Dobrze być (z) sobą

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nadmierny pośpiech, stres i duże oczekiwania wobec dzieci to choroba/plaga XXI wieku. Standardem są zabiegani i ciągle spieszący się rodzice, nauczyciele… DOROŚLI. Kiedy dołożymy jeszcze przesyt informacji czy zmieniające się otoczenie okazuje się, że „dawanie rady” temu wszystkiemu przez dzieci często staje się niemożliwe lub bardzo trudne.

Od kilku lat obserwujemy, że przybywa nam dużo dzieci, które nie radzą sobie z zadaniami dnia codziennego. Mierzą się one z wieloma wyzwaniami i trudnościami społecznymi, emocjonalnymi. W rodzinie, szkole, przedszkolu często nie spostrzegamy tego jako PROBLEM i nie zmieniamy form oraz metod pracy z nimi, a raczej staramy się „zmienić” dziecko, upatrując problem w nim samym.

Pochylamy się na testami, sprawdzianami, coraz to lepszymi kartami pracy, a nie nad tym jak łagodzić agresję, złość czy lęk. Jak na co dzień wspomagać koncentrację czy też zdolność skupina uwagi?! Nie myślimy jak nauczyć dzieci radzenia sobie z własnymi emocjami oraz wspierać je w poznawaniu siebie. A przecież jest to możliwe! Trzeba tylko uwierzyć i zrozumieć, że systematyczną i codzienną pracą możemy to zrobić! My „zwykli” nauczyciele! Każdy, kto tylko zrozumie/uwierzy/przemyśli może stać się osobą wspierającą harmonijny rozwój dziecka w trudnym dla niego czasie. Czekanie na to, że „coś” się zmieni, że może pojawią się jacyś specjaliści wydaje się dzisiaj bezsensu. Dobry pomysł i zaangażowanie wszystkich sił w szkole, przedszkolu ma szansę na SUKCES.

W Szkole Podstawowej w Radowie Małym od dwóch lat myślimy nad skutecznym rozwiązaniem opisanego wyżej PROBLEMU… Podejmowaliśmy działania realizowane w ramach rozporządzenia o udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale to wszystko nie przynosiło takich efektów o jakie nam chodzi. Poszukiwaliśmy inspiracji i pomysłów, czytając i wędrując po świecie, żeby uwierzyć, że można. Dotarliśmy do belgijskiej szkoły z mocą DE FONTEIN. Tu doświadczyliśmy POMYSŁU na to, jak zaopiekować się dzieckiem i dbać o jego DOBROSTAN.

Zespół nauczycieli: Zuzanna Taraszkiewicz, Alina Tchurz, Ewa Radanowicz, Małgorzata Budzyńska, Jolanta Kulik, opracował program ,,DOBRZE BYĆ (Z) SOBĄ”, którego ideą jest min. redukcja napięć, budowanie siły spokoju, koncentracji i optymizmu poznawczego. Jego powstanie wymagało, przede wszystkim, złamania schematów myślowych na temat tego, co dla nas jest ważne w edukacji i nad czym możemy/chcemy się pochylić. Od wprowadzenia do codziennej pracy nauczycieli zajęć niestandardowych (mindfulness, circeltakls), aż po przełamanie „trudności” organizacyjnych związanych z wprowadzeniem do planu lekcji szkoły zajęć z uważności, relaksacji czy też aktywnej przerwy.

Programem objęci są wszyscy uczniowie naszej szkoły. Jest on zaprojektowany tak, żeby praca odbywała się systematycznie w różnych grupach wiekowych oraz w różnej konfiguracji organizacyjnej. Przedszkole realizuje program codziennie, w dwojaki sposób – raz ze specjalistą i raz nauczycielem grupy. Szkoła Podstawowa w poniedziałek zaczyna zajęcia grupowe dla edukacji wczesnoszkolnej. Pozostałe odbywają się w klasach ze specjalistami oraz z wychowawcami klas w ramach codziennych zajęć i aktywnej przerwy. Klasy IV-VIII, w ramach wydłużonej godziny wychowawczej, tydzień rozpoczynają rozmowami w kręgu – circeltakls. Inne zajęcia odbywają się w ramach aktywnej przerwy.

Ciągle poszukujemy kolejnych rozwiązań. Jednak praca z naszym programem pokazuje, że robienie czegoś więcej daje RADOŚĆ BYCIA (Z) SOBĄ. To już wiemy na pewno. Mamy świadomość, że przed nami jeszcze długa droga. Jednak pierwsze zmiany obserwujemy, nie tylko u dzieci, ale i u nas samych. Już fakt myślenia o uważności powoduje, że stajemy się bardziej UWAŻNI, co w dzisiejszym świecie potrzebne jest każdemu.

***

Zapraszamy na wystąpienie Aliny Tchurz i Ewy Radanowicz podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

Notka o autorce: Alina Tchurz jest nauczycielką w Szkole Podstawowej w Radowie Małym. W odpowiedzi na wyzwania i zadania współczesnej szkoły jest współautorką i realizatorką programu ,,School – Life Balance – Dobrze być (z) sobą” realizowanego w Radowie Małym.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie