Roboty do zadań SPEcjalnych

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy.

Gdy dzieci mają spontanicznie opisać robota, najpewniej powołają się na metalową postać z nogami i rękami, w formie podobną do człowieka. Gdy dowiadują się, jak jeszcze wyglądają roboty i do czego mogą służyć, w pierwszym momencie są zaskoczone. Zwłaszcza gdy robotem okaże się też pralka czy odkurzacz. Możliwość zetknięcia się z robotami w szkole jest dziś nieoceniona – dzięki temu młody człowiek uświadamia sobie, że robot sam z siebie nie jeździ i nie śpiewa, a za jego powstaniem oraz wykonywanym programem stoi człowiek.

Dostępne dla edukacji modele robotów czarują kształtami, kolorami, mechaniką, ale przede wszystkim możliwościami wszechstronnego wykorzystania podczas zajęć szkolnych. Z odpowiednio przygotowanych aktywności skorzystają wszystkie dzieci – także dzieci ze SPE.

Każdy robot może się sprawdzić

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska sięgają podczas webinaru po dwa roboty – Dasha (oraz jego mniejszego kuzyna Dota) i Ozobota, który odgrywa ważną rolę w ścieżce Młodzi Patrioci (poziom 1 i poziom 2). Nie znaczy to, że tylko te modele mogą być wykorzystywane podczas proponowanych w webinarze aktywności. Innymi słowy, jeśli masz w szkole inny sprzęt i obawiasz się, czy znajdzie zastosowanie podczas zajęć dla dzieci ze SPE, rozwiewamy wątpliwości. Robot to narzędzie, ale kluczem jest sama aktywność, która zaangażuje dziecko i pomoże mu w nauce. Czasem wystarczy niewielka modyfikacja ćwiczenia, by inny model sprzętu świetnie się sprawdził.

Dlaczego roboty?

Webinar zaplanowaliśmy z myślą o nauczycielkach i nauczycielach pracujących z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym w spektrum autyzmu. Zależy nam na promowaniu przydatnych pomocy, materiałów, podpowiedzi i wskazówek, a skoro roboty trafiają do coraz większej ilości szkół, postanowiliśmy właśnie na nich się skoncentrować. Tym bardziej, że korzystanie z robotów podczas zajęć dla dzieci i młodzieży ze SPE niesie szereg korzyści.

Roboty pomagają m.in.:

  • rozwijać logiczne myślenie,
  • rozwijać mowę i doskonalić koordynację ruchową,
  • motywować do nauki,
  • angażować w zajęcia.

Oczywiście to tylko kilka przykładów, więcej można dowiedzieć się z webinaru (niżej).

Praktycznie, konkretnie, obrazowo

Korzyści edukacyjne można wymieniać długo, ale nauka z wykorzystaniem robotów to przede wszystkim praktyka. I właśnie na temat konkretnych zadań, ćwiczeń i materiałów opowiadają w webinarzej trenerki.

Proponowane przez nie aktywności są:

  • uniwersalne, czyli możliwe do wprowadzenia w różnych grupach (ale też w nauczaniu indywidualnym);
  • elastyczne, czyli możliwe do modyfikowania zgodnie z potrzebami edukacyjnymi dzieci/dziecka w obszarze poziomu trudności, ale też przedmiotu szkolnego;
  • angażujące, czyli zachęcają dziecko do nauki nawet tych tematów, które zwykle zniechęcają lub wydają się zbyt trudne.

Serdecznie zachęcamy do obejrzenia webinaru i podzielenia się linkiem z osobami, które również mogą z niego skorzystać!

Garść przydatnych linków

Podczas webinaru trenerki powołują się na materiały i scenariusze, po które można sięgnąć, szukając pomysłu na lekcje:

1. Aplikacje (bezpłatne)

2. Scenariusze i materiały na lekcje:

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie