Czym jest, a czym nie jest edukacja?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dobra edukacja to nie przerabianie podstawy programowej. Ani też „tyranie” nauczyciela od rana do wieczora, aby nadążyć z wszystkim co wynika z podstawy programowej albo z nakazów płynących z „góry”. Można włożyć wiele wysiłku w pracę, próbując zmienić szkołę, pracować więcej niż powinniśmy i… nic się nie zmieni. Jak zatem sprawić, aby coś się zmieniło?

O tym jak zmieniać siebie i swoją szkołę opowiadała na koniec INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH Ewa Radanowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym (woj. zachodniopomorskie). Jest to jedna z tych publicznych szkół, która dzięki pracy dyrekcji i rady pedagogicznej, wypracowała własne, nowatorskie podejście do edukacji szkolnej. O tej szkole wielokrotnie pisaliśmy na łamach Edunews.pl.

„Edukacja to nie jest podstawa programowa. Edukacja jest nami, jest siłą i pasją, którą możemy włożyć w edukację” – mówiła Ewa Radanowicz, która z nauczycielami podzieliła się kilkoma propozycjami. „Róbmy to, co naprawdę chcemy robić.”

Uwierzcie w to , że wy naprawdę możecie coś w szkole zmienić – przekonuje Radanowicz. Zamieńcie wszystkie „muszę” na „chcę” i z tych „chcę” wybierzcie te aktywności, które najbardziej pragniecie. Wybierzcie coś, co będziecie mogli faktycznie zrealizować w swojej klasie.

„Zaczynaj z wizją końca”. Zadajmy sobie pytanie dokąd dążymy? Kiedy planujemy budowę własnego domu – potrafimy wszystko dokładnie zaplanować, ale kiedy myślimy o budowaniu swojej klasy, szkoły, zaraz pojawia się: „nie to się nie da”, „a bo dyrektor”, „a bo rodzice”… „Rób najpierw to, co najważniejsze.” – mówiła Radanowicz.

„Dajmy sobie czas”. Nie od razu nastąpi zmiana w naszej szkole. Zmiana zajmuje wiele czasu. Im więcej osób współpracuje na rzecz zmiany, tym szybciej ona następuje.

„Zapraszajmy do siebie innych ludzi”. Najpierw zadbajmy o współpracę z innymi nauczycielami w szkole, potem rodzice, a może i eksperci i ciekawi ludzie spoza szkoły.

„W naszej szkole każdy daje to co chce dać i co może dać.” – mówiła Radanowicz. I wtedy zaczyna się synergia i w konsekwencji nastąpi sukces - przekonywała.

„Na końcu – pomyślcie o sobie. Nie musicie zrobić wszystkiego . Zróbcie mniej, ale dobrze.” – apeluje Ewa Radanowicz.

Zapraszamy na wystąpienie Ewy Radanowicz na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH:

 

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie