Nauczyciel Roku 2019

Fot. Rajmund Nafalski / Głos Nauczycielski

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wczoraj po raz 18. rozstrzygnięto konkurs Nauczyciel Roku, który jest organizowany przez redakcję Głosu Nauczycielskiego. Ten zaszczytny tytuł Jury Konkursu przyznało Zycie Czechowskiej, nauczycielce i pedagogowi specjalnemu z Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku (woj. wielkopolskie). Wyróżnienia natomiast otrzymali Ewa Drobek, nauczycielka języka angielskiego i języka niemieckiego w XV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. N. Żmichowskiej w Warszawie i ks. Damian Wyżkiewicz, nauczyciel religii w Zespole Szkół im. E. Konopczyńskiego w Warszawie.

Świeżo uhonorowany Nauczyciel Roku 2019 jest edukatorką już wielokrotnie docenianą i nagradzaną – m.in. za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze Zyta Czechowska otrzymała w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Jest prawdziwym wulkanem dobrych pomysłów i edu-energii, o czym można się łatwo przekonać zaglądając na bloga Specjalni.pl, który prowadzi razem z Jolantą Majkowską. Należy również do społeczności Superbelfrzy RP i często bierze udział w wydarzeniach edukacyjnych organizowanych dla nauczycieli w całym kraju. Jej pomysły i podpowiedzi pojawiają się także w formie artykułów w Edunews.pl. Jest również współautorką ścieżki edukacyjnej w programie #Superkoderzy Fundacji Orange i szkoli (także razem z Jolantą Majkowską) nauczycieli w całym kraju, ucząc ich m.in. programowania i wykorzystania TIK na zajęciach.

Zyta Czechowska pracuje z dziećmi wymagającymi wyjątkowej uwagi i zaangażowania – niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz z uczniami z niepełnosprawnościami sprzężonymi. W swoim życiu zawodowym Nauczycielka Roku 2019 pomagała uczniom z zaburzeniami psychicznymi, z próbami samobójczymi czy kryminalną przeszłością, a także skrzywdzonym przez swoich rodziców czy starsze rodzeństwo.

Jak przyznaje laureatka, „w jej pracy sukcesem jest, gdy dziecko po kilku latach nauki pionizuje głowę czy przełamie strach przed obcymi”. Od wielu lat mocno angażuje się w poprawę dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskich szkołach – w swojej stara się robić wszystko, by jej uczniowie mogli na równi z pełnosprawnymi rówieśnikami korzystać z edukacji. Jednocześnie wprowadza swoich uczniów w świat cyfrowy, ucząc ich mądrego korzystania z nowoczesnych urządzeń – dzieli się swoimi doświadczeniami i pomysłami na wykorzystanie różnych aplikacji edukacyjnych w artykułach publikowanych m.in. w blogach Specjalni.pl, Superbelfrzy.edu.pl, ZamiastKserowki.edu.pl czy w portalu Edunews.pl.

Laureaci konkursu Nauczyciel Roku 2019

Nauczycielem Roku 2019 została Zyta Czechowska – nauczycielka i pedagog specjalny w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku (woj. wielkopolskie).

Dwa równorzędne Wyróżnienia 2019 otrzymali:

Ewa Drobek, nauczycielka języka angielskiego i języka niemieckiego w XV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. N. Żmichowskiej w Warszawie
Ks. Damian Wyżkiewicz, nauczyciel religii w Zespole Szkół im. E. Konopczyńskiego w Warszawie

Nominacje do tytułu Nauczyciel Roku 2019 otrzymali:

  • Bartosz Chyś, nauczyciel informatyki, oligofrenopedagog w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Gdańsku
  • Jarosław Foltyński, nauczyciel historii i WOS w Technicznych Zakładach Naukowych im. gen. W. Sikorskiego w Częstochowie
  • Anna Hummel, nauczycielka języka polskiego w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Głuchych im. J. Siestrzyńskiego w Warszawie
  • Ewa Kempska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. A. Skupnia-Florka w Gliczarowie Górnym
  • Małgorzata Kulesza, nauczycielka chemii i przyrody w XIII Liceum Ogólnokształcącym im. Bohaterów Westerplatte w Krakowie
  • Dawid Łasiński, nauczyciel chemii w Zespole Szkół gen. D. Chłapowskiego w Bolechowie
  • Tomasz Ordza, nauczyciel przyrody, biologii i chemii w Szkole Podstawowej im. K. Nowaka w Dąbrówce
  • Marzena Papis, nauczycielka geografii w I Liceum Ogólnokształcącym S. Żeromskiego w Opocznie
  • Magdalena Sokołowska, wychowawca świetlicy w Publicznej Szkole Podstawowej nr 14 im. A. Mickiewicza w Opolu
  • Katarzyna Stryjek, pedagog w Gdańskim Zespole Schronisk i Sportu Szkolnego

***

Ponieważ w Polsce rozmnożyło się wiele konkursów organizowanych przez mniejsze czy większe media, warto podkreślić, że konkurs Nauczyciel Roku to nie jest plebiscyt. Jak wyjaśniają organizatorzy – „tu nie liczą się kliknięcia czy wysłane SMS-y. Ważne są osiągnięcia – te małe i te duże. Te, które da się zważyć i zmierzyć, ale i te wychowawcze, niedające się przeliczyć na procenty i punkty. Ważne są opinie innych: uczniów, wychowanków, absolwentów i ich rodziców, kolegów z pracy, współpracujących z nauczycielem instytucji i organizacji. Ważne są zaangażowanie i kreatywność. Ważna jest pasja i ważna jest misja. I ważne jest też to, jak sam nauczyciel postrzega siebie, swoją pracę, zawodowy etos. Ważne jest wszystko, co sprawia, że można powiedzieć o nauczycielu, iż jest nietuzinkowym przedmiotowcem, nauczycielem przedszkola, szkoły specjalnej, biblioteki, wychowawcą, logopedą czy pedagogiem. Bo w tym Konkursie nagradzamy Najlepszych z Najlepszych!”

Dorobek kandydatów do tytułu NR ocenia profesjonalne jury, któremu od 2002 r., czyli od pierwszej edycji Konkursu, przewodniczy prof. Stefan M. Kwiatkowski, obecnie rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie oraz wiceprzewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

 

(Źródło: Głos Nauczycielski, opr. własne)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie