Roboty do zadań SPEcjalnych

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy.

Gdy dzieci mają spontanicznie opisać robota, najpewniej powołają się na metalową postać z nogami i rękami, w formie podobną do człowieka. Gdy dowiadują się, jak jeszcze wyglądają roboty i do czego mogą służyć, w pierwszym momencie są zaskoczone. Zwłaszcza gdy robotem okaże się też pralka czy odkurzacz. Możliwość zetknięcia się z robotami w szkole jest dziś nieoceniona – dzięki temu młody człowiek uświadamia sobie, że robot sam z siebie nie jeździ i nie śpiewa, a za jego powstaniem oraz wykonywanym programem stoi człowiek.

Dostępne dla edukacji modele robotów czarują kształtami, kolorami, mechaniką, ale przede wszystkim możliwościami wszechstronnego wykorzystania podczas zajęć szkolnych. Z odpowiednio przygotowanych aktywności skorzystają wszystkie dzieci – także dzieci ze SPE.

Każdy robot może się sprawdzić

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska sięgają podczas webinaru po dwa roboty – Dasha (oraz jego mniejszego kuzyna Dota) i Ozobota, który odgrywa ważną rolę w ścieżce Młodzi Patrioci (poziom 1 i poziom 2). Nie znaczy to, że tylko te modele mogą być wykorzystywane podczas proponowanych w webinarze aktywności. Innymi słowy, jeśli masz w szkole inny sprzęt i obawiasz się, czy znajdzie zastosowanie podczas zajęć dla dzieci ze SPE, rozwiewamy wątpliwości. Robot to narzędzie, ale kluczem jest sama aktywność, która zaangażuje dziecko i pomoże mu w nauce. Czasem wystarczy niewielka modyfikacja ćwiczenia, by inny model sprzętu świetnie się sprawdził.

Dlaczego roboty?

Webinar zaplanowaliśmy z myślą o nauczycielkach i nauczycielach pracujących z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym w spektrum autyzmu. Zależy nam na promowaniu przydatnych pomocy, materiałów, podpowiedzi i wskazówek, a skoro roboty trafiają do coraz większej ilości szkół, postanowiliśmy właśnie na nich się skoncentrować. Tym bardziej, że korzystanie z robotów podczas zajęć dla dzieci i młodzieży ze SPE niesie szereg korzyści.

Roboty pomagają m.in.:

  • rozwijać logiczne myślenie,
  • rozwijać mowę i doskonalić koordynację ruchową,
  • motywować do nauki,
  • angażować w zajęcia.

Oczywiście to tylko kilka przykładów, więcej można dowiedzieć się z webinaru (niżej).

Praktycznie, konkretnie, obrazowo

Korzyści edukacyjne można wymieniać długo, ale nauka z wykorzystaniem robotów to przede wszystkim praktyka. I właśnie na temat konkretnych zadań, ćwiczeń i materiałów opowiadają w webinarzej trenerki.

Proponowane przez nie aktywności są:

  • uniwersalne, czyli możliwe do wprowadzenia w różnych grupach (ale też w nauczaniu indywidualnym);
  • elastyczne, czyli możliwe do modyfikowania zgodnie z potrzebami edukacyjnymi dzieci/dziecka w obszarze poziomu trudności, ale też przedmiotu szkolnego;
  • angażujące, czyli zachęcają dziecko do nauki nawet tych tematów, które zwykle zniechęcają lub wydają się zbyt trudne.

Serdecznie zachęcamy do obejrzenia webinaru i podzielenia się linkiem z osobami, które również mogą z niego skorzystać!

Garść przydatnych linków

Podczas webinaru trenerki powołują się na materiały i scenariusze, po które można sięgnąć, szukając pomysłu na lekcje:

1. Aplikacje (bezpłatne)

2. Scenariusze i materiały na lekcje:

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie