Ewaluacja pracy szkoły może być ciekawa. Co więcej – prowadzona w warsztatowy sposób i dla chętnych – może przyciągnąć praktycznie cały zespół nauczycieli.
Jak to zrobiliśmy?
Przede wszystkim jako dyrektor szkoły zaprosiłam grono pedagogiczne na ewaluację, nie zmuszając, a dając możliwość wyboru – w tym również terminu – zaproponowałam 3 różne – a nauczyciele sami wybrali te, które im najbardziej odpowiadały. Informację zebrałam w aplikacji Forms (Office 365 Microsoft), co zajęło tak naprawdę moment – od przygotowania kwestionariusza – do uzyskania wyników. Zwyciężyły 2 terminy i tak spotkaliśmy się w mniej więcej w ponad dwudziestoosobowych grupach dwa razy.
Podział na grupy – 4-6 osób przebiegał według klucza – usiądź z osobami, z którymi najrzadziej współpracujesz na co dzień – kadra sama zdecydowała, z kim pracuje przy jednym stole.
Pracowaliśmy nad trzema zagadnieniami:
- nasze mocne strony jako zespołu
- co chcielibyśmy ulepszyć w swojej pracy
- jak najlepiej przejść przez transformację (jesteśmy w bardzo trudnym momencie zmiany – z dużego gimnazjum – 8 klas w roczniku – transformujemy się w liceum z dwiema klasami na poziomie, za rok połączymy się z inną szkołą i zmienimy lokalizację).
W ciągu 35 minut każda z grup zebrała refleksje, uwagi, spostrzeżenia na temat wymienionych aspektów, które następnie zaprezentowała wszystkim. Najważniejsza była dyskusja, naprawdę żywa, czasem gorąca, ale dająca w moim przekonanie ogromne poczucie sensu tego, co robimy i przynależności do grupy.
Przyznam, że czułam wzruszenie, patrząc na to, jak pracujemy. Szkołę zmieniamy czwarty rok, zaczynaliśmy w bardzo trudnej sytuacji, o czym możecie przeczytać tutaj – kliknij!
Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest dyrektorką 17 LO w Gdyni – Szkoły z mocą zmieniania świata według Fundacji Ashoka, koordynatorką projektów, trenerką, członkinią grupy Superbelfrzy RP oraz autorką bloga www.eduzmieniacz.com, w którym ukazał się niniejszy artykuł (licencja CC-BY-SA). Uważa, że szkoła powinna być bliska życiu i doskonalić kompetencje społeczne, dlatego razem z uczniami realizuje projekty zmiany społecznej. Chętnie dzieli się swą wiedzą i doświadczeniem z innymi osobami, także spoza sektora edukacji. W 2015 roku zdobyła tytuł Eduinspiratora w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez FRSE. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland.