Więcej doświadczeń w szkolnych laboratoriach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O tym, że szkolne laboratoria są niedoposażone, wiadomo nie od dziś. Szkoły od dawna więcej inwestują w nowoczesne technologie niż tradycyjne odczynniki i pomoce, z pomocą których można przeprowadzić doświadczenia na różnych przedmiotach. W nowej perspektywie unijnej MEN proponuje szkołom, aby nie zaniedbywały laboratoriów – osobiście wykonane przez uczniów doświadczenia skutecznie wspierają naukę przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.fot. sxc.hu

Dla resortu edukacji ważnym jest zachowanie równowagi między cyfryzacją a rzeczywistością i pobudzenie chęci uczenia się nauk ścisłych – mówiła kilka dni temu Claudia Torres-Bartyzel z MEN, na konferencji „Fundusze europejskie na edukację w latach 2014-2020. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych”.

Jak dziś wyglądają doświadczenia w szkole? Nie najlepiej. “Przeżyłem szok, gdy zacząłem sprawdzać, jak często w szkole podstawowej i gimnazjach dzieci mają kontakt z doświadczeniami” – wyznał nauczyciel fizyki Maciej Wiśniewski, który pracuje m.in. w Zespole Szkół UMK w Toruniu (gimnazjum i liceum). “Większość uczniów w toku nauki przed liceum nie spotkała się w ogóle z eksperymentami, albo liczba tych eksperymentów była mniejsza niż dziesięć. Czego więc doświadczają? Suchych wykładów, rozwiązywania zadań lub symulacji komputerowych, których poziom merytoryczny często jest wątpliwy.”

Nie da się prowadzić dobrych lekcji z doświadczeniami bez dobrze wyposażonych pracowni w szkołach. Dlatego – jak zapowiedział Jarosław Jankowski z MEN – będzie to jednym z priorytetów wydatków na edukację w ramach unijnej perspektywy 2014 – 2020. ”Inwestowanie to będzie się odbywało tylko z poziomu regionalnego przy systemowym wsparciu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój” – informował Jankowski. Zwracał uwagę, że konieczne będą też m.in. szkolenia nauczycieli. – Bo cóż z tego, że kupimy najcudowniejszy sprzęt, gdy pokryje się on kurzem i kolejne roczniki szkolne będą tylko na niego patrzeć – dodał.

Ministerstwu chodzi także o zwiększenie zainteresowanie uczniów przedmiotami przyrodniczo-matematycznymi. W dłuższej perspektywie dzięki temu ma się też zwiększyć liczba studentów na kierunkach ścisłych.

Mirosław Sielatycki, zastępca dyrektora Biura Edukacji m. st. Warszawy zwracał uwagę, że „rewolucja w szkolnych pracowniach” będzie wymagała aktywności samorządów.

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił rekomendacje dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, jak mogłoby wyglądać wyposażenie laboratorium. “Dokument powstał pod okiem nauczycieli praktyków” – powiedział Adam Pukocz z IBE. Co powinno się więc znaleźć w szkolnych pracowniach? Zdaniem naukowców do prowadzenia lekcji z biologii w gimnazjum potrzebne są m.in. skalpele, mikroskop terenowy, lornetki i lupy, akwarium do hodowli roślin wodnych oraz model serca człowieka. Na zajęcia z chemii rekomendowane są zestawy do budowania modeli cząsteczek, odczynniki chemiczne oraz np. waga laboratoryjna z dokładnością pomiaru do 0,1 g. Nauczyciel fizyki powinien zaś dysponować zestawem siłomierzy i soczewek, samochodzikiem z napędem elektrycznym i maszyną elektrostatyczną. Z kolei do nauczania geografii niezbędne są globus indukcyjny oraz model relacji Ziemi, Słońca i Księżyca, a także okazy skał, minerałów czy przykłady skamieniałości.

Nieco inaczej wyglądać powinny pracownie szkół ponadgimnazjalnych, bo w tych szkołach uczniowie po pierwszej klasie mogą wybierać, jakich przedmiotów w kolejnych latach chcą się uczyć na poziomie rozszerzonym. I tak np. pracownia biologiczna, w której uczniowie będą się uczyć na poziomie rozszerzonym, według ekspertów IBE powinna być zaopatrzona m.in. w testy paskowe do badania poziomu glukozy we krwi i szkielety wybranych kręgowców. Nauczanie fizyki na poziomie rozszerzonym nie powinno się obywać bez potencjometru o regulowanym napięciu, kamertonu oraz zestawu baterii o różnych siłach elektromotorycznych. Na zajęciach z geografii niezbędny będzie aparat fotograficzny i wskaźniki lub mierniki do badania pH gleby. Wyposażenie laboratorium chemicznego w szkole ponadgimnazjalnej na poziomie rozszerzonym jest podobne do wyposażenia pracowni w gimnazjum. Odróżnia je zdecydowanie bogatszy zestaw odczynników i szkła laboratoryjnego.

Przedstawiciele IBE zwracali uwagę na organizacje pracy szkoły, która powinna umożliwić prowadzenie doświadczeń. Mogłoby tu pomóc blokowanie godzin, dzielenie klas na grupy czy np. zwalnianie nauczycieli tych przedmiotów z dyżurów korytarzowych.

Pełne rekomendacje IBE dotyczące wyposażenia pracowni w gimnazjum:
http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-rekomendacje-ppp-gimnazja.pdf

Pełne rekomendacje IBE dotyczące wyposażenia pracowni w szkołach ponadgimnazjalnych:
http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-rekomendacje-ppp-ponadgimnazjalne.pdf

Raport z badania IBE "Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą” http://eduentuzjasci.pl/publikacje/dpnp

(Źródło: IBE, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie