Przestrzeń dobrej edukacji w klasie

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przestrzeń, w której przebywamy, ma ogromny wpływ na samopoczucie, ale także na to, jak się uczymy. Źle zorganizowana przestrzeń klasy może utrudniać uczenie się, albo czynić naukę mało efektywną. Ludzie lubią organizować przestrzeń wokół siebie po swojemu, aby czuć się w niej dobrze. Nie powinniśmy o tym zapominać w szkołach. Starajmy się oddawać przestrzeń uczniom, aby oni mogli dać coś z siebie i razem ją współorganizować. Może to mieć pozytywny wpływ na edukację dzieci i młodzieży, już od najmłodszych lat szkolnych.

Większość sal szkolnych jest do siebie podobna – jest nijaka, zorganizowana byle jak, byle było wygodnie nauczycielowi, a uczniom wystarczy jak coś poprzyczepiają na ścianach. Nauczyciele sami wpadają w pułapkę – chcą uczyć lepiej, ale narzucają sobie taką przestrzeń, która uniemożliwia uczniom pełniejszą, głębszą edukację. Większość nauczycieli boi się jak ognia „nieporządku” w klasie. Ławki mają być ustawione równo, w rzędy, aby każdy widział nauczyciela i… plecy swojego kolegi/koleżanki.

Przez ponad 2 lata współtworzyłem serię poradników dla nauczycieli i dyrektorów poświęconych przestrzeniom edukacji w szkole. W projekt „Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!” zaangażowane były cztery organizacje (Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacja Think! z Polski, RAU ze Szwecji oraz HIE-RO z Niemiec). Powstały cztery tomy poradników – wprowadzający oraz trzy poświęcone różnym aspektom przestrzeni edukacyjnej: architekturze, technologii, społeczności. Wszystkie poradniki dostępne są w języku polskim za darmo w serwisie www.edustore.eu.

Pocieszające, że są w Polsce nauczyciele, którzy rozumieją znaczenie i wpływ przestrzeni klasy, szkoły na proces uczenia się. I zmieniają swoje szkolne otoczenie. Poszukują, eksperymentują. O przestrzeni dobrej edukacji w klasie opowiadała podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2017 Celina Zielińska z Zespołu Szkół w Chrząstawie Wielkiej, członkini grupy Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini. Zobaczmy, co mówiła o swojej klasie:

Nadeszły wakacje, nauczyciele mają zapewne więcej czasu, aby spojrzeć na szkołę z nieco innej perspektywy. Zajrzyjcie do wspomnianych poradników, pooglądajcie zdjęcia z różnych szkół w prowadzonej przeze mnie galerii Flickr. Pomyślcie, czy czegoś nie zmienić w przestrzeni waszej klasy i szkoły...

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja OrangeSqulaDrOmnibusEduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie