Środowisko uczenia się a wyniki edukacyjne uczniów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od wielu lat toczą się dyskusje, które czynniki wpływają pozytywnie na uczenie się, a które mogą ten proces hamować. Badacze zastanawiają się m.in. nad tym, czy odpowiednio zorganizowana fizyczna przestrzeń szkolna (np. wygląd budynku, wielkość pomieszczeń, wyposażenie pracowni) może wpływać znacząco na wyniki edukacyjne. Zdania są tu podzielone.CC-BY Fundacja Think! - Szkoła Podstawowa w Książenicach

Zależności między wynikami uczenia się a fizyczną przestrzenią uczenia się kształtowane są przez wiele zmiennych, zarówno namacalnych (np. jakość powietrza, światła, ilość przestrzeni na jednego ucznia, ilość uczniów na jeden komputer itp.), jak i nienamacalnych (kultura szkoły, kultura uczenia się w klasie, przynależność do wspólnoty, efektywność osobista). Istotne są też osobiste relacje między nauczycielami i uczniami.

Badania i analizy badań prowadzone przez australijskich naukowców wykazały, że nie ma bezpośredniej zależności pomiędzy przestrzenią edukacyjną i jej wykorzystaniem przez osoby uczące się a ich osiągnięciami edukacyjnymi, zwłaszcza wynikami testami (m. in. metaanalizy prof. Johna Hattie). Odpowiednio zorganizowana przestrzeń tworzy jednak (w każdej szkole inne) warunki do uczenia się, które mogą wpływać na indywidualne osiągnięcia edukacyjne w zależności od różnorodnych układów czynników.

Jakie czynniki środowiska uczenia się na pewno wpływają na wyniki uczniów? W zasadzie naukowcy zgadzają się tylko co do kilku podstawowych:

  • akustyka / hałas,
  • temperatura i wilgotność,
  • jakość powietrza (na zewnątrz i wewnątrz),
  • wentylacja i przepływ powietrza,
  • oświetlenie.

Pozostałe czynniki uznaje się już za dyskusyjne (różnice zdań pomiędzy autorami badań i publikacji), w tym m.in.:

  • kolor,
  • estetyka,
  • wyposażenie klas i pracowni (meble, urządzenia do prezentacji, urządzenia komputerowe, oprogramowanie itp.),
  • wielkość szkoły,
  • liczebność klasy,
  • regulacje dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa.

Źródło: Research into the connection between built learning spaces and student outcomes, Education Policy and Research Division Department of Education and Early Childhood Development, Australia, 2011.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie