Metoda zaliczeniowa w klasach IV-VI

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na co ma wpływ uczeń w polskiej szkole? Pewnie na niezbyt wiele, nawet jeśli chodzi o naukę i ocenianie. Za co jest odpowiedzialny? A za co mógłby być? Może za własne uczenie się? Jak szkoła może zorganizować system współpracy z uczniami, aby mogli oni planować i uczyć się systematyczniej?

O organizacji systemu zaliczeń w klasach IV-VI szkoły podstawowej opowiadała podczas INSPIR@CJI 2017 Ewa Pytlak z Zespołu Szkół STO na Bemowie w Warszawie. Metodę zaliczeniową jej szkoła wprowadziła już w 1991 r. Jej głównym celem jest podmiotowe traktowanie dziecka w procesie dydaktycznym – „nie jest obowiązkiem szkoły uczyć ucznia, ale stworzyć mu warunki, aby mógł się sam nauczyć” - zauważyła.

Czemu służy metoda zaliczeniowa? Przede wszystkim chodzi o dawanie informacji (czego ma się uczyć, po co, czego od niego wymagamy), uczenie planowania (plan jest ważny – dzieci i dorośli lubią mieć pewne ramy wiadome, aby wiedzieć, co się wydarzy w jakiejś perspektywie) i dostarczenie narzędzi do uczenia się. Planowanie zajęć dydaktycznych następuje nie w perspektywie całego roku szkolnego (bo to strata czasu i niemożliwe do przewidzenia), ale w czterech 7-8 tygodniowych okresach.

Zobaczmy, jak wyglądają karty wymagań i praca samodzielna uczniów w Zespole Szkół STO na Bemowie:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2017 odbyła się w Warszawie w dniach 29-30 czerwca 2017 r. Partnerom dziękujemy za współpracę, a wszystkim uczestnikom za aktywny udział w tym wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie