Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Badania pokazują, że nauczyciel głównie naucza tak, jak sam był nauczany. Praca nauczyciela to jest jeden z takich zawodów, w którym rzeczywiście uczymy się od momentu, w którym wchodzimy do szkoły. Człowiek, który zaczyna edukację do zawodu, już dużo wie, jak wygląda nauczanie. Wchodzi z pewną wizją do szkoły, jak ma nauczać. Ma to swoje plusy, ale i pewne minusy.

Ważne, aby nie poddać się tej wizji szkoły z przeszłości, ale poszukiwać nowych metod i sposobów. Obserwować i uczyć się, być otwartym na „nowe”. Ludzie, którzy chcą zmieniać system edukacji są to osoby dość odważne. Mają pewne doświadczenia, wiedzę i obserwacje z innych szkół i czasem innych krajów. Chcą walczyć z zastanym systemem, a także z nawykami, które są ich osobistym bagażem doświadczeń swoich jako byłego ucznia i studenta, a także jako nauczyciela. To nie jest łatwe zadanie, ponieważ siła oddziaływania zastanej („ustalonej”) praktyki działania jest poważna i nieraz potrafi storpedować wysiłki zmieniacza. Trzeba być odważnym, ale i zdeterminowanym, konsekwentnym, aby coś w szkole zmienić.

Warto stawać się nauczycielem-zmieniaczem szkolnej rzeczywistości. Jak to czynić mimo takiego systemu edukacji, w którym tkwimy od lat? Przypomnimy dziś wykład prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej pt. "Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem?", wygłoszony podczas VII Forum Klubów Młodego Odkrywcy w Centrum Nauki Kopernik w listopadzie 2018 r.:

Prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska kieruje Zakładem Badań nad Dzieciństwem i Szkołą na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie