Jak nowocześnie uczyć historii?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lubimy opowiadać historie i lubimy ich słuchać! Człowiek szuka różnych form przekazywania opowieści – od słowa pisanego i mówionego przez muzykę, film, obraz czy gry – planszowe i komputerowe. Z przyjemnością zanurza się w coraz to nowych historiach, ale też chętnie formułuje własne, od codziennych relacji z przebiegu dnia po tworzenie rodzinnych legend czy relacje wydarzeń, w których uczestniczył.

Skoro z historiami jest nam – ludziom – tak bardzo po drodze, to dlaczego nie popatrzeć na historię – przedmiot szkolny – jak na serię niezwykłych, niemal niewyczerpanych opowieści, które rozwijają ciekawość świata i empatię, uczą logicznego myślenia, wyciągania i formułowania wniosków czy wyrażania własnej opinii. Tak właśnie uczy Alina Idzikowska z warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 217, trenerka #SuperKoderów, która ma wiele pomysłów i propozycji na to, jak zaprosić uczennice i uczniów do takiego właśnie doświadczania lekcji historii. Opowiadała o tym podczas webinaru Jak nowocześnie uczyć historii?, podczas którego prezentowała liczne metody pracy i narzędzia (zarówno online’owe, jak i offline’owe), po które warto sięgać, by zaangażować młodzież w zajęcia i sprawić, by nauka była dla nich pełnym nowych wrażeń i wyzwań przedsięwzięciem.

Alina Idzikowska zaznacza, że rozmowa wciąż jest punktem wyjścia podczas zajęć historycznych! W końcu każde wydarzenie z przeszłości musi być ujęte w jakąś narrację. Nie jest to oczywiście równoznaczne z formą wykładu i nie wyklucza wprowadzania nowych rozwiązań, zabawy i eksperymentowania. Podczas lekcji historii jest na to wszystko miejsce. I nie chodzi o zasypanie dzieciaków narzędziami, lecz postawienie na ich aktywny udział.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania:

Dlaczego warto obejrzeć ten webinar?

  • Dowiesz się, jakie metody sprawdzają się na lekcjach historii i jakie korzyści edukacyjne za nimi idą;
  • Zbierzesz pomysły na nowe formy przekazywania i utrwalania wiedzy przez uczennice i uczniów;
  • Odkryjesz nowe bezpłatne e-narzędzia, dzięki którym sprawisz, że treści zajęciowe będą dla dzieciaków bardziej namacalne i zrozumiałe;
  • Dowiesz się, dlaczego warto włączać w lekcje historii treści związane z programowaniem.

Ponadto poznasz założenia nowej ścieżki historycznej dla uczennic i uczniów klas 5. szkoły podstawowej stworzonej przez Radka Potraca i Alinę Idzikowską. Ścieżka składa się z 9. lekcji wzbogaconych wciągającą fabułą i atrakcyjnymi zadaniami o różnym stopniu trudności. Podróżnicy w czasie z jednej strony sięgają po nowoczesne narzędzia cyfrowe, chętnie wykorzystywane przez dzieciaki podczas zajęć, z drugiej strony kierują uwagę na procesy historyczne, dotykają fascynujących zagadnień kulturowych, pozwalają rozwijać wyobraźnię i przybliżają zupełnie niezrozumiałe z perspektywy człowieka w XXI wieku zjawiska społeczne. Więcej o ścieżce tutaj.

Przydatne linki

Podczas webinaru Alina Idzikowska opowiadała o wielu stronach i narzędziach, po które warto sięgać. Przydadzą się one nie tylko na lekcjach historii, świetnie sprawdzą się także na innych zajęciach. Dla ułatwienia przygotowaliśmy ich listę:

Przydatne portale edukacyjne:

https://artsandculture.google.com/ 
https://earth.google.com/web/ 
https://suite.smarttech-prod.com/library 
https://scratch.mit.edu/ 

Filmy nawiązujące do historii:

https://archeologie.culture.fr/lascaux/fr/visiter-grotte-lascaux/salle-taureaux 
https://www.youtube.com/watch?v=cs9X2RiKb2E&t=303s 

Quizy:

https://kahoot.com/schools-u/ 
https://quizizz.com/admin 

Materiały o robotach:

https://www.makeblock.com/ 
https://mblock.makeblock.com/en-us/ 
https://www.youtube.com/watch?v=vNTSZ8erDq8 

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.


Notka o autorce: Joanna Kluz jest koordynatorką programu #SuperKoderzy w Fundacji Think!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie