Jak motywować nauczyciela?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy prawdopodobnie wiemy, co to jest przechowalnia. Czy szkoła jest przechowalnią? Dziś edukacja to umowa społeczna o przechowalni - rodzice mają gdzie zostawiać dzieci, pod okiem całkiem wykształconych nauczycieli, nauczyciele mają gdzie pracować. Rząd ma świetną przechowalnie dla bezrobotnych: młodzi idą na uczelnie zamiast szlajać się po rynku pracy.(C) Ella - Fotolia.com

Porównanie Lechosława Hojnackiego z Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku Białej - szkoły do przechowalni - rozbawiło, ale i zachwyciło wielu uczestników debaty „Wyprawka dla nauczyciela“, zorganizowanej 10 maja 2012 w redakcji „Gazety Wyborczej“. Skrót z wczorajszej debaty można znaleźć na stronie Wyborcza.pl, natomiast w Edunews.pl pokażemy w najbliższych dniach wybrane fragmenty prezentacji, które trafnie ujmują problemy, z jakimi mierzą się dziś szkoły i nauczyciele (rodzice, uczniowie, dyrektorzy, itp.).

Inne porównanie z wystąpienia Hojnackiego – systemu edukacji do rydwanu – też wydało się uczestnikom bardzo celne. Otoczenie się zmieniło, podróżujemy dziś po nowoczesnych, coraz lepszych drogach i autostradach ale edukacja to ciągle tylko ulepszany i udoskonalany... rydwan. Czy autostrada to dobre miejsce dla rydwanów? Czy warto je jeszcze wyposażać w GPS-y?

Zdaniem Hojnackiego z motywacją nauczycieli jest jak w znanym powiedzeniu – „kto chce, szuka sposobu, kto nie chce – szuka powodu“. Szkoła ma sporo możliwości, aby tę motywację w nauczycielach rozwijać i wspierać. Choć nie jest to łatwe. Zobaczmy zapis wystąpienia:

Prezentacja Lechosława Hojnackiego widoczna na powyższym filmie dostępna jest w Slideboom (Slideshare okazał się już zbyt słabym programem, aby dać sobie z nią radę):

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie