Czym jest, a czym nie jest edukacja?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dobra edukacja to nie przerabianie podstawy programowej. Ani też „tyranie” nauczyciela od rana do wieczora, aby nadążyć z wszystkim co wynika z podstawy programowej albo z nakazów płynących z „góry”. Można włożyć wiele wysiłku w pracę, próbując zmienić szkołę, pracować więcej niż powinniśmy i… nic się nie zmieni. Jak zatem sprawić, aby coś się zmieniło?

O tym jak zmieniać siebie i swoją szkołę opowiadała na koniec INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH Ewa Radanowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym (woj. zachodniopomorskie). Jest to jedna z tych publicznych szkół, która dzięki pracy dyrekcji i rady pedagogicznej, wypracowała własne, nowatorskie podejście do edukacji szkolnej. O tej szkole wielokrotnie pisaliśmy na łamach Edunews.pl.

„Edukacja to nie jest podstawa programowa. Edukacja jest nami, jest siłą i pasją, którą możemy włożyć w edukację” – mówiła Ewa Radanowicz, która z nauczycielami podzieliła się kilkoma propozycjami. „Róbmy to, co naprawdę chcemy robić.”

Uwierzcie w to , że wy naprawdę możecie coś w szkole zmienić – przekonuje Radanowicz. Zamieńcie wszystkie „muszę” na „chcę” i z tych „chcę” wybierzcie te aktywności, które najbardziej pragniecie. Wybierzcie coś, co będziecie mogli faktycznie zrealizować w swojej klasie.

„Zaczynaj z wizją końca”. Zadajmy sobie pytanie dokąd dążymy? Kiedy planujemy budowę własnego domu – potrafimy wszystko dokładnie zaplanować, ale kiedy myślimy o budowaniu swojej klasy, szkoły, zaraz pojawia się: „nie to się nie da”, „a bo dyrektor”, „a bo rodzice”… „Rób najpierw to, co najważniejsze.” – mówiła Radanowicz.

„Dajmy sobie czas”. Nie od razu nastąpi zmiana w naszej szkole. Zmiana zajmuje wiele czasu. Im więcej osób współpracuje na rzecz zmiany, tym szybciej ona następuje.

„Zapraszajmy do siebie innych ludzi”. Najpierw zadbajmy o współpracę z innymi nauczycielami w szkole, potem rodzice, a może i eksperci i ciekawi ludzie spoza szkoły.

„W naszej szkole każdy daje to co chce dać i co może dać.” – mówiła Radanowicz. I wtedy zaczyna się synergia i w konsekwencji nastąpi sukces - przekonywała.

„Na końcu – pomyślcie o sobie. Nie musicie zrobić wszystkiego . Zróbcie mniej, ale dobrze.” – apeluje Ewa Radanowicz.

Zapraszamy na wystąpienie Ewy Radanowicz na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH:

 

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie