W poszukiwaniu DNA edukacji

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gdy w 2012 roku w Szkole Podstawowej nr 27 w Gdańsku nastała „inność” nie sądziliśmy, że nasza szkoła zmieni się aż tak bardzo. Na przekór wszystkim, którzy chcieli naszą szkołę zamykać postanowiliśmy stworzyć placówkę, która będzie dosłownie inna, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Jako nauczyciel i wicedyrektor miałam możliwość realizować swoje, czasem szalone, edukacyjne pomysły.

Program autorski dla klas 1-3, który opierał się na projektach, lekcje koleżeńskie prowadzone przez uczniów, rezygnacja z prac domowych i ocenianie kształtujące - pozwoliły moim dzieciakom niesamowicie się rozwinąć, nauczyły je samodzielnego zdobywania wiedzy, rozwinęły ich ogromną kreatywność. Chcąc rozwijać siebie i swoich uczniów organizowałam również zajęcia pozalekcyjne. Cheerleaderki, które przez prawie 3 lata były oficjalną drużyną Lotosu Trefla Gdańsk - świetna przygoda dla dziewczynek, niesamowite przeżycia dla mnie i rodziców. To "ognisko" cheerleaderskie rozpaliłam i przekazałam dalej, sama postanowiłam spróbować swoich sił w... zajęciach krawieckich. I tak zainicjowałam stworzenie w naszej szkole pracowni krawieckiej CraftRoom. Na zajęcia od 5 lat uczęszcza rokrocznie kilkadziesiąt dziewczynek, w weekendy szyją mamy. Projekt "Edukacja szyta na miarę" pokazał, że szycie można doskonale połączyć z nauka matematyki w klasach młodszych. "Kraftuś" zaowocował wężami spacerowymi uszytymi dla gdańskich przedszkoli oraz udziałem kilkuset przedszkolaków w warsztatach krawieckich.

Nasza szkoła zmienia się z dnia na dzień. Gdy widzimy błysk w oku dyrektora wiemy, że zaraz wspólnie wprowadzimy w życie kolejny świetny pomysł. Od 7 lat informatykę i WF w klasach 1-3 prowadzą nauczyciele przedmiotowcy. Dzięki temu nauczycielki z 1-3 skupiają się na najważniejszej części edukacji, uzupełniając godziny w świetlicy szkolnej. Świetlica nie jest "przechowalnią", w której dzieci czekają na odebranie przez rodziców. Liczne zajęcia pozalekcyjne, prowadzone w czasie jej funkcjonowania pozwalają uczniom rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Pośród wielu zajęć sportowych (wspinaczka, unihokej, cheerleaderki i inne), artystycznych, matematycznych, kreatywnych - każde z dzieci znajduje coś dla siebie.

W ostatnim roku szkolnym zaczęliśmy rozkodowywać DNA Edukacji. Dwie dodatkowe godziny w tygodniu w klasach 1-3 przeznaczone są na szachy, "sprawną rączkę", garncarstwo, TIKi oraz eksperymenty. Nasz pomysł na szkołę to też zmiana przestrzeni. Hamakownia, Warsztatownia, Piwnica pod Srebrnikami czy EDUkatornia to sale, w których dzieci z jeszcze większym zaangażowaniem podejmują aktywności. Lekcje na świeżym powietrzu? Nie ma problemu, do tego służy nam Zielona Klasa. Hitem pomiędzy placami zabaw i Parkiem Naukowo-Muzycznym jest...oponarium. Od 8 lat pokazujemy, że gdy się chce, można wiele zmienić. Nasz pomysł na szkołę zaowocował rozpoznawalnością SP 27 w Gdańsku, ale nie tylko. Cieszymy się, że możemy w pewien sposób wpływać na zmiany w edukacji.

Zapraszam na moje wystąpienie na Inspir@cjach Wczesnoszkolnych 2020, podczas którego prezentowałam zmiany w naszej szkole:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były: 
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

 

Notka o autorce: Anna Krause jest wicedyrektorem w Szkole Podstawowej nr 27 w Gdańsku, nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej. Jest pomysłodawcą i autorką innowacji pedagogicznych dla klas młodszych. Pasjonatka szycia, inicjatorka stworzenia pracowni krawieckiej CraftRoom w szkole.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie