Programowanie dla humanistów? Kilka słów o Dziennikarzach Przyszłości

fot. Agnieszka Halicka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Programowanie najczęściej kojarzy się z zadaniem dla osób z zamiłowaniem do przedmiotów ścisłych. Czy humanista też mógłby się odnaleźć w świecie kodów i algorytmów? Okazuje się, że jak najbardziej. Udowodnili to uczestnicy ścieżki tematycznej Dziennikarze Przyszłości programu #SuperKoderzy.

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Konstancinie-Jeziornie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności programistyczne i reporterskie w roku szkolnym 2017/2018, po dostaniu się do wymarzonej ścieżki programu #SuperKoderzy. Projektem zostali objęci uczniowie ówczesnych klas szóstych: kreatywni, ambitni i pracowici młodzi ludzie. Zainteresowanie młodzieży było duże. Już do nagrania filmu rekrutacyjnego zgłosiło się aż dziesięć osób.

Po zakwalifikowaniu się do programu, chęć udziału w jego realizacji wyraziła ponad połowa wszystkich uczniów klas szóstych, w związku z czym dla każdej klasy zostały zaplanowane dodatkowe zajęcia reporterskie i zajęcia programistyczne. Na dodatkowe zajęcia udało się pozyskać środki z budżetu gminy. Informacja o naszym udziale w programie została opublikowana w Biuletynie Informacyjnym Gminy Konstancin-Jeziorna.

Dzięki środkom z programu #SuperKoderzy szkoła została wyposażona w pięć tabletów z akcesoriami oraz stację ładującą do zakupionego sprzętu. Umożliwiło to uczestnikom projektu mobilną pracę w małych grupach, oglądanie i planowanie reportaży, nagrywanie dźwięków (szczególnie przydatne w przypadku wywiadów) oraz robienie zdjęć i nagrywanie filmów. Uczniowie nie tylko realizowali założenia wybranej ścieżki tematycznej, ale także dokumentowali całość swoich działań.

Nad realizacją programu sprawowały pieczę dwie nauczycielki: Agnieszka Halicka, nauczyciel bibliotekarz oraz Jolanta Banach, nauczyciel informatyki. Pozostawały one bez przerwy w kontakcie, aby sprawnie dbać o właściwą korelację treści na zajęciach reporterskich i programistycznych.

Raz w tygodniu szkolni #SuperKoderzy poznawali tajniki reportażu. Zaczęli od absolutnych podstaw: definiowania tego gatunku, analizy różnego rodzaju reportaży oraz rozmowy na temat zadań dziennikarza. Dużym uatrakcyjnieniem zajęć były cztery wyjazdy na warsztaty dziennikarskie do Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego, w ramach których uczniowie zdobywali wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania fake newsów, tworzenia filmów na tabletach, plakatów w programach graficznych oraz tworzenia reportażu z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej. Na kolejnym etapie pracy, młodzież szukała interesujących tematów i pracowała w grupach zadaniowych nad własnymi reportażami, zbierała materiały takie jak zdjęcia i nagrania audio, które następnie modyfikowała w programach do obróbki grafiki i dźwięku.

Drugie zajęcia w tygodniu odbywały się w sali informatycznej i skupiały się na pracy w programie Scratch. Uczniowie nabywali umiejętności programistycznych, szukając sposobów na atrakcyjne zaprezentowanie przygotowywanych reportaży. Młodzi reporterzy starali się dbać o to, aby forma i treść prezentowanych utworów idealnie ze sobą współgrały.

W maju uczestnicy projektu zaprezentowali swoje działania przed uczniami i nauczycielami, którzy przyjechali do nas z partnerskiej szkoły w Krzemieńcu, na Ukrainie. Specjalnie z tej okazji został zorganizowany apel, który poprowadzili uczniowie realizujący program #SuperKoderzy. Dzięki temu szkolni #SuperKoderzy przekroczyli kolejną granicę (po granicy między przedmiotami ścisłymi i humanistycznymi) podczas realizacji projektu - kraju.

Program #SuperKoderzy i ścieżka Dziennikarze Przyszłości to był strzał w dziesiątkę! Uczniowie przez cały rok szkolny nie tracili zainteresowania projektem, chętnie uczestniczyli w zajęciach dodatkowych, rozwinęli wiele cennych umiejętności (nie tylko reporterskich i programistycznych, ale także związanych z planowaniem i pracą w grupie), i, co najważniejsze, ciągle pytali o możliwość udziału w programie w kolejnym roku szkolnym. Dzieci połknęły bakcyla programowania i dziennikarstwa, a o to przede wszystkim chodziło!

A jak wypadły nasze reportaże? Oceńcie sami:

Wywiad z Łukaszem Fabiańskim

Jakie hobby mają uczniowie naszej szkoły?

Co dorośli pamiętają z czasów szkolnych?

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Agnieszka Halicka jest nauczycielem-bibliotekarzem, trenerką umiejętności cyfrowych oraz członkinią grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie