanie się jeszcze ciekawsza i roztoczy przed nami cały wachlarz możliwości współdziałania, współdzielenia i kreatywnego podejścia.

Co konkretnie się zmieni? Wszystko! … no dobrze, kot zostaje na swoim miejscu. No bo jak wyobrazić sobie Scratcha bez kota? No i wiele innych duszków oraz teł. No ale zacznijmy od początku.

Pamiętacie takiego Scratcha?

Tak, to stary, dobry Scratch 2.0 A jak wygląda nowy Scratch? Oto on!

Jak widać, zmienił się interfejs programu, który charakteryzuje się tym, że posiada szuflady z bloczkami oraz pulpit po lewej stronie. W zasadzie tak już raz było w Scratchu 1.4 ale myślę, że twórcom chodziło bardziej o zbliżenie wyglądu do innych programów, chociażby takich, jak App Inventor czy Blockly Games. Ale w zasadzie zmiana wyglądu edytora, bloczków czy też nowe duszki, choć też są istotne, nie są tak ważne jak fakt nowych możliwości programu.

Po pierwsze: żadne z bloczków nie zostały usunięte. Za to doszło wiele nowych. Wszystkie są umieszczone w „kolorowych szufladach” (nazwa spopularyzowana przez Mistrzów Kodowania), ale wiele nowych rzeczy mieszka w rozszerzeniach, pod przyciskiem w dolnym lewym rogu. Kiedy na niego klikniemy pojawiają się zarówno znane nam funkcje (teraz w roli rozszerzenia) takie, jak: muzyka, pióro i czujniki video, jak i te nowe, które dodają największego smaczka a mianowicie – zmiana tekstu na mowę, tłumacz, micro:bit, Lego WeDo i Lego Mindstorms. Tak, tak! Właśnie to przeczytaliście!

Od dziś będzie można programować micro:bita czy Lego WeDo z pozycji Scratcha. Uruchamiając te rozszerzenia, edytor automatycznie uruchamia wyszukiwanie danego urządzenia przy pomocy Bluetooth. Wystarczy chwila aby połączyć komputer z urządzeniem i zaprogramować, co tylko sobie wymarzymy. Mało tego. Takie działanie staje się bardzo proste i intuicyjne, bo wystarczy kilka bloczków aby stworzyć prosty skrypt.

Zmiana tekstu na mowę to również nie lada gratka. Takie rozwiązanie pozwala stworzyć program, który będzie się z nami komunikował. Oczywiście wcześniej też było to możliwe, ale trzeba było nagrywać kwestie mówione, co w warunkach szkolnych było utrudnione. Mało tego, nasz duszek może teraz mówić w wielu językach, możemy modulować jego głos itd.
Te i wiele innych funkcji odkryjecie już dziś. Wystarczy wejść na stronę scratch.mit.edu i zacząć przygodę.

Jeśli jesteście już użytkownikiem Scratcha, to wystarczy że zalogujecie się na swoje konto i będziecie z niego swobodnie korzystać, jeśli jesteś nowym użytkownikiem, załóż konto za darmo. Starzy użytkownicy nie muszą się obawiać o swoje stare projekty. Wszystkie będzie można uruchomić w wersji 3.0 gdyż zostaną one przekonwertowane.

Niestety nie będzie to działało w drugą stronę. Jeszcze na razie musimy się cieszyć edytorem offline w wersji 2.0 dlatego jeśli zrobicie w domu projekt i będziecie go chcieli zanieść na pendrivie do szkoły, to niestety zawiedziecie się. Ale to tylko tymczasowe. Smutne wieści są takie, że jeśli przechowywaliście w Plecaku jakieś fragmenty skryptów, to niestety znikną przy wielkiej zmianie. Ale miejmy nadzieję, że macie je w swoich projektach i zawsze możecie je na nowo przerzucić do Plecaka.

Jeśli nie wiesz jak zacząć przygodę ze Scratchem, zajrzyj do działu Samouczki. To doskonałe tutoriale, które przydadzą się Wam na początek. Są tak skonstruowane, że prowadzą nas krok po kroku do celu. Na razie nie są jeszcze przetłumaczone na język polski, ale już niebawem będą.

Prężna ekipa w składzie Iwona Brzózka-Złotnicka, Karolina Żelazowska, Joanna Apanasewicz, Anna Jędryczko, Michał Wróbel, Michał Demski i Krzysztof Jaworski pracują nad tłumaczeniami od jakiegoś czasu i starają się aby żaden użytkownik nie musiał rezygnować z korzystania z programu z powodu bariery językowej.

Na koniec jeszcze jedna ważna informacja. Pamiętacie taki monit na swoich smartfonach lub tabletach, kiedy próbowaliście otworzyć scratchowy projekt?


źródło: https://codepen.io/lfein/pen/GZodja/image/large.png

No więc nie musicie się już martwić. Nowy Scratch 3.0 jest napisany w HTML-u 5, co oznacza, że będzie można bez problemu uruchamiać go na urządzeniach mobilnych. Czyż to nie jest wspaniała wiadomość? Oczywiście, że tak. Znam takie szkoły, które korzystają z systemu BYOD ponieważ nie mają dostępu do sal komputerowych i często dzieciaki przynoszą swoje tablety by móc pracować. Kochani! Teraz możecie Scratchować!

Wejdź na stronę https://scratch.mit.edu/ i rozkoszuj się tą cudowną zmianą! Stwórz jakiś projekt i prześlij go nam w komentarzu. Udanej zabawy ze Scratchem w nowym roku oraz niezliczonych pomysłów, życzą Mistrzowie Kodowania i Superbelfrzy.

 

Notka o autorce: Joanna Apanasewicz, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej. Trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, Superbelferka. W 2018r. wpisana na Listę 100 osób mających wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce. Autorka publikacji i scenariuszy wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz programowania w klasach młodszych. Jest zwolenniczką nauki przez działanie. Wdraża lekcje o charakterze STEAMowym. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu przedmiotów z otoczenia. Prowadzi blogi maliprogramisci.blogspot.com oraz apanaski.blogspot.com. Artykuł został również opublikowany na blogach oswajamyprogramowanie.edu.pl i superbelfrzy.edu.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie