Metoda zaliczeniowa w klasach IV-VI

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na co ma wpływ uczeń w polskiej szkole? Pewnie na niezbyt wiele, nawet jeśli chodzi o naukę i ocenianie. Za co jest odpowiedzialny? A za co mógłby być? Może za własne uczenie się? Jak szkoła może zorganizować system współpracy z uczniami, aby mogli oni planować i uczyć się systematyczniej?

O organizacji systemu zaliczeń w klasach IV-VI szkoły podstawowej opowiadała podczas INSPIR@CJI 2017 Ewa Pytlak z Zespołu Szkół STO na Bemowie w Warszawie. Metodę zaliczeniową jej szkoła wprowadziła już w 1991 r. Jej głównym celem jest podmiotowe traktowanie dziecka w procesie dydaktycznym – „nie jest obowiązkiem szkoły uczyć ucznia, ale stworzyć mu warunki, aby mógł się sam nauczyć” - zauważyła.

Czemu służy metoda zaliczeniowa? Przede wszystkim chodzi o dawanie informacji (czego ma się uczyć, po co, czego od niego wymagamy), uczenie planowania (plan jest ważny – dzieci i dorośli lubią mieć pewne ramy wiadome, aby wiedzieć, co się wydarzy w jakiejś perspektywie) i dostarczenie narzędzi do uczenia się. Planowanie zajęć dydaktycznych następuje nie w perspektywie całego roku szkolnego (bo to strata czasu i niemożliwe do przewidzenia), ale w czterech 7-8 tygodniowych okresach.

Zobaczmy, jak wyglądają karty wymagań i praca samodzielna uczniów w Zespole Szkół STO na Bemowie:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2017 odbyła się w Warszawie w dniach 29-30 czerwca 2017 r. Partnerom dziękujemy za współpracę, a wszystkim uczestnikom za aktywny udział w tym wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie