Sprawiajmy, by życzliwość zagościła w szkołach na stałe

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szerzenie prokoleżeńskich zachowań wśród dzieci jest paradoksalnie całkiem sporym wyzwaniem w szkole, która nastawiona jest często na „realizację” podstawy programowej. Na budowanie dobrych relacji w szkołach bardzo często po prostu brakuje czasu. A szkoda, bo empatia, uważność i dialog, to nie żadne „przeszkadzajki”, ale sens edukacji i całej szkoły. Budowanie dobrych relacji w szkole dotyczy bowiem całej wspólnoty. Także w okresie edukacji zdalnej.

Edukacja to relacja – to hasło już od dawna słyszymy. Wprowadzanie życzliwości wiąże się z budowaniem relacji w całej szkolnej społeczności. Nie dotyczy to tylko uczniów, ponieważ również nauczyciele i rodzice mają wielki wpływ na to, jakie relacje budują się w szkołach. Szkoła jest systemem naczyń połączonych. Relacje, które nauczyciel ma z innymi nauczycielami i rodzicami mają duży wpływ na to, jakie relacje kształtują się w klasie.

Nauczyciel i jego dobrostan są kluczowe, aby zagościła w klasach życzliwość – uważa Natalia Boszczyk z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Aby życzliwość stała się normą w szkołach, możemy posłużyć się metodą pięciu kroków. W ten proces musi być jednak zaangażowana cała szkolna społeczność.

Zapraszamy do obejrzenia świetnego wystąpienia na temat szkolnej życzliwości przygotowanego przez Natalię Boszczyk, która wystąpiła online na INSPIR@CJACH 2020 w imieniu Cartoon Network i realizowanej przez to medium kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj”:

Wystąpienie jest częścią kampanii społecznej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, której celem jest promowanie życzliwych zachowań wśród dzieci w wieku szkolnym i przeciwdziałanie dokuczaniu. Akcja wystartuje po raz szósty 16 listopada 2020 roku. Na stronie zamieszczone zostaną bezpłatne materiały przygotowane przez ekspertów z Centrum Edukacji Obywatelskiej: scenariusze lekcji, przewodnik metodyczny dla nauczycieli, minizadania i miniprojekty. Wszystkie pomoce mają również wariant przystosowany do nauki zdalnej.

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie