Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska

fot. Agnieszka Gnutek

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są #SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.

Kiedy w czerwcu 2021 roku dotarła do nas wiadomość, że dołączymy do programu w nowym rok szkolnym, nikt nie krył radości. Jeszcze przed zakończeniem drugiego semestru było wiadome, do czego będziemy dążyć w nowym roku. Uczniowie proponowali mnóstwo ciekawych, kreatywnych, nowych zadań, które koło #SuperKoderskie mogłoby zrealizować. Do projektu dołączyła również moja koleżanka ze szkoły, pani Iwona Bednarek – nauczycielka informatyki.

Na etapie zgłoszenia się do projektu wybraliśmy ścieżkę „3Wymiary matematyki”. To ścieżka, która łączy pasję moich uczniów, pozwala im na realizację ich pomysłów, ale przede wszystkim rozwija ich relacje. Odbiorcami bezpośrednimi jest grupa dziesięciu uczniów klasy szóstej, którzy najpierw zaplanowali, następnie zaczęli realizować swój autorski pomysł. Projektują makietę geometrycznego miasteczka XXI wieku. Jak to sami mówią, w takim mieście mogliby mieszkać. Z wykorzystaniem narzędzia TinkerCad tworzą modele 3D, które później drukują na drukarce FLASHFORGE ADVENTURER3. Są to domy, rośliny, elementy, które w wymarzonym mieście moich uczniów powinny się znaleźć. Wszystko oczywiście odpowiednio pomniejszone, dzięki czemu uczniowie w praktyce mają możliwość zastosować skalę czy zamieniać jednostki długości.

Dzięki tak zaplanowanym zadaniom, uczniowie rozwijają swoje kompetencje informatyczne oraz kompetencje z zakresu matematyki. Od czasu wykorzystywania narzędzia TinkerCad, stereometria nie sprawia moim uczniom trudności. Jednak najważniejszą kompetencją, którą kształtują dzięki udziałowi w #SuperKoderach, to kompetencja społeczna, to rozwój relacji, umiejętności współpracy.

Dlaczego pomysł uczniów jest tak ważny dla nas, nauczycieli? Nasza zdolna młodzież, która wciela się w role architektów, planując każdy obszar makiety, robi to z myślą o innych. Dzieciaki chcą, aby pozostali uczniowie, którzy nie biorą bezpośrednio udziału w projekcie, mogli zobaczyć, jak fantastycznie można bawić się matematyką i informatyką. Makieta, to przede wszystkim gra matematyczna, pełna zagadek ukrytych w kodach QR. Można w nią zagrać z wykorzystaniem naszych małych przyjaciół Ozobotów. Uczeń, który zagra, będzie musiał rozwiązać zadanie matematyczne, a następnie z wykorzystaniem kolorów poprowadzić robota w zakodowane miejsce. Każdy element planszy jest inny, każdy wyjątkowy, uczniowie realizują swoje pomysły, wspólnie je modyfikują. Dla nich udział w programie #SuperKoderzy to forma nauki poprzez zabawę. Na makiecie uczniowie zaplanowali między innymi nowoczesny transport kolejowy oraz transport wodny, swoje miejsce znajdzie również serwerownia, kino i radio „Krecik”. Nie zabraknie też fontanny i placu zabaw.

Informacji, chociażby na temat portów, szukają w Internecie, precyzyjnie planują każdy element. Aby wprawić w ruch niektóre środki transportu, używają małych silniczków, z kolei do zmiany koloru naszych wydruków korzystają z farb akrylowych. Duma nas rozpiera, widząc, z jak wielkim zaangażowaniem pracują dzieciaki. Nic nie jest w stanie ich zatrzymać, niezależnie od tego, czy pracujemy zdalnie czy stacjonarnie, są zawsze pełni zapału.

Czy nie o to chodzi w edukacji? Czy nauka nie powinna sprawiać dzieciom radości, kształtować ich relacji? Czy nauka nie powinna zachęcać uczniów do poszukiwań, rozwijać ich wyobraźni? Czy edukacja nie powinna wspierać ich w realizacji pomysłów? Z taką ideą właśnie pracujemy. Zależy nam, by uczniowie czuli, że szkoła, to miejsce, w którym mogą się realizować, nawiązywać przyjaźnie, czuć się bezpiecznie. Szkoła, to przecież nie tylko budynek, to również drugi dom.

 

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie