Robo-matematycy z Małogoszcza w akcji

fot. Iwona Szyszkowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Miniony rok szkolny był dla uczniów Szkoły Podstawowej w Małogoszczu niezwykle ciekawy. Mieli oni możliwość uczestniczyć w kolejnej edycji programu Fundacji Orange #SuperKoderzy. Ścieżka edukacyjna, którą wybrali - Robo-matematycy – znalazła wielu pasjonatów. To połączenie zajęć informatycznych z królową nauk – matematyką. Kolejna edycja, kolejne wyzwania, kolejne inicjatywy. Działo się…

Drugi rok zajęć był o wiele prostszy pod kątem organizacyjnym niż wcześniejszy, ponieważ koordynatorka programu p. Iwona Szyszkowska oraz nauczyciel współpracujący p. Monika Grzyb miały już pewne doświadczenie. Dzięki temu wszystko przebiegło sprawnie i bardzo szybko przystąpiono do działania.

Chętnych na zajęcia nie brakowało. Pracowano w dwóch grupach, aby każdy młody programista mógł jak najefektywniej skorzystać ze sprzętu i oprogramowania. Po spotkaniu organizacyjnym i zajęciach z podstaw Scratcha można było rozpakować zakupione w ramach otrzymanego grantu Fundacji Orange mBoty. Dzieciaki z niecierpliwością czekały na kolejne zajęcia, na których przygotowywano roboty do uruchomienia. Wcielili się w rolę konstruktorów i korzystając z instrukcji, krok po kroku składali mBoty, a następnie instalowali na stanowiskach komputerowych program mBlock. Podczas każdych zajęć dopisywały humory, a dzieciaki spisywały się wspaniale.

Program to nie tylko cykliczne spotkania i realizacja kolejnych modułów ścieżki. To coś więcej… Dzięki zaangażowaniu całej szkolnej społeczności i kreatywności #SuperKoderów nasza szkoła uczestniczyła w Tygodniu Kodowania 2018. W ramach tej ogólnopolskiej inicjatywy, uczniowie klas IV-VII na zajęciach informatyki utrwalali i rozwijali umiejętności programowania w języku Scratch, a klasy VIII poznały podstawy języka C++. Przez cały tydzień towarzyszyła im myśl przewodnia "W ósmej klasie nadszedł czas, by z C++ zmierzył się każdy z nas". Nasi szkolni #SuperKoderzy z kolei programowali pod hasłem "#SuperKoderzy w Scratchu działają, bo programować roboty wkrótce zaczynają". W dzisiejszych czasach znajomość jakiegoś języka programowania jest tak samo ważna jak nauka języków obcych, ponieważ otaczająca nas rzeczywistość jest przepełniona nowoczesnymi technologiami cyfrowymi, które wymagają właśnie takiej wiedzy. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom, należy zachęcać uczniów, już od najmłodszych lat, do nauki programowania. Taka właśnie myśl motywowała nas do kolejnych przedsięwzięć. Uczniowie aktywnie i twórczo pracowali nad swoimi projektami, które doskonalili w ramach obowiązkowych lekcji informatyki. Edukacja i super zabawa w jednym!

To ciekawe doświadczenie edukacyjne nie ominęło również naszych najmłodszych uczniów. W ramach Tygodnia Kodowania 2018 z podstawami programowania zapoznały się dzieci z klas I-III. Wymyślone przez #SuperKoderów hasło przewodnie “Programowanie to fajna sprawa i dla nas uczniów super zabawa” było bardzo trafne. Dzieciaki poznały środowisko programistyczne Scratch i utworzyły swoje pierwsze programy. Próbowały również swoich sił rozwiązując zadania z Blockly Games oraz PixBlocks. Bez względu na drogę życiową, jaką wybiorą, zdobyte na takich zajęciach umiejętności z pewnością będą procentowały i ułatwią rozwiązanie niejednego problemu. Wszystkim bardzo podobały się takie lekcje informatyki. Uczniowie byli kreatywni i rozwijali logiczne myślenie. Dzięki temu pokazaliśmy jak można współpracować na dwóch etapach edukacyjnych i że się to naprawdę udaje.

Każde kolejne zajęcia w ramach programu #SuperKoderzy były dla Robo-matematyków z Małogoszcza imponujące. Dzieciaki mogły testować swoje roboty i sprawdzać, czy wszystko działa poprawnie. Poznawali tajniki programu mBlock i pisali swoje pierwsze programy. Próbowali m.in. jazdę po czarnej linii, zmianę kolorów i tworzenie kompozycji muzycznych w zależności od poprawności wykonanego zadania matematycznego. Ale jak to już u nas bywa, same zajęcia to za mało… #SuperKoderzy postanowili rozwinąć swoje programistyczne talenty przygotowując animacje świąteczne w Scratchu w języku angielskim. W miłej atmosferze i przy blasku choinki przenieśliśmy się w magiczny świąteczny czas. Najciekawsze prace wzięły udział w konkursie szkolnym. Jury przyznało miejsca i wręczyło nagrody oraz wyróżnienia.

Jak widać Scratch towarzyszy nam na co dzień, a praca w tym programie daje wiele możliwości. Uczniowie rozwijają swoje zdolności i co najważniejsze, poprzez zabawę, uczą się programowania. Udział w programie zainspirował nas do uczestnictwa w wojewódzkim konkursie „Z Panem Scratchem za pan brat”, w którym to uczennica naszej szkoły z klasy V Alicja Słupczyńska zdobyła II miejsce za prezentację multimedialną z elementami gry edukacyjnej pt. „Sławni matematycy”.

Efektem końcowym realizacji programu miała być gra matematyczna. Nadszedł czas, by skupić się nad tym wyzwaniem. Na kolejnych zajęciach przystąpiliśmy do tworzenia I części gry matematycznej. Powstawały pomysłowe zadania m.in. na obliczanie pól i obwodów figur, działania na liczbach naturalnych i ułamkach. Miło i aktywnie spędzony czas pod hasłem „planujemy, rysujemy, programujemy i grę matematyczną przygotowujemy”. Z lekcji na lekcję dzieciaki coraz bardziej się rozwijały, a zadania matematyczne były już prawie gotowe. Jeszcze zaprojektowanie planszy do gry i ostatni etap programu zrealizowany! Końcowe zajęcia z robotyki odbywały się w nieco innym stylu, było trochę bałaganu, ale za to powstały bardzo twórcze prace.

A w międzyczasie…

My programować bardzo lubimy, więc naszą wiedzą chętnie się dzielimy
Zaczynając od dziecka małego, a kończąc na dziadku i babci drogi kolego!!!
My lekcję programowania innowacyjną przeprowadzić możemy.
Nie tylko w sali informatycznej, ale w bibliotece szkolnej, w gabinecie dyrektora, w sklepie, na boisku, w urzędzie.
Po prostu pełno nas wszędzie!!!

Takie słowa przyświecały naszym #SuperKoderom w obchodach tegorocznego SCRATCH DAY.

Przygotowując się do tego szczególnego dnia, #SuperKoderzy ze Szkoły Podstawowej w Małogoszczu zaprojektowali zaproszenia oraz plakaty nagłaśniające nasze wydarzenie wśród społeczności lokalnej. SCRATCH DAY przebiegał bardzo intensywnie. Lekcje pokazowe zaczęliśmy od zajęć dla naszych rówieśników oraz młodszych i starszych kolegów. W obchody zaangażowaliśmy również nauczycieli. #SuperKoderzy niespodziewanie wkroczyli na murawę Orlika. Tam zaprezentowali mBota drużynie młodzika MKS – Wierna Małogoszcz oraz trenerowi Mariuszowi Rudkiewiczowi. Pokaz wzbudził takie zainteresowanie, że naszym SuperKoderom ciężko było zejść z boiska. Nasi specjaliści od programowania przedstawili to zagadnienie również swoim rodzicom i dziadkom. Wspaniale wcielili się w rolę nauczycieli i trenerów. Ponieważ nie wszyscy zaproszeni mogli gościć w naszej szkole, dlatego młodzi programiści odwiedzili ich w domach i w pracy. Nasi #SuperKoderzy nie boją się niczego, bo mają ochronę Komandosów drogi kolego!!! - lekcja pokazowa została przeprowadzona także wśród członków Szkolnej Grupy Przysposobienia Obronnego z Małogoszcza pod opieką komendanta p. Jacka Szymańskiego. #SuperKoderzy byli również z wizytą u burmistrza Miasta i Gminy Małogoszcz p. Mariusza Piotrowskiego oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej p. Michała Borowskiego. SCRATCH DAY 2019 uważamy za udany. Nasi uczniowie spisali się doskonale. Ten wyjątkowy dzień przebiegał bardzo intensywnie i objął swym zasięgiem całą lokalną społeczność Małogoszcza.

Dzieciaki i ich lekcje pokazowe programów Scratch, mBlock, PixBlocks cieszyły się dużym zainteresowaniem i wzbudziły ogromne emocje. Udział w obchodach SCRATCH DAY okazał się świetnym pomysłem, gdyż podjęte przez nas inicjatywy spodobały się organizatorom, którzy przyznali naszej szkole nagrodę główną - tablet oraz grę edukacyjną Scootie Go.

Na ostatnim spotkaniu nastąpiła prezentacja prac oraz oficjalne i uroczyste zakończenie tegorocznej edycji programu #SuperKoderzy w naszej Szkole Podstawowej. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy oraz upominki od Fundacji Orange. Certyfikatem została uhonorowana nasza szkoła oraz panie prowadzące zajęcia I. Szyszkowska i M. Grzyb. Dziękujemy wszystkim Robo-matematykom z SP Małogoszcz za tak liczny udział i życzymy samych miłych chwil z programowaniem.

Ukłony w stronę organizatorów, że dali nam szansę uczestniczyć w tych innowacyjnych zajęciach i wyposażyli w niezbędne narzędzia, służyli radą i wsparciem, motywowali do kolejnych wyzwań. To był naprawdę wspaniały rok. MBoty wraz z oprogramowaniem posłużą z pewnością jeszcze nie jednym programistom z naszej szkoły. A my się nie poddajemy i do kolejnej edycji #SuperKoderów przystępujemy! Dziękujemy!

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Iwona Szyszkowska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej im. 24 lutego 1863 r. w Małogoszczu (woj. świętokrzyskie). Opiekuje się realizacją programu #SuperKoderzy w swojej szkole.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie