Metoda zaliczeniowa w klasach IV-VI

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na co ma wpływ uczeń w polskiej szkole? Pewnie na niezbyt wiele, nawet jeśli chodzi o naukę i ocenianie. Za co jest odpowiedzialny? A za co mógłby być? Może za własne uczenie się? Jak szkoła może zorganizować system współpracy z uczniami, aby mogli oni planować i uczyć się systematyczniej?

O organizacji systemu zaliczeń w klasach IV-VI szkoły podstawowej opowiadała podczas INSPIR@CJI 2017 Ewa Pytlak z Zespołu Szkół STO na Bemowie w Warszawie. Metodę zaliczeniową jej szkoła wprowadziła już w 1991 r. Jej głównym celem jest podmiotowe traktowanie dziecka w procesie dydaktycznym – „nie jest obowiązkiem szkoły uczyć ucznia, ale stworzyć mu warunki, aby mógł się sam nauczyć” - zauważyła.

Czemu służy metoda zaliczeniowa? Przede wszystkim chodzi o dawanie informacji (czego ma się uczyć, po co, czego od niego wymagamy), uczenie planowania (plan jest ważny – dzieci i dorośli lubią mieć pewne ramy wiadome, aby wiedzieć, co się wydarzy w jakiejś perspektywie) i dostarczenie narzędzi do uczenia się. Planowanie zajęć dydaktycznych następuje nie w perspektywie całego roku szkolnego (bo to strata czasu i niemożliwe do przewidzenia), ale w czterech 7-8 tygodniowych okresach.

Zobaczmy, jak wyglądają karty wymagań i praca samodzielna uczniów w Zespole Szkół STO na Bemowie:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2017 odbyła się w Warszawie w dniach 29-30 czerwca 2017 r. Partnerom dziękujemy za współpracę, a wszystkim uczestnikom za aktywny udział w tym wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...
Słuchowiec może słuchać z zamkniętymi oczami i w dziwnej pozycji ciała - co nie oznacza nieuwagi. Ta...
Tak jest w bardzo wielu dziedzinach. Nawet wielki sukces raz w roku zostanie zapomniany po kilku tyg...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Jak sprawić, by dzieci polubiły matematykę?
Mam podobne obserwacje.
Ppp napisał/a komentarz do Stosowanie humoru w klasie
Jak kultury osobistej brakuje, to lepiej nie próbować. "Dowcip" mojej anglistki z liceum: "Jak kilku...
Nigdy nie umiałem trygonometrii, algebry i kilku innych działów, teoretycznie wymaganych w szkole. N...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie