Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem?

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Badania pokazują, że nauczyciel głównie naucza tak, jak sam był nauczany. Praca nauczyciela to jest jeden z takich zawodów, w którym rzeczywiście uczymy się od momentu, w którym wchodzimy do szkoły. Człowiek, który zaczyna edukację do zawodu, już dużo wie, jak wygląda nauczanie. Wchodzi z pewną wizją do szkoły, jak ma nauczać. Ma to swoje plusy, ale i pewne minusy.

Ważne, aby nie poddać się tej wizji szkoły z przeszłości, ale poszukiwać nowych metod i sposobów. Obserwować i uczyć się, być otwartym na „nowe”. Ludzie, którzy chcą zmieniać system edukacji są to osoby dość odważne. Mają pewne doświadczenia, wiedzę i obserwacje z innych szkół i czasem innych krajów. Chcą walczyć z zastanym systemem, a także z nawykami, które są ich osobistym bagażem doświadczeń swoich jako byłego ucznia i studenta, a także jako nauczyciela. To nie jest łatwe zadanie, ponieważ siła oddziaływania zastanej („ustalonej”) praktyki działania jest poważna i nieraz potrafi storpedować wysiłki zmieniacza. Trzeba być odważnym, ale i zdeterminowanym, konsekwentnym, aby coś w szkole zmienić.

Warto stawać się nauczycielem-zmieniaczem szkolnej rzeczywistości. Jak to czynić mimo takiego systemu edukacji, w którym tkwimy od lat? Przypomnimy dziś wykład prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej pt. "Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem?", wygłoszony podczas VII Forum Klubów Młodego Odkrywcy w Centrum Nauki Kopernik w listopadzie 2018 r.:

Prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska kieruje Zakładem Badań nad Dzieciństwem i Szkołą na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie