Środowisko uczenia się a wyniki edukacyjne uczniów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od wielu lat toczą się dyskusje, które czynniki wpływają pozytywnie na uczenie się, a które mogą ten proces hamować. Badacze zastanawiają się m.in. nad tym, czy odpowiednio zorganizowana fizyczna przestrzeń szkolna (np. wygląd budynku, wielkość pomieszczeń, wyposażenie pracowni) może wpływać znacząco na wyniki edukacyjne. Zdania są tu podzielone.CC-BY Fundacja Think! - Szkoła Podstawowa w Książenicach

Zależności między wynikami uczenia się a fizyczną przestrzenią uczenia się kształtowane są przez wiele zmiennych, zarówno namacalnych (np. jakość powietrza, światła, ilość przestrzeni na jednego ucznia, ilość uczniów na jeden komputer itp.), jak i nienamacalnych (kultura szkoły, kultura uczenia się w klasie, przynależność do wspólnoty, efektywność osobista). Istotne są też osobiste relacje między nauczycielami i uczniami.

Badania i analizy badań prowadzone przez australijskich naukowców wykazały, że nie ma bezpośredniej zależności pomiędzy przestrzenią edukacyjną i jej wykorzystaniem przez osoby uczące się a ich osiągnięciami edukacyjnymi, zwłaszcza wynikami testami (m. in. metaanalizy prof. Johna Hattie). Odpowiednio zorganizowana przestrzeń tworzy jednak (w każdej szkole inne) warunki do uczenia się, które mogą wpływać na indywidualne osiągnięcia edukacyjne w zależności od różnorodnych układów czynników.

Jakie czynniki środowiska uczenia się na pewno wpływają na wyniki uczniów? W zasadzie naukowcy zgadzają się tylko co do kilku podstawowych:

  • akustyka / hałas,
  • temperatura i wilgotność,
  • jakość powietrza (na zewnątrz i wewnątrz),
  • wentylacja i przepływ powietrza,
  • oświetlenie.

Pozostałe czynniki uznaje się już za dyskusyjne (różnice zdań pomiędzy autorami badań i publikacji), w tym m.in.:

  • kolor,
  • estetyka,
  • wyposażenie klas i pracowni (meble, urządzenia do prezentacji, urządzenia komputerowe, oprogramowanie itp.),
  • wielkość szkoły,
  • liczebność klasy,
  • regulacje dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa.

Źródło: Research into the connection between built learning spaces and student outcomes, Education Policy and Research Division Department of Education and Early Childhood Development, Australia, 2011.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie