Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska

fot. Agnieszka Gnutek

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są #SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.

Kiedy w czerwcu 2021 roku dotarła do nas wiadomość, że dołączymy do programu w nowym rok szkolnym, nikt nie krył radości. Jeszcze przed zakończeniem drugiego semestru było wiadome, do czego będziemy dążyć w nowym roku. Uczniowie proponowali mnóstwo ciekawych, kreatywnych, nowych zadań, które koło #SuperKoderskie mogłoby zrealizować. Do projektu dołączyła również moja koleżanka ze szkoły, pani Iwona Bednarek – nauczycielka informatyki.

Na etapie zgłoszenia się do projektu wybraliśmy ścieżkę „3Wymiary matematyki”. To ścieżka, która łączy pasję moich uczniów, pozwala im na realizację ich pomysłów, ale przede wszystkim rozwija ich relacje. Odbiorcami bezpośrednimi jest grupa dziesięciu uczniów klasy szóstej, którzy najpierw zaplanowali, następnie zaczęli realizować swój autorski pomysł. Projektują makietę geometrycznego miasteczka XXI wieku. Jak to sami mówią, w takim mieście mogliby mieszkać. Z wykorzystaniem narzędzia TinkerCad tworzą modele 3D, które później drukują na drukarce FLASHFORGE ADVENTURER3. Są to domy, rośliny, elementy, które w wymarzonym mieście moich uczniów powinny się znaleźć. Wszystko oczywiście odpowiednio pomniejszone, dzięki czemu uczniowie w praktyce mają możliwość zastosować skalę czy zamieniać jednostki długości.

Dzięki tak zaplanowanym zadaniom, uczniowie rozwijają swoje kompetencje informatyczne oraz kompetencje z zakresu matematyki. Od czasu wykorzystywania narzędzia TinkerCad, stereometria nie sprawia moim uczniom trudności. Jednak najważniejszą kompetencją, którą kształtują dzięki udziałowi w #SuperKoderach, to kompetencja społeczna, to rozwój relacji, umiejętności współpracy.

Dlaczego pomysł uczniów jest tak ważny dla nas, nauczycieli? Nasza zdolna młodzież, która wciela się w role architektów, planując każdy obszar makiety, robi to z myślą o innych. Dzieciaki chcą, aby pozostali uczniowie, którzy nie biorą bezpośrednio udziału w projekcie, mogli zobaczyć, jak fantastycznie można bawić się matematyką i informatyką. Makieta, to przede wszystkim gra matematyczna, pełna zagadek ukrytych w kodach QR. Można w nią zagrać z wykorzystaniem naszych małych przyjaciół Ozobotów. Uczeń, który zagra, będzie musiał rozwiązać zadanie matematyczne, a następnie z wykorzystaniem kolorów poprowadzić robota w zakodowane miejsce. Każdy element planszy jest inny, każdy wyjątkowy, uczniowie realizują swoje pomysły, wspólnie je modyfikują. Dla nich udział w programie #SuperKoderzy to forma nauki poprzez zabawę. Na makiecie uczniowie zaplanowali między innymi nowoczesny transport kolejowy oraz transport wodny, swoje miejsce znajdzie również serwerownia, kino i radio „Krecik”. Nie zabraknie też fontanny i placu zabaw.

Informacji, chociażby na temat portów, szukają w Internecie, precyzyjnie planują każdy element. Aby wprawić w ruch niektóre środki transportu, używają małych silniczków, z kolei do zmiany koloru naszych wydruków korzystają z farb akrylowych. Duma nas rozpiera, widząc, z jak wielkim zaangażowaniem pracują dzieciaki. Nic nie jest w stanie ich zatrzymać, niezależnie od tego, czy pracujemy zdalnie czy stacjonarnie, są zawsze pełni zapału.

Czy nie o to chodzi w edukacji? Czy nauka nie powinna sprawiać dzieciom radości, kształtować ich relacji? Czy nauka nie powinna zachęcać uczniów do poszukiwań, rozwijać ich wyobraźni? Czy edukacja nie powinna wspierać ich w realizacji pomysłów? Z taką ideą właśnie pracujemy. Zależy nam, by uczniowie czuli, że szkoła, to miejsce, w którym mogą się realizować, nawiązywać przyjaźnie, czuć się bezpiecznie. Szkoła, to przecież nie tylko budynek, to również drugi dom.

 

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie