Pomysł na szkołę in@czej

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Siedem lat temu w naszej szkole zaczęła się inność. Inność związana ze zmianami organizacyjnymi, dydaktycznymi i zmianami w przestrzeni szkolnej. Nie możemy powiedzieć, że potrojenie liczby uczniów w przeciągu siedmiu lat jest efektem świetnego usytuowania szkoły. Większość naszych uczniów jest spoza rejonu. Wpadliśmy więc na pomysł, a nawet kilkanaście, jak stworzyć szkołę na nowo, czyli in@czej.

Jedna z pierwszych zmian dotyczyła organizacji pracy w klasach I-III. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzą nauczyciele WF, zajęcia komputerowe – informatycy. Dzięki temu wychowawczynie mają dodatkowe godziny ze swoją klasą w świetlicy szkolnej. Świetlica działa na zasadzie zajęć tematycznych: sportowych, artystycznych, kreatywnych, uwielbianych przez dzieci zajęć konstrukcyjnych. Zapisy odbywają się drogą elektroniczną, poprzez system stworzony przez ojca naszych uczniów.

W klasach I-III realizowana jest, w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, innowacja pedagogiczna DNA Edukacji. Składa się ona z czterech bloków tematycznych: EKSPERYMENTY, SPRAWNA RĄCZKA, TIK oraz SZACHY. Bloki te są realizowane na każdym poziomie, tematyka jest dostosowana do wieku uczniów.

Zmiany w przestrzeni są zauważalne na każdym kroku. English Corner to sala do języka angielskiego, w której nie ma tradycyjnych ławek – uczniowie mogą dzięki temu ćwiczyć swobodne konwersacje. CraftRoom to pracownia krawiecka, w której również odbywają się lekcje językowe w małych grupach. Hamakownia – strefa relaksu, wyciszenia. Piwnica pod Srebrnikami – pracownia artystyczna znajdująca się w klimatycznym, ceglanym pomieszczeniu. Tutaj uczniowie tworzą dzieła z gliny, które następnie wypalane są w szkolnym piecu garncarskim. Warsztatownia – sala do zajęć technicznych, wyposażona w duże stoły, profesjonalne narzędzia. Miejsce, gdzie techniki uczymy poprzez działania praktyczne. Na terenie szkoły powstała Zielona Klasa – duża altana, w której odbywają się lekcje i zajęcia pozalekcyjne. Bardzo dużym powodzeniem, chyba nawet większym niż dwa place zabaw i mini miasteczko ruchu drogowego, cieszą się…. Opony! Zwykłe, czarne opony, z których powstają niesamowite konstrukcje i które świetnie rozwijają kreatywność uczniów.

Na zajęciach lekcyjnych staramy się łączyć tradycję z nowoczesnością. Wydruki na szkolnej drukarce 3D wykorzystujemy na zajęciach z garncarstwa. Flipy i tablice interaktywne idą w parze z przygotowanymi w Warsztatowni pomocami dydaktycznymi.

Nasza szkoła jest inn@ również dlatego, że prawie wszyscy w niej szyją na maszynach. W CraftRoomie odbywają się regularne zajęcia krawieckie, uczestniczy w nich około pięćdziesięciu dziewczynek. W tym roku szkolnym realizowany był autorski projekt „Edukacja szyta na miarę”, który łączył działania praktyczne z matematyką. Uczestniczyli w nim uczniowie klas 0-III, a efektem były własnoręcznie uszyte plecakoworki.

Funkcjonujący od pięciu lat Uczniowski Klub Sportowy Europejczyk i Stowarzyszenie Przyjaciół SP 27 EUROPEJCZYK poszerzają ofertę zajęć pozalekcyjnych. UKS organizuje rokrocznie obozy dla uczniów szkoły. Stowarzyszenie organizuje krawieckie urodzinki, Klub Szyjących Mam, zajęcia modelarskie. Pozyskane fundusze przeznaczane są na wyposażanie pracowni szkolnych.

Zapraszamy do śledzenia naszej szkoły na FB, a także do obejrzenia naszego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2019 w Warszawie:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorach: Anna Krause jest wicedyrektorem w Szkole Podstawowej nr 27 w Gdańsku, nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej. Jest pomysłodawcą i autorką innowacji pedagogicznych dla klas młodszych. Pasjonatka szycia, inicjatorka stworzenia pracowni krawieckiej CraftRoom w szkole. Adam Perzyński jest dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 27 w Gdańsku, nauczycielem wychowania fizycznego i informatyki od lat 17. Zwolennik tworzenia innowacyjnych przestrzeni edukacyjnych np. Warsztatowni, Hamakowni oraz wprowadzania zmian organizacyjnych w szkole. Autor i pomysłodawca wielu innowacji pedagogicznych.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie