Na początku roku szkolnego nauczyciele są wypoczęci i pełni energii. Mają plany współpracy z innymi nauczycielami i podejmują wyzwania na rozpoczynający się rok szkolny. Warto zaplanować w szkole uroczyste otwarcie, aby utrzymać energię na dłużej. Przeważnie nie doceniamy takich pomysłów i nie widzimy korzyści z nich płynących. Ale mogą one zaowocować lepszą współpracą nauczycieli w nauczaniu uczniów, poprawą nauczania, zmianą „klimatu” szkolnego, podejmowaniem przez nauczycieli ambitnych wyzwań i w końcu większą satysfakcja z pracy.
Przedstawię sześć pomysłów do wykorzystania, może któryś się wam spodoba i zaplanujecie go na początek roku?
(1) Wspólny obiad
Warto rozpocząć rok szkolny od wspólnego obiadu w gronie nauczycieli. Można zainwestować w catering, a można również poprosić nauczycieli, aby każdy coś przyniósł. Taki obiad będzie okazją do wspominania wakacji, ale też do rozmowy o planach szkolnych. Pozwoli wrócić z urlopu do szkoły.
Większość szkół rozpoczyna rok szkolny od posiedzenia rady pedagogicznej, ale tym razem można połączyć posiedzenie z poczęstunkiem i spotkaniem w gronie przyjaciół lub można taki obiad zrobić osobno poza spotkaniem rady.
W czasie spotkania można zorganizować tak zwane world cafe (zobacz np. tutaj) na interesujące szkolne tematy.
(2) Pracujemy dla środowiska szkolnego
Praca nauczycieli jest bardzo wyczerpująca i przeważnie nie ma czasu w roku szkolnym na planowanie dodatkowych działań.
Zastanówmy się wspólnie, co możemy zrobić dla środowiska związanego ze szkołą. Jak możemy w nowy sposób włączyć rodziców w działania szkoły? Jak możemy poprawić infrastrukturę szkoły? Może warto przedyskutować w gronie pedagogicznym, jakie pomoce szkolne są potrzebne. Jak możemy współpracować z organizacjami pozarządowym i charytatywnymi związanymi z oświatą? Jak nasza szkoła może pomóc rodzinom w trudnej sytuacji?
Teraz z nową energią uda się zaplanować pożyteczne akcje, a możliwość służenie pomocą innym działa dobrze na morale nauczycieli.
(3) Zróbmy film: „Witamy z powrotem”
Możemy zaprosić chętnych nauczycieli do udziału w filmie – Powrót do szkoły.
Najlepiej, gdy scenariusz filmu zawiera śmieszne elementy i zachęca uczniów do pracy w tym roku szkolnym. Praca przy nagrywaniu filmu zbliża do siebie nauczycieli i buduje wspólnotę nauczycieli.
Krótkie powitanie filmowe dla uczniów zachęca ich do uczęszczania do szkoły i do spotkania przyjaciół. Nakręcony film można zamieścić w mediach społecznościowych lub wysłać mailem do uczniów i rodziców.
(4) Grajmy w gry
W czasie spotkania z okazji rozpoczęcia roku szkolnego można zaproponować nauczycielom grę. Najlepiej, jeśli gra pomaga w budowaniu zespołu. Może to być np. ułożenie puzzli, gdzie każda z grup otrzymuje tylko część układanki. Grupy muszą współpracować ze sobą, aby ułożyć całość. Najlepiej, gdy obraz do ułożenia jest dla nauczycieli intersujący tak, że sami pragną dążyć do obejrzenia całość.
Inna atrakcyjna forma gry, to podchody z zadaniami do wykonania. Taki plan podchodów wymaga zaplanowania, ale zabawa i korzyści są bardzo duże. Zadania dla uczestników podchodów mogą być przyczynkiem do dyskusji o nauczaniu w naszej szkole. Jednym z pytań może być np.: Do ilu popraw uczeń powinien mieć prawo? Dzięki zebraniu odpowiedzi na ten temat można potem planować zasady regulaminu szkolnego.
(5) Losujemy prezent
Pomysł wymaga wcześniej przyniesienia drobnych prezentów, mogą je przynieść uczniowie lub nauczyciele. Prezenty (np. figurka ceramiczna, pachnące mydełko) opakowane wkładamy do koszyka. Można włożyć do środka opakowania życzenia na rok szkolny. Nauczyciele losują prezenty i pokazują innym, co wylosowali. Można do tego dołożyć historię – dlaczego właśnie mnie przypadł dany prezent. Dzięki temu buduje się wśród nauczyciel wspólnota. Losowanie mogą obserwować uczniowie i sami mogą dodawać komentarze – dlaczego dany prezent pasuje do nauczyciela.
(6) Kto to?
Spotkanie nauczycieli można zacząć od integracyjnej zabawy. Jedna z nich może polegać na tym, że każdy mówi o dwóch sytuacjach ze swego życia – jednej prawdziwej i jednej nie. Uczestnicy spotkania decydują, która z nich jest prawdziwa. Mogą to być sytuacje szkolne lub pozaszkolne.
Inna wersja to odczytanie wcześniej przygotowanych krótkich historyjek i uczestnicy zgadują autorów. Warto w tych historiach sięgnąć do wspomnień z dzieciństwa.
Takie i podobne zabawy pomagają nauczycielom poznać się bliżej, co ułatwia późniejszą współpracę.
Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.
Inspirowałam się artkułem Tracey Smith ze SmartBrief.com.