O wymyślaniu szkoły na nowo

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Często zastanawiamy się, jak zwiększyć motywację uczniów do zdobywania wiedzy. Jak sprawić, by rozumieli, że edukacja się opłaca?  Charles Leadbeater, brytyjskie ekspert od innowacyjności, w swoim wystąpieniu w ramach TED TALKS, przekonuje, że młodzież zrozumie lepiej potrzebę uczenia się wyłącznie dzięki bardziej nieformalnemu modelowi edukacji.PHOTO: SXC.HU

Charles Leadbeater wybrał się na poszukiwanie  nowych, radykalnych form edukacji nie do Finlandii, ale ubogich i przeludnionych slumsów Brazylii, Afryki i Indii. Odkrył, że w tych miejscach, gdzie brakuje pieniędzy na infrastrukturę, nauczycieli i programy, społecznicy-edukatorzy w nowatorski sposób podchodzą do nauki. Zdaniem Leadbeatera nieformalna szkoła jest modelem, na którym powinny wzorować się wszystkie szkoły.

Pull not push

Jakiego odkrycia dokonał podczas swoich podróży? Otóż najbiedniejsze dzieci świata przyciąga do szkoły choćby jeden komputer albo możliwość szybkiego zdobycia fachu, który pozwoliłby im się utrzymać. Prywatne inicjatywy edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży są wolne od przeładowanych programów, elastyczne, dostosowane do potrzeb swoich podopiecznych. Stąd stanowią – paradoksalnie – wzór dla naszego skostniałego, nieadekwatnego i opartego na przymusie systemu edukacji. Leadbeater streszcza zadanie szkoły w haśle: „pull not push“, czyli wskazuje, że ma ona pociagać, inspirować, stawiać pytania, a nie „pchać“, wtłaczać  uczniów w szkolne ramy.

Z drugiej strony autor zwraca uwagę, jak wielkie znaczenie dla edukacji ma dostęp do nowoczesnych technologii i Internetu, który może zastąpić nauczyciela, tam, gdzie go fizycznie brakuje. Rewolucję w edukacji widzi też na polu wspierania i włączania rodziny w ten proces, rozszerzenie działań szkoły na projekty o charakterze społecznym.

Zapraszamy do obejrzenie tego wystąpienia, pełnego niezwykłych obrazów dzieci uczących się wbrew trudnym warunkom, w jakim przyszło im żyć:

Notka o autorze: Charles Leadbeater to pochodzący z Wielkiej Brytanii autorytet z dziedziny innowacyjności i kreatywności. Pracę rozpoczynał w Financial Times, a od 1996 jako niezależny espert doradza wielu firmom, organizacjom i rządom w tworzeniu strategii innowacyjności. Jest autorem wielu książek, ostatnia nosi tytuł We-think. The Power of Mass Creativity (2008)  i traktuje o potencjale, jaki niesie Internet, a zwłaszcza social media, w tworzeniu społeczeństwa bardziej demokratycznego, wolnego i innowacyjnego na niespotykaną dotąd skalę.

(Źródło: TED Talks)



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie