W poszukiwaniu DNA edukacji

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gdy w 2012 roku w Szkole Podstawowej nr 27 w Gdańsku nastała „inność” nie sądziliśmy, że nasza szkoła zmieni się aż tak bardzo. Na przekór wszystkim, którzy chcieli naszą szkołę zamykać postanowiliśmy stworzyć placówkę, która będzie dosłownie inna, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Jako nauczyciel i wicedyrektor miałam możliwość realizować swoje, czasem szalone, edukacyjne pomysły.

Program autorski dla klas 1-3, który opierał się na projektach, lekcje koleżeńskie prowadzone przez uczniów, rezygnacja z prac domowych i ocenianie kształtujące - pozwoliły moim dzieciakom niesamowicie się rozwinąć, nauczyły je samodzielnego zdobywania wiedzy, rozwinęły ich ogromną kreatywność. Chcąc rozwijać siebie i swoich uczniów organizowałam również zajęcia pozalekcyjne. Cheerleaderki, które przez prawie 3 lata były oficjalną drużyną Lotosu Trefla Gdańsk - świetna przygoda dla dziewczynek, niesamowite przeżycia dla mnie i rodziców. To "ognisko" cheerleaderskie rozpaliłam i przekazałam dalej, sama postanowiłam spróbować swoich sił w... zajęciach krawieckich. I tak zainicjowałam stworzenie w naszej szkole pracowni krawieckiej CraftRoom. Na zajęcia od 5 lat uczęszcza rokrocznie kilkadziesiąt dziewczynek, w weekendy szyją mamy. Projekt "Edukacja szyta na miarę" pokazał, że szycie można doskonale połączyć z nauka matematyki w klasach młodszych. "Kraftuś" zaowocował wężami spacerowymi uszytymi dla gdańskich przedszkoli oraz udziałem kilkuset przedszkolaków w warsztatach krawieckich.

Nasza szkoła zmienia się z dnia na dzień. Gdy widzimy błysk w oku dyrektora wiemy, że zaraz wspólnie wprowadzimy w życie kolejny świetny pomysł. Od 7 lat informatykę i WF w klasach 1-3 prowadzą nauczyciele przedmiotowcy. Dzięki temu nauczycielki z 1-3 skupiają się na najważniejszej części edukacji, uzupełniając godziny w świetlicy szkolnej. Świetlica nie jest "przechowalnią", w której dzieci czekają na odebranie przez rodziców. Liczne zajęcia pozalekcyjne, prowadzone w czasie jej funkcjonowania pozwalają uczniom rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Pośród wielu zajęć sportowych (wspinaczka, unihokej, cheerleaderki i inne), artystycznych, matematycznych, kreatywnych - każde z dzieci znajduje coś dla siebie.

W ostatnim roku szkolnym zaczęliśmy rozkodowywać DNA Edukacji. Dwie dodatkowe godziny w tygodniu w klasach 1-3 przeznaczone są na szachy, "sprawną rączkę", garncarstwo, TIKi oraz eksperymenty. Nasz pomysł na szkołę to też zmiana przestrzeni. Hamakownia, Warsztatownia, Piwnica pod Srebrnikami czy EDUkatornia to sale, w których dzieci z jeszcze większym zaangażowaniem podejmują aktywności. Lekcje na świeżym powietrzu? Nie ma problemu, do tego służy nam Zielona Klasa. Hitem pomiędzy placami zabaw i Parkiem Naukowo-Muzycznym jest...oponarium. Od 8 lat pokazujemy, że gdy się chce, można wiele zmienić. Nasz pomysł na szkołę zaowocował rozpoznawalnością SP 27 w Gdańsku, ale nie tylko. Cieszymy się, że możemy w pewien sposób wpływać na zmiany w edukacji.

Zapraszam na moje wystąpienie na Inspir@cjach Wczesnoszkolnych 2020, podczas którego prezentowałam zmiany w naszej szkole:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były: 
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

 

Notka o autorce: Anna Krause jest wicedyrektorem w Szkole Podstawowej nr 27 w Gdańsku, nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej. Jest pomysłodawcą i autorką innowacji pedagogicznych dla klas młodszych. Pasjonatka szycia, inicjatorka stworzenia pracowni krawieckiej CraftRoom w szkole.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie