Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy.
Gdy dzieci mają spontanicznie opisać robota, najpewniej powołają się na metalową postać z nogami i rękami, w formie podobną do człowieka. Gdy dowiadują się, jak jeszcze wyglądają roboty i do czego mogą służyć, w pierwszym momencie są zaskoczone. Zwłaszcza gdy robotem okaże się też pralka czy odkurzacz. Możliwość zetknięcia się z robotami w szkole jest dziś nieoceniona – dzięki temu młody człowiek uświadamia sobie, że robot sam z siebie nie jeździ i nie śpiewa, a za jego powstaniem oraz wykonywanym programem stoi człowiek.
Dostępne dla edukacji modele robotów czarują kształtami, kolorami, mechaniką, ale przede wszystkim możliwościami wszechstronnego wykorzystania podczas zajęć szkolnych. Z odpowiednio przygotowanych aktywności skorzystają wszystkie dzieci – także dzieci ze SPE.
Każdy robot może się sprawdzić
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska sięgają podczas webinaru po dwa roboty – Dasha (oraz jego mniejszego kuzyna Dota) i Ozobota, który odgrywa ważną rolę w ścieżce Młodzi Patrioci (poziom 1 i poziom 2). Nie znaczy to, że tylko te modele mogą być wykorzystywane podczas proponowanych w webinarze aktywności. Innymi słowy, jeśli masz w szkole inny sprzęt i obawiasz się, czy znajdzie zastosowanie podczas zajęć dla dzieci ze SPE, rozwiewamy wątpliwości. Robot to narzędzie, ale kluczem jest sama aktywność, która zaangażuje dziecko i pomoże mu w nauce. Czasem wystarczy niewielka modyfikacja ćwiczenia, by inny model sprzętu świetnie się sprawdził.
Dlaczego roboty?
Webinar zaplanowaliśmy z myślą o nauczycielkach i nauczycielach pracujących z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym w spektrum autyzmu. Zależy nam na promowaniu przydatnych pomocy, materiałów, podpowiedzi i wskazówek, a skoro roboty trafiają do coraz większej ilości szkół, postanowiliśmy właśnie na nich się skoncentrować. Tym bardziej, że korzystanie z robotów podczas zajęć dla dzieci i młodzieży ze SPE niesie szereg korzyści.
Roboty pomagają m.in.:
- rozwijać logiczne myślenie,
- rozwijać mowę i doskonalić koordynację ruchową,
- motywować do nauki,
- angażować w zajęcia.
Oczywiście to tylko kilka przykładów, więcej można dowiedzieć się z webinaru (niżej).
Praktycznie, konkretnie, obrazowo
Korzyści edukacyjne można wymieniać długo, ale nauka z wykorzystaniem robotów to przede wszystkim praktyka. I właśnie na temat konkretnych zadań, ćwiczeń i materiałów opowiadają w webinarzej trenerki.
Proponowane przez nie aktywności są:
- uniwersalne, czyli możliwe do wprowadzenia w różnych grupach (ale też w nauczaniu indywidualnym);
- elastyczne, czyli możliwe do modyfikowania zgodnie z potrzebami edukacyjnymi dzieci/dziecka w obszarze poziomu trudności, ale też przedmiotu szkolnego;
- angażujące, czyli zachęcają dziecko do nauki nawet tych tematów, które zwykle zniechęcają lub wydają się zbyt trudne.
Serdecznie zachęcamy do obejrzenia webinaru i podzielenia się linkiem z osobami, które również mogą z niego skorzystać!
Garść przydatnych linków
Podczas webinaru trenerki powołują się na materiały i scenariusze, po które można sięgnąć, szukając pomysłu na lekcje:
1. Aplikacje (bezpłatne)
- Go for Dash & Dot Robots: Sklep Play, App Store
- Blockly for Dash & Dot Robots: Sklep Play, App Store
- Path for Dash Robot: Sklep Play, App Store
- Xylo for Dash Robot: Sklep Play, App Store
2. Scenariusze i materiały na lekcje:
- Analiza bajki
- Lekcja historii – oś czasu
- Dash w labiryncie historii
- Utrwalanie części mowy
- Piszemy zaproszenie
- Ortografia z Dashem
- Zajęcia dodatkowe z kodowania
- Karta – ruch skoczka szachowego
- Wideo: Dash i Dot zwiedzają Europę
***
#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.