Każdy nowym nauczyciel z niepewnością i napięciem rozpoczyna swoją pracę. Przedstawiam pięć wskazówek, które mogą okazać się pomocne w pracy początkującego nauczyciela, ale też mogą się przydać bardziej doświadczonym.
Możesz popełniać błędy i to jest dobre
Oczekuje się od nauczycieli rozpoczynających pracę i często oni sami od siebie tego oczekują, aby byli profesjonalistami w zawodzie. Nic bardziej mylnego. Zawodu nauczyciela uczymy się w praktyce i nie możemy tego zrobić bez popełniania błędów. Ważne jest, aby próbować różnych dróg i uczyć się na popełnianych błędach. Każdy z początkujących nauczycieli musi sam znaleźć własną drogę w nauczaniu i wychowywaniu uczniów. Ta droga kształtuje się przez lata.
Warto pamiętać, że każdy z nauczycieli popełniał i popełnia błędy.
Korzystaj z doświadczenia swoich kolegów i koleżanek
Warto pytać, rozmawiać i dyskutować z innymi nauczycielami.
Zapewne oni kiedyś mieli podobne wątpliwości i mają już wypracowane rozwiązania – wtedy warto o nich posłuchać, lub dalej się z nimi zmagają – wtedy warto wspólnie poszukać rozwiązań.
To może być trudne ze względu na brak czasu oraz niechęć nauczycieli do przyznawania się do porażek. Kultura pokoju nauczycielskiego bywa niestety taka: „A ja nie mam z tym problemu”. Przeważnie taka opinia oznacza, że nauczyciel już nie ma problemu, bo nad nim już pracował lub nie chcę się przyznać, że go ma.
Czasami tak zwany doświadczony nauczyciel przyjmuje ton mentorski i wypowiada swoją opinię w sposób autorytarny. Powinniśmy pamiętać, że nie musimy stosować rad nikogo innego i że mogą być one nietrafione. Warto jednak zapoznać się z różnymi opiniami, gdyż przeważnie są to sprawdzone już pomysły.
Bardziej doświadczeni nauczyciele mogą pomóc uniknąć typowych błędów. Ktoś, kto przeszedł wcześniej tę samą drogę, może ostrzec przed nierównościami i dziurami.
Inny aspekt rozmowy z innymi nauczycielami, to możliwość zwerbalizowania własnego problemu i usłyszenia go. To jest zachęta, do poszukiwania własnego rozwiązania.
Dzięki rozmowie z innymi nauczycielami uświadamiamy sobie, że inni też maja problemy i że trudne czasy kiedyś w końcu mijają.
Miej rodziców po swojej stronie
Jako młodzi nauczyciele myślimy często, że rodzice chcą nas krytykować i atakować. Rodzice chcą jedynie dobra dla swego dziecka, dlatego chętnie będą współpracować, o ile tylko stworzymy do tego przestrzeń.
Będzie znacznie lepiej, gdy sam nauczyciel wyciągnie pierwszy rękę do rodziców. Mając stały z nimi kontakt łatwiej da się uniknąć konfliktów.
Warto informować rodziców nie tylko o porażkach i problemach dziecka, ale też o jego sukcesach. Rodzice są spragnieni takich informacji, a przekazywanie tej informacji jest częścią pracy nauczyciela.
Niektórzy tak zwani „doświadczeni nauczyciele” mogą przestrzegać przed kontaktami z rodzicami, gdyż prawdopodobnie sami nie potrafili nawiązać dobrych z nimi relacji. W tej sprawie lepiej jest brać przykład z tych kolegów i koleżanek, którzy potrafią mieć dobre kontakty z rodzicami.
Zachowuj równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym
Początkujący nauczyciel często poświęca się bez reszty pracy w szkole i nie ma czasu na swoje życie i na odpoczynek. Trzeba zachować równowagę.
Warto wyznaczyć sobie godziny zajmowania się szkołą w domu. Najlepiej jeśli są to godziny po przyjściu do domu, a nie odkładane na wieczór.
W czasie wolnym należy odpoczywać lub zajmować się zżyciem osobistym.
Często sprawdza się przyjazd do szkoły wcześniej, aby spokojnie przygotować się do lekcji. Również warto wprowadzić zwyczaj planowania całego tygodnia pracy.
Nie odpuszczaj
Często, szczególnie w pierwszym roku pracy nauczyciel ma dość pracy w szkole, problemy ciągną go w dół, włożony wysiłek w pracę nie przynosi efektów. Warto wiedzieć, że zdarza się to każdemu nauczycielowi i że warto przetrzymać.
Efekty przychodzą później, tak jak jabłoń, która daje owoce dopiero po kilku latach. Trzeba wierzyć, że to co robimy jest wartościowe i przyniesie kiedyś efekty.
Często rozmawiając z nauczycielami wspominamy naszych własnych nauczycieli i dobre z nimi doświadczenia. Wtedy pytam, czy podziękowali za nie swoim nauczycielom i przestrzegam, aby zrobili to szybko, gdyż może być za późno.
Ale przeważnie my nauczyciele nie widzimy późniejszych efektów swojej pracy. Warto zachować każdego dnia wiarę i nadzieję w te efekty.
Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.
Źródło - korzystałam z artykułu Barbary Blackburn w Middleweb.com.