Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Badania pokazują, że nauczyciel głównie naucza tak, jak sam był nauczany. Praca nauczyciela to jest jeden z takich zawodów, w którym rzeczywiście uczymy się od momentu, w którym wchodzimy do szkoły. Człowiek, który zaczyna edukację do zawodu, już dużo wie, jak wygląda nauczanie. Wchodzi z pewną wizją do szkoły, jak ma nauczać. Ma to swoje plusy, ale i pewne minusy.

Ważne, aby nie poddać się tej wizji szkoły z przeszłości, ale poszukiwać nowych metod i sposobów. Obserwować i uczyć się, być otwartym na „nowe”. Ludzie, którzy chcą zmieniać system edukacji są to osoby dość odważne. Mają pewne doświadczenia, wiedzę i obserwacje z innych szkół i czasem innych krajów. Chcą walczyć z zastanym systemem, a także z nawykami, które są ich osobistym bagażem doświadczeń swoich jako byłego ucznia i studenta, a także jako nauczyciela. To nie jest łatwe zadanie, ponieważ siła oddziaływania zastanej („ustalonej”) praktyki działania jest poważna i nieraz potrafi storpedować wysiłki zmieniacza. Trzeba być odważnym, ale i zdeterminowanym, konsekwentnym, aby coś w szkole zmienić.

Warto stawać się nauczycielem-zmieniaczem szkolnej rzeczywistości. Jak to czynić mimo takiego systemu edukacji, w którym tkwimy od lat? Przypomnimy dziś wykład prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej pt. "Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem?", wygłoszony podczas VII Forum Klubów Młodego Odkrywcy w Centrum Nauki Kopernik w listopadzie 2018 r.:

Prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska kieruje Zakładem Badań nad Dzieciństwem i Szkołą na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie