Polska szkoła A.D. 2019

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Już niedługo wrócimy do szkół i zaczniemy nowy rok szkolny. Albo inaczej mówiąc, wrócimy do „schronów”. Dyrektorzy i nauczyciele są i będą „bombardowani” różnymi „pociskami” – do szkół będą trafiać nowe zalecenia i „prośby” formułowane przez urzędników oświatowych, ministra edukacji narodowej, polityków, czy inne podmioty administracji publicznej. Bo biurokracja ma się dobrze i wcale nie zamierza w oświacie wyginąć…

Podczas INSPIR@CJI 2019 Jarosław Pytlak, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 STO na Bemowie w Warszawie podjął próbę opisania sytuacji, w której jego zdaniem znajduje się szkolnictwo. Jego metafora – pokazania szkoły poprzez „raport z pola walki” – oparta została na osobistych doświadczeniach bycia dyrektorem szkoły (już ponad 25 lat). „Czuję się, jakbym siedział w jakimś schronie, a na zewnątrz toczy się wojna. Niby jestem bezpieczny, ale jednak docierają do mnie odgłosy z zewnątrz” – mówił. „Co odczuwam? Przede wszystkim poczucie bezsilności.” A dominującą wizją szkoły jest obecnie: „przetrwać” – zupełnie jak podczas działań wojennych. „Strach o swoje bezpieczeństwo” – dziś nauczyciel / dyrektor „śpią z prokuratorem pod poduszką”. Bo nie sposób w tym „niebezpiecznym” świecie zapewnić stu-procentowe bezpieczeństwo dzieciom.

Zapraszamy na ciekawe wystąpienie Jarosława Pytlaka, które prezentuje punkt widzenia raczej daleki od urzędniczego optymizmu, a jednocześnie pragmatyzm i wyważenie wynikające m.in. z doświadczenia wieloletniego zarządzania placówką oświatową w dynamicznie zmieniającym się świecie i nieustających chaotycznych zmian w oświacie na przestrzeni ostatnich 25 lat:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie