Róbmy zmianę albo nie róbmy

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zmieniać szkołę można bez końca i nie osiągnąć satysfakcjonującego efektu. Możemy przygotować przecudne zajęcia, ale ciągle robić wszystko jak do tej pory. Czyli nadal stać w miejscu. Być może dlatego, że źle się do tej zmiany zabieramy.

Minęło tyle lat różnych zmian w edukacji. Ciągle się niby zmieniamy, ale nadal jesteśmy w tym samym miejscu. Zacznijmy wreszcie robić zmianę, ale nie próbujmy. Skończmy z próbowaniem. Jeśli nie wiesz, jak coś zrobić, po prostu zacznij to robić – mówiła podczas INSPIR@CJI 2018 w Warszawie Ewa Radanowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym.

Rozejrzyj się dookoła. Popatrz dobrze. Zastanów się, co ci wychodzi dobrze, a co nie. Jeśli coś nie wychodzi, to pomyśl, jak to można zmienić. Wymyśl i pomyśl jak zrobić to samo, ale inaczej. Nie bój się, zacznij działać – zachęca Radanowicz.

Co jej zdaniem jest sednem problemu? Nauczyciel, który wszystko chce dzieciom podać na tacy. „Musimy nauczyć się wyganiać nauczyciela z nauczyciela. Musimy zmienić się w kierowników procesu edukacji. Myślimy o tym, jak kierować procesami uczenia się, jak stwarzać sytuację w której dziecko może się uczyć.” – opowiadała o doświadczeniach szkoły publicznej, którą zmieniła razem ze swoim zespołem pedagogicznym.

„Nie bójmy się robić dobrej polskiej szkoły. Nie musimy przeklejać tego wszystkiego co gdzieś tam na świecie istnieje.” – zachęcała Ewa Radanowicz, przekonując, że jesteśmy w stanie własnymi siłami zrobić dobrą szkołę.

Jak zatem podjąć się zmieniania szkolnej rzeczywistości i nie tracić na to sił i środków. O tym, co zadziało się w jej szkole, o pracowniach tematycznych i przygodzie edukacyjnej opowiadała podczas INSPIR@CJI 2018 Ewa Radanowicz, Zobaczmy to inspirujące wystąpienie:

Dołączamy także skecznotkę z tego wystąpienia, autorstwa Agaty Baj (dziękujemy!):

 

Warto również w tym miejscu wspomnieć o inicjatywie, która została w tym wystąpieniu zasygnalizowana:

#WiosnaEdukacji

Wierzysz w to, że szkoła może być miejscem szczęśliwych ludzi, którzy mają odwagę i chęć do zmieniania świata? Chcesz uczestniczyć w tym działaniu? Zobacz, czy WiosnaEdukacji nie jest propozycją także dla twojej szkoły. Sprawdź, zapytaj, dołącz i zmieniaj!

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie