O wymyślaniu szkoły na nowo

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Często zastanawiamy się, jak zwiększyć motywację uczniów do zdobywania wiedzy. Jak sprawić, by rozumieli, że edukacja się opłaca?  Charles Leadbeater, brytyjskie ekspert od innowacyjności, w swoim wystąpieniu w ramach TED TALKS, przekonuje, że młodzież zrozumie lepiej potrzebę uczenia się wyłącznie dzięki bardziej nieformalnemu modelowi edukacji.PHOTO: SXC.HU

Charles Leadbeater wybrał się na poszukiwanie  nowych, radykalnych form edukacji nie do Finlandii, ale ubogich i przeludnionych slumsów Brazylii, Afryki i Indii. Odkrył, że w tych miejscach, gdzie brakuje pieniędzy na infrastrukturę, nauczycieli i programy, społecznicy-edukatorzy w nowatorski sposób podchodzą do nauki. Zdaniem Leadbeatera nieformalna szkoła jest modelem, na którym powinny wzorować się wszystkie szkoły.

Pull not push

Jakiego odkrycia dokonał podczas swoich podróży? Otóż najbiedniejsze dzieci świata przyciąga do szkoły choćby jeden komputer albo możliwość szybkiego zdobycia fachu, który pozwoliłby im się utrzymać. Prywatne inicjatywy edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży są wolne od przeładowanych programów, elastyczne, dostosowane do potrzeb swoich podopiecznych. Stąd stanowią – paradoksalnie – wzór dla naszego skostniałego, nieadekwatnego i opartego na przymusie systemu edukacji. Leadbeater streszcza zadanie szkoły w haśle: „pull not push“, czyli wskazuje, że ma ona pociagać, inspirować, stawiać pytania, a nie „pchać“, wtłaczać  uczniów w szkolne ramy.

Z drugiej strony autor zwraca uwagę, jak wielkie znaczenie dla edukacji ma dostęp do nowoczesnych technologii i Internetu, który może zastąpić nauczyciela, tam, gdzie go fizycznie brakuje. Rewolucję w edukacji widzi też na polu wspierania i włączania rodziny w ten proces, rozszerzenie działań szkoły na projekty o charakterze społecznym.

Zapraszamy do obejrzenie tego wystąpienia, pełnego niezwykłych obrazów dzieci uczących się wbrew trudnym warunkom, w jakim przyszło im żyć:

Notka o autorze: Charles Leadbeater to pochodzący z Wielkiej Brytanii autorytet z dziedziny innowacyjności i kreatywności. Pracę rozpoczynał w Financial Times, a od 1996 jako niezależny espert doradza wielu firmom, organizacjom i rządom w tworzeniu strategii innowacyjności. Jest autorem wielu książek, ostatnia nosi tytuł We-think. The Power of Mass Creativity (2008)  i traktuje o potencjale, jaki niesie Internet, a zwłaszcza social media, w tworzeniu społeczeństwa bardziej demokratycznego, wolnego i innowacyjnego na niespotykaną dotąd skalę.

(Źródło: TED Talks)



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie