Jak i kiedy przekazywać krytyczne uwagi?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na postawie wytycznych[1] do przekazywania pracownikom krytycznych zaleceń do ich pracy, opracowałam kilka rad o dawaniu uczniom krytycznych uwag o ich pracy przez nauczyciela.

Naukowcy z Uniwersytetu w Toronto doszli do wniosku, że:

  • osoby które potrafią same sobą sterować i kontrolować siebie lepiej korzystają z krytycznych uwag o swojej pracy,
  • trudniej przyjmowane są uwagi krytyczne, gdy osoba jest zmęczona,
  • w miarę upływu dnia krytyczne uwagi są mniej akceptowalne,
  • łatwiej jest przyjąć krytykę od osoby, którą darzymy szacunkiem.

Wiadomo, że bez uwag korygujących trudno się poprawić, ale jednocześnie krytyka wywołuje opór, który uniemożliwia uczenie się. Z jednej strony chcielibyśmy się rozwijać, a z drugiej chcemy, aby nasza praca była od razu bez zarzutu.

Co zrobić z tym dylematem?

Szkoła oparta jest na przekazywaniu uwag krytycznych. Jak w takim razie przekazywać je, aby pomagały uczniom się uczyć.

Kilka wskazówek:

  • Nie przekazujmy uczniom uwag krytycznych, gdy są zmęczeni i gdy już zakończyli pracę. Większe efekty można uzyskać przekazując informacje, które uczniowie mogą jeszcze wykorzystać do lepszego wykonania pracy.
  • Warto przekonać uczniów, że każda informacja zwrotna jest dla nich prezentem i nauczyciel chce uczniowi pomóc, a nie zganić go.
  • Z negatywnymi uwagami do pracy ucznia warto poczekać chwilę, nie przekazywać ich, gdy uczeń ma jeszcze emocjonalny stosunek do wykonanej pracy, np. tuż po wygłoszonej prezentacji.
  • Połączyć uwagi krytyczne z uwagami pozytywnymi o pracy ucznia, bazować na pozytywach.

Dodam jeszcze dwie wskazówki ważne w ocenianiu kształtującym (nie zawarte w wynikach badań), ale bardzo ważne do udzielania informacji zwrotnej uczniom:

  • wszelkie uwagi do pracy ucznia powinny odnosić się do wcześniej zapowiedzianych kryteriów sukcesu,
  • uwagi dotyczą pracy ucznia, a nie jego osoby.

 

Przypis:

[1] The best time to give feedback, LinkedIn, https://www.linkedin.com/feed/news/2522764

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie