Nie byłoby #SuperKoderów w naszej Szkole Podstawowej nr 8 w Gdyni, gdyby nie nagrany przez uczniów klasy V B film. Miał on przekonać komisję, że nasi uczniowie bardzo chcą być #SuperKoderami i poznawać historię razem ze schratchowym duszkiem Chronoskiem. Już sama praca nad filmem była bardzo kształcącym wyzwaniem. I świetną zabawą. Podczas wspólnego pisania i przerabiania scenariusza oraz kilkakrotnego nagrywania tych samych scen lepiej się poznaliśmy. O ilu talentach, nie tylko aktorskich, nie wiedzieliśmy! W swojej pracy rzadko wykorzystywałam kamerę. Od czasu gdy powstał film, robię to znacznie częściej. Również na historii.
W roku szkolnym 2018/19 rozpoczęliśmy realizację ścieżki „Poszukiwacze skarbów” na lekcjach historii w dwóch klasach piątych. Dużym ułatwieniem był fakt, że nasi uczniowie poznali program Scratch na zajęciach komputerowych w młodszych klasach. Wystarczyło jedno spotkanie, by wszyscy przypomnieli sobie podstawy. Zanim jednak do tego doszło, to my – nauczycielki historii – musiałyśmy Scratcha się nauczyć! Uczestniczyłyśmy w dwóch kilkugodzinnych szkoleniach organizowanych przez Fundację Orange. Nabyłyśmy umiejętności, dzięki którym nasze lekcje są ciekawsze i efektywniejsze. A w bieżącym roku szkolnym chcemy pokazać innym nauczycielom w szkole, jak wprowadzić elementy programowania do różnych przedmiotów.
Scenariusze zajęć ze ścieżki „Poszukiwacze skarbów” dotyczą Polski Piastów. Zanim rozpoczęłyśmy ten dział proponowałyśmy uczniom różnorodne ćwiczenia przygotowujące do programowania. Rozpoczęłyśmy od prostych ćwiczeń z kodowania bez użycia komputerów np. kodowanie drogi przez labirynt do pojęć historycznych związanych z chronologią. Pomysł na to ćwiczenie oparłyśmy na grach ze strony https://blockly.games/?lang=pl. Część lekcji zaczynałyśmy od podania zaszyfrowanego tematu. Dzięki czemu uczniowie od samego początku zajęć byli niezwykle zaangażowani. Z czasem sami wyszukiwali szyfry, które moglibyśmy wykorzystywać do przesyłania tajnych historycznych wieści. Kilkakrotnie tak zaplanowałyśmy lekcje, aby uczniowie w zespołach tworzyli zadania, następnie je szyfrowali i przekazywali do rozwiązania rówieśnikom z innego zespołu.
Kolejnym etapem była nauka generowania kodów QR. Dzięki tej umiejętności uczniowie przesyłali sobie krótkie zadania związane z omawianym tematem. Mogli w ten sposób również ukryć rozwiązanie zadania domowego.
Tak przygotowani zaczęliśmy realizować scenariusze lekcji o polskich władcach z dynastii Piastów. Praca w Scratchu, dzięki wcześniejszemu przygotowaniu, sprawiała uczniom wiele radości. Powstały bardzo rozbudowane wersje zadań. A wiadomości z historii? Nikt nie zauważył, kiedy uczniowie je tak świetnie zapamiętali.
A mBoty? Kiedy do nas dotarły, historia stała się jeszcze ciekawsza! Oczywiście pierwsza lekcja z mBotami nie miała nic wspólnego z historią. Dałyśmy naszym uczniom czas na zwykłą zabawę robotami na szkolnym holu. Na kolejnej lekcji było już trudniej. Zadaniem uczniów było dojechanie mBotem do kolejnych zadań umieszczonych w różnych miejscach holu i rozwiązanie ich. Podczas pracy uczniowie korzystali z podręczników do historii. Aby wykonać wszystkie zadania w wyznaczonym czasie niezbędne było dzielenie się wiedzą.
Z pomocą mBotów uczniowie powtarzali wiadomości z działu o średniowiecznym społeczeństwie. Rozwiązywali krzyżówkę – hasła do niej umieszczone były w różnych „zakamarkach” szkoły. Oprócz pytania do krzyżówki, na odnalezionej kartce znajdowała się także instrukcja, jak dotrzeć mBotem do następnego pytania oraz ilustracja do zadania końcowego. Po rozwiązaniu krzyżówki i wyjaśnieniu hasła należało wrócić z mBotem do sali i uzupełnić elementy drabiny społeczeństwa feudalnego odpowiednimi, wcześniej znalezionymi ilustracjami. Na koniec mBoty odtańczyły i zagrały - zgodnie z opracowanym wcześniej przez uczniów skryptem.
Podsumowaniem programu był „Wielki finał #SuperKoderów”. Okazał się ogromnym sukcesem. Wszystkie mBoty bez problemu łączyły się z nowymi laptopami i co najważniejsze poruszały się zgodnie z planem naszym uczniów. Wszystkie wprowadzone skrypty zadziałały. Każda klasa świetnie się bawiła, a rozwiązując poprawnie zadania potwierdziliśmy, że z Chronoskiem i mBotami historię zna się bardzo dobrze!
***
#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.
Notka o autorce: Joanna Bienia-Fijas jest Zastępcą Dyrektora w Szkole Podstawowej nr 8 w Gdyni.