Szklanka do połowy pełna czy pusta?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dziś jest ten dzień dla polskiej szkoły, który niektórzy nauczyciele już nazwali oświatowym armagedon’em. Zupełnie niesłusznie. Przecież ani to pierwsza, ani ostatnia reforma, którą zapowiada i forsuje Ministerstwo Edukacji Narodowej i nie pierwsza też, która może zburzyć dotychczasowy porządek. I pewnie i nie ostatnia. Niezależnie od tego, co zostanie ogłoszone dziś w Toruniu, warto spojrzeć na szkołę z własnej, lokalnej perspektywy i powiedzieć sobie: STOP! Zatrzymajmy się! Nie pędźmy tak!

Czy tak się w ogóle da? Właśnie taką propozycję podaje nam dyrektorka jednej z najlepszych polskich szkół publicznych – Ewa Radanowicz z Zespołu Szkół w Radowie Małym. Podsumowując INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016, powiedziała: „STOP! Zatrzymajmy się!”. Nie pędźmy tak, nie poddajmy się presji, zastanówmy się, jak lubimy uczyć, jak lubią uczyć się nasi uczniowie, pomyślmy nad tym, jak zaprojektować swój warsztat od nowa. Może czas już, aby zdobyte doświadczenie przeanalizować i wybrać to, co dobre, a odrzucić, co nam nie pasuje. Z pożytkiem dla dzieci – mówiła.

Z wszystkiego i w każdych warunkach można zrobić Coś – coś dla edukacji. Ale trzeba być „w zgodzie z własnym sumieniem i w zgodzie z naszymi uczniami”. Także po dzisiejszych zapowiedziach MEN będzie zapewne wiele miejsca dla tego Coś. To, jaka będzie polska szkoła zależy przede wszystkich od tych, którzy na co dzień podejmują edukacyjny wysiłek w szkołach, a nie od polityków i urzędników MEN oraz podległych mu instytucji.

„My ciągle gonimy własny ogon. Stop! Dajmy sobie czas na wiele przemyśleń. Dajmy sobie czas w szkole także „na nudę i relaks, na poważną pracę według własnego pomysłu, na refleksję i poznanie siebie, na doskonalenie” – mówiła Ewa Radanowicz. „Dobra... no to zmiana od jutra” – zachęcała.

Warto posłuchać co ważnego przekazała ponad 300 nauczycielom zgromadzonym na sali:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie