Uczniowie w laboratoriach naukowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy w ciągu tygodnia można pokazać uczniom techników na czym będzie polegała ich przyszła praca? "Staramy się, aby młodzi ludzie podczas praktyk rzeczywiście poczuli się jak w firmie czy przedsiębiorstwie. Obowiązuje ich ośmiogodzinny czas pracy, obecność na zajęciach jest obowiązkowa, a każdy z nich ma konkretne zadanie do wykonania, z którego jest rozliczany." – mówi Anna Tatarska, kierująca zespołem ds. merytorycznej obsługi praktyk w laboratoriach w ramach projektu „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”.fot. © dobocom

Projekt ma być odpowiedzią na główne zarzuty kierowane pod adresem polskiego systemu kształcenia zawodowego – brak praktyków uczących zawodu, korzystanie z przestarzałego sprzętu, zdobywanie przez uczniów wiedzy teoretycznej zamiast praktycznej i mała liczba interesujących miejsc gdzie młodzi ludzie mogą zdobywać doświadczenie zawodowe.

„Nie jest tajemnicą, że szkolenie zawodowe w Polsce nadal uchodzi za mniej prestiżowe niż nauka w liceach ogólnokształcących. Zależy nam na tym, aby zmienić to myślenie” – przekonuje Jędrzej Matuszczak, Naczelnik Wydziału ds. projektów unijnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, lidera projektu. „Nasi uczniowie pracują w laboratoriach Politechniki Poznańskiej i korzystają ze sprzętu wartego kilkaset tysięcy złotych, który kompletowany był specjalnie z myślą o nich. Młodzież powoli zaczyna wierzyć w to, że po skończeniu szkoły to pracodawcy będą szukać ich, a nie na odwrót.”

Nazwy sprzętów, które zasilają 10 laboratoriów na Politechnice i dwóch szkołach w Pile laikom powie niewiele. W salach do nauki zawodu logistyka, mechatronika, handlowca, ekonomisty, informatyka i organizatora reklamy znajduje się m.in. robot EPSON, PACSystem RXi, telefonia VOIP, zestaw do eyetrackingu oraz EEG i ploter.

„W mijającym roku szkolnym z praktyk w laboratoriach skorzystali logistycy i ekonomiści” – mówi Krzysztof Celka, opiekun praktyk z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Odzieżowych w Gnieźnie. „Za rok do Poznania przyjadą informatycy, technicy organizacji reklamy oraz handlowcy. Z punktu widzenia nauczyciela, główną zaletą laboratoriów jest sprzęt, z którego mogą korzystać uczniowie. Zakup bramki RFID czy okularów do eyetrackingu przez szkołę jest raczej niewykonalny. Natomiast zebranie takich urządzeń w jednym miejscu i udostępnianie ich co tydzień innej grupie uczniów to bardzo dobre rozwiązanie” – dodaje Krzysztof Celka.

W ciągu kończącego się roku szkolnego do Poznania przyjechało niemal 3400 uczniów z 55 szkół. Najwięcej przeszkoliło się młodych informatyków – aż 1239. Kolejnymi najbardziej popularnymi laboratoriami były te skierowane do ekonomistów i logistyków.

fot. © dobocom

„Często pytają nas ile sprzętów zepsuli już uczniowie. Ani jednego! Zawsze powtarzamy, że urządzenia są dla nich i powinni z nich w pełni korzystać, ale robić to z głową. Jeśli traktuje się uczniów jak dorosłych ludzi i ma się do nich zaufanie, oni odpłacają się tym samym” – dodaje Anna Tatarska.

Przyjazd na praktyki do Poznania oprócz wymiaru naukowego niesie dla uczniów również inne korzyści. Dzięki pokryciu przez projekt kosztów noclegu lub codziennych dojazdów oraz poruszania się komunikacją miejską młodzież może korzystać także z oferty kulturalnej stolicy Wielkopolski.

„Organizowaliśmy popołudniami wycieczki po mieście, co wpłynęło na większą integrację uczniów. Ciekawym doświadczeniem dla nich było także podejrzenie od środka jak wygląda nauka na Politechnice i studenckie życie. Po takim tygodniu w Poznaniu, przyjazd na studia z mniejszej miejscowości, nie jest już dla nich tak straszny”– mówi Krzysztof Celka.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie