Polska szkoła A.D. 2019

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Już niedługo wrócimy do szkół i zaczniemy nowy rok szkolny. Albo inaczej mówiąc, wrócimy do „schronów”. Dyrektorzy i nauczyciele są i będą „bombardowani” różnymi „pociskami” – do szkół będą trafiać nowe zalecenia i „prośby” formułowane przez urzędników oświatowych, ministra edukacji narodowej, polityków, czy inne podmioty administracji publicznej. Bo biurokracja ma się dobrze i wcale nie zamierza w oświacie wyginąć…

Podczas INSPIR@CJI 2019 Jarosław Pytlak, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 STO na Bemowie w Warszawie podjął próbę opisania sytuacji, w której jego zdaniem znajduje się szkolnictwo. Jego metafora – pokazania szkoły poprzez „raport z pola walki” – oparta została na osobistych doświadczeniach bycia dyrektorem szkoły (już ponad 25 lat). „Czuję się, jakbym siedział w jakimś schronie, a na zewnątrz toczy się wojna. Niby jestem bezpieczny, ale jednak docierają do mnie odgłosy z zewnątrz” – mówił. „Co odczuwam? Przede wszystkim poczucie bezsilności.” A dominującą wizją szkoły jest obecnie: „przetrwać” – zupełnie jak podczas działań wojennych. „Strach o swoje bezpieczeństwo” – dziś nauczyciel / dyrektor „śpią z prokuratorem pod poduszką”. Bo nie sposób w tym „niebezpiecznym” świecie zapewnić stu-procentowe bezpieczeństwo dzieciom.

Zapraszamy na ciekawe wystąpienie Jarosława Pytlaka, które prezentuje punkt widzenia raczej daleki od urzędniczego optymizmu, a jednocześnie pragmatyzm i wyważenie wynikające m.in. z doświadczenia wieloletniego zarządzania placówką oświatową w dynamicznie zmieniającym się świecie i nieustających chaotycznych zmian w oświacie na przestrzeni ostatnich 25 lat:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie