Sprawiajmy, by życzliwość zagościła w szkołach na stałe

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szerzenie prokoleżeńskich zachowań wśród dzieci jest paradoksalnie całkiem sporym wyzwaniem w szkole, która nastawiona jest często na „realizację” podstawy programowej. Na budowanie dobrych relacji w szkołach bardzo często po prostu brakuje czasu. A szkoda, bo empatia, uważność i dialog, to nie żadne „przeszkadzajki”, ale sens edukacji i całej szkoły. Budowanie dobrych relacji w szkole dotyczy bowiem całej wspólnoty. Także w okresie edukacji zdalnej.

Edukacja to relacja – to hasło już od dawna słyszymy. Wprowadzanie życzliwości wiąże się z budowaniem relacji w całej szkolnej społeczności. Nie dotyczy to tylko uczniów, ponieważ również nauczyciele i rodzice mają wielki wpływ na to, jakie relacje budują się w szkołach. Szkoła jest systemem naczyń połączonych. Relacje, które nauczyciel ma z innymi nauczycielami i rodzicami mają duży wpływ na to, jakie relacje kształtują się w klasie.

Nauczyciel i jego dobrostan są kluczowe, aby zagościła w klasach życzliwość – uważa Natalia Boszczyk z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Aby życzliwość stała się normą w szkołach, możemy posłużyć się metodą pięciu kroków. W ten proces musi być jednak zaangażowana cała szkolna społeczność.

Zapraszamy do obejrzenia świetnego wystąpienia na temat szkolnej życzliwości przygotowanego przez Natalię Boszczyk, która wystąpiła online na INSPIR@CJACH 2020 w imieniu Cartoon Network i realizowanej przez to medium kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj”:

Wystąpienie jest częścią kampanii społecznej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, której celem jest promowanie życzliwych zachowań wśród dzieci w wieku szkolnym i przeciwdziałanie dokuczaniu. Akcja wystartuje po raz szósty 16 listopada 2020 roku. Na stronie zamieszczone zostaną bezpłatne materiały przygotowane przez ekspertów z Centrum Edukacji Obywatelskiej: scenariusze lekcji, przewodnik metodyczny dla nauczycieli, minizadania i miniprojekty. Wszystkie pomoce mają również wariant przystosowany do nauki zdalnej.

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie