Często zastanawiamy się, jak zwiększyć motywację uczniów do zdobywania wiedzy. Jak sprawić, by rozumieli, że edukacja się opłaca? Charles Leadbeater, brytyjskie ekspert od innowacyjności, w swoim wystąpieniu w ramach TED TALKS, przekonuje, że młodzież zrozumie lepiej potrzebę uczenia się wyłącznie dzięki bardziej nieformalnemu modelowi edukacji.
Charles Leadbeater wybrał się na poszukiwanie nowych, radykalnych form edukacji nie do Finlandii, ale ubogich i przeludnionych slumsów Brazylii, Afryki i Indii. Odkrył, że w tych miejscach, gdzie brakuje pieniędzy na infrastrukturę, nauczycieli i programy, społecznicy-edukatorzy w nowatorski sposób podchodzą do nauki. Zdaniem Leadbeatera nieformalna szkoła jest modelem, na którym powinny wzorować się wszystkie szkoły.
Pull not push
Jakiego odkrycia dokonał podczas swoich podróży? Otóż najbiedniejsze dzieci świata przyciąga do szkoły choćby jeden komputer albo możliwość szybkiego zdobycia fachu, który pozwoliłby im się utrzymać. Prywatne inicjatywy edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży są wolne od przeładowanych programów, elastyczne, dostosowane do potrzeb swoich podopiecznych. Stąd stanowią – paradoksalnie – wzór dla naszego skostniałego, nieadekwatnego i opartego na przymusie systemu edukacji. Leadbeater streszcza zadanie szkoły w haśle: „pull not push“, czyli wskazuje, że ma ona pociagać, inspirować, stawiać pytania, a nie „pchać“, wtłaczać uczniów w szkolne ramy.
Z drugiej strony autor zwraca uwagę, jak wielkie znaczenie dla edukacji ma dostęp do nowoczesnych technologii i Internetu, który może zastąpić nauczyciela, tam, gdzie go fizycznie brakuje. Rewolucję w edukacji widzi też na polu wspierania i włączania rodziny w ten proces, rozszerzenie działań szkoły na projekty o charakterze społecznym.
Zapraszamy do obejrzenie tego wystąpienia, pełnego niezwykłych obrazów dzieci uczących się wbrew trudnym warunkom, w jakim przyszło im żyć:
Notka o autorze: Charles Leadbeater to pochodzący z Wielkiej Brytanii autorytet z dziedziny innowacyjności i kreatywności. Pracę rozpoczynał w Financial Times, a od 1996 jako niezależny espert doradza wielu firmom, organizacjom i rządom w tworzeniu strategii innowacyjności. Jest autorem wielu książek, ostatnia nosi tytuł We-think. The Power of Mass Creativity (2008) i traktuje o potencjale, jaki niesie Internet, a zwłaszcza social media, w tworzeniu społeczeństwa bardziej demokratycznego, wolnego i innowacyjnego na niespotykaną dotąd skalę.
(Źródło: TED Talks)
Ostatnie komentarze